Fjerne

Jeg har et spørgsmål angående gipsloft. Jeg er lige flyttet ind i en lejlighed med gipsloft, men er interesseret i at tage det ned af flere årsager. Gipsloftet ser ud som på det vedhæftede billede. 

Mit spørgsmål lyder på, om man godt kan fjerne en enkelt gipsplade, så jeg kan se, hvad der er op under pladen (altså det oprindelig loft), men uden at ødelægge de resterende resterende plader? Og kan jeg eventuelt sætte pladen på plads igen? 

Min lejlighed består af to små rum med nedsænket loft med 30-40 cm. Jeg ønsker, hvis det oprindelig loft er i nogenlunde stand, at fjerne gipsloftet for at få lidt mere luft til loftet. Lige nu er der ikke særlig højt til loftet nemlig.

Tak for hjælpen på forhånd. Alle råd modtages med kyshånd. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan nok ikke tage en plade ned uden at den lider noget overlast. Hvis det kun er 2 rum hvor loftet er sænket, vil du nok kunne se i andre rum hvordan loftet oprindeligt har set ud. MEN der er ingen tvivl om at det oprindelige loft er svært beskadiget. Der er sømmet / skruet op i det for at få forskalling til at sidde fast. Jeg har i årenes løb hævet loftet i 4 -5 rum. Hvis det er et gammelt pudset loft er det ret let at sætte store gips plader under så det ser originalt ud. Men der skal måske genskabes noget stuk m.m. 

Det der er noget arbejde i er at tage det nuværende loft ned. Plader kan tages ned, så skal forskalling pilles fra hinanden, og isoleringen tages ned. DET STØVER. 

Derudover skal en del af elinstallationen sikkert laves om for at det kan forblive skjult oppe under det nye loft. 

Men flot er det når det er færdig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for dit svar! 

Det er faktisk alle rum, hvor loftet er nedsænket. Entré, køkken og bad har noget andet loft, men stadig nedsænket, men kun med 10 cm, hvilket er til at leve med. Så det er primært de andre to rum, hvor jeg vil have gipspladerne ned, da det er nedsænket med en del mere centimeter.

Nu skriver du, at jeg nok ikke kan tage en plade ned uden at den lider noget overlast, men betyder det så, at det er umuligt? Eller er det muligt at gøre, men at der så vil komme nogle skøndshedfejl, hvis jeg sætter pladen op igen?

Derudover er jeg velvidende om, at der naturligt vil være huller i det oprindelig loft fra skruerne fra forskallingen, som du skriver, men er løsningen ikke "bare" at udfylde huller med polyfilla og derefter male loftet? På den måde, kan jeg vel opnå et nogenlunde pænt resultat, eller hvad tænker du? 






LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg tror det bedste er at sætte stor gipsplader under det originale loft, og spartle det. Der kan forekomme store huller fra kabler m.m. 

Jeg vil tro at den plade du tager ned, knækker i flere stykker, og selv om den er nede kommer der plast + isolering så det giver ikke umiddelbart adgang til at inspiceret store dele af loftet. 

Det ligner i øvrigt ikke gips plader i den dimension men malede spån plader måske med er og not og skjulte søm i feren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kan godt være, at du har ret i, at det er en spånplade. Efter min Google-søgning faldt jeg primært over gipsplader til loftet, hvorfor jeg naturligt troede, at det var det. 

Men er det nemmere eller svære at have med at gøre, hvis det er spånplader? Er de sat op på samme måde om forskalling ligesom gipsplader? 

De er sat op på forskalling, og jeg mener denne ligger over samlingen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

At man engang har sænket lofterne, er nok fordi de har været så hærgede i forvejen, at man af økonomiske grunde har opgivet renovering. Desuden kan du risikere, at de nye lofter gemmer på nye installationer, både vand og el. Der kan også ligge en årsag i, at de dæmper nabolag:.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også