Varmluftssvejsning af PVC-folie

Jeg har brug for bedre kendskab til at svejse presenning el. lignende ved hjælp af en varmluftspistol og trykrulle. Ligesom her:


Teknikken bruges også til belægninger på tag - f.eks. Renolit, Protan og AlkorPlan.

Jeg har eksperimenteret med 4 lapper, men min svejsning bliver uens, og jeg får kun svejst omkring 30 % af fladen ordentligt. Så mit håndelag og min viden er utilstrækkelig.

Kan du det her?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har ikke de vise sten, men lavede en havnepresenning til min båd, i år 2000, som blev svejset på den måde, den holder da endnu..

For det første skal det være en presenning med et vist lag pvc, så tror ikke de billige/tynde kan bruges, som jeg husker var det noget 900, eller 1200 gram/m2 jeg brugte, så synes jeg man egentlig skal give mere varme, end man ellers lige synes, så kræver det et fast underlag, samt en god rulle, jeg brugte en alurulle med krydsmønster (hjemmelavet) Jeg rensede fladerne der skulle svejses, med acetone, så de var helt rene og fedtfri.

Brugte en 2000 w Dewalt varmeblæsepistol med temp regulering


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svar jens.

Jeg tror ikke at den presenning jeg arbejder på er mere end 600 g/m2. Men jeg ved at det er en ret god kvalitet - noget af det bedste, som bruges til betræk på gymnastikredskaber. Nedenfor er vist resultatet når jeg river samlingen op. Ifølge det jeg har læst, så bør man faktisk rive stor set alt af ind til glasfibermåtten, hvis det er en god svejsning. Ved første øjekast efter arbejdet kan det se fint ud. Men når man først begynder at rive det fra hinanden, så opdager man, hvor dårligt arbejdet er...

Jeg har IKKE renset fladerne af inden arbejdet - kan være en årsag. Jeg bruger en god rulle med silikonebelægning, som de fleste anbefaler. Arbejdet gøres på et stykke krydsfinerplade. Dysen er flad med en ca. 20x2 mm flad luftstråle.

Det er som om, at jeg ikke har ordentligt styr på, hvornår og hvor meget af flader som smeltet og som så kan sammenføres med rullen. Jeg måler lufttemperaturen fra varmepistolen og har godt styr på den. På en anden lap kom jeg for højt op med temperaturen, så dele af nedre presenning også smeltede på undersiden mod krydsfiner.

Ja det ser jo ud til der er masser af pvc, så det burde kunne smelte sammen.

Det er som om de røde lapper ikke er smeltet i pvc'en, måske de ikke er samme kvalitet?

Du kunne jo prøve at rense det blå godt af, og prøve at svejse 2 blå lapper sammen.



Vi prøver igen, i morgen --

Jens - du har ret - det er ikke samme kvalitet. Den blå er en ca. 20 år gammel presenning, som sikkert er lavet med de noget omdiskuterede phthalater - men min sæd skal nok ikke bruges så meget længere . Den røde er helt ny og meget sandsynligt uden phthalater, men så med nogen af de mere moderne blødgørere.

Jeg har nu forsøgt at rense af med acetone. Jeg har også set nogle udenlandske artikler omtale lidt om at være opmærksom på hvid røg, som er lidt en indikator for ret temperatur. Så nu har jeg prøvet med to lapper igen - den ene som før og den anden af samme materiale. Efter første "tur" langs midten af lappen (se tidl. video), så har jeg også trukket emnerne lidt mere fra hinanden igen inden resten blev svejst.

Det gik nok en anelse bedre - det var sværere at rive det hele fra hinanden efterfølgende. Det er som om den blå gamle presenning smelter ved en lidt lavere temperatur. Mit gæt er også, at jeg ind imellem tager for "store skridt". Det med om hvid røg kan ses er også noget afhængigt af, hvor meget det blæser omkring arbejdsstedet.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis