Robotplæneklipper, hjørner?

Hej.

Nu kommer foråret jo nok snart og så skal jeg ud at købe mig en plæneklipper, da jeg ikke kan tåle græspollen er det giver en god mening at det skal være en robot. 

Men har ingen erfaring med disse, så er i tvivl om hvor vidt jeg kan få en som kan finde hele vejen rundt i haven. Jeg har lige skitseret op hvordan haven ser ud, det skraveret område er stenbelægning. 

Hvad er jeres erfaringer? Er det muligt at finde en som kan ordne det hele? Græsarealet er vel nok omkring de 650 kvm.

Håber på jeg kan holde mig under de 10.000 kr. 

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan du godt få en robot til. De 2 områder med det store fliseareal imellem kan programmeres som hver sit areal, og så med ledning under fliser som en korridor imellem. Så kører den først på det ene areal og derefter på det andet.

Det eneste som kan bringe lidt tvivl er hvor bredt græsset er på begge sider af flisegang nederst. Enten kan fliser afgrænses, så den kun kører på græsset, der skal være en minimum bredde for at den ikke går fast. ELLER man kan lade den køre hen over flisegangen som om det er græs.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Græsarealet her er et lidt mindre men jeg er rigtig glad for vores Worx 500s - det er klart en af de billigste robotter på markedet, men hvis man har en simpel plæne så læser den opgaven fint.

Det eneste obs punkt jeg har opdaget er at ens græs skal være ret velplejet for at robotten kan kører. Hvis man har så pletter med for lidt græs så kører den fast hvis det er lidt fugtigt i vejret så det kan godt betale sig at gå plænen efter og give ekstra jord og græsfrø hvis der er bare områder 


Ask
askholme skrev den 19-02-2019 16:12:09

Græsarealet her er et lidt mindre men jeg er rigtig glad for vores Worx 500s - det er klart en af de billigste robotter på markedet, men hvis man har en simpel plæne så læser den opgaven fint.

Det eneste obs punkt jeg har opdaget er at ens græs skal være ret velplejet for at robotten kan kører. Hvis man har så pletter med for lidt græs så kører den fast hvis det er lidt fugtigt i vejret så det kan godt betale sig at gå plænen efter og give ekstra jord og græsfrø hvis der er bare områder 

 Jeg har lige kigget lidt på den maskine du omtaler og den ser rigtig lovende ud. Målte man græsplæne efter i går og har faktisk kun 350 kvm, så den ville jo nok kunne klare det. 

Nu den kan kobles på wifi, det skal den vel ikke være hele tiden, men kun når den Programmeres? Er det muligt at lave flere programmer og så selv vælge hvilken den skal køre på bestemte tidspunkter? 

Jeg kan varmt anbefale Worx M serie. Vi har 2 kørende vores store landhaven, de gør det rigtigt godt. Min holdning til Wifi/Smartphone modellerne et at det giver en ekstra mulighed for fejl... Det gør selvfølgelig programmeringen lidt nemmeren, nem når robotten først kører ændre man jo ikke programmet hele tiden. Jeg syntes det er klar vigtigere med en godt display på robotten.
Min far har en Worx S model. Hvis wifi af en eller anden grund ikke fungere, skal man have fat i manuale for at tyde blinksekvenser på dioderne for at finde ud af hvad fejlen er. 

Som med så meget andet KISS : Keep It Simple Stupid... 

Du kan læse om vores erfaring med Worx 800M her:
http://varmkaffe.dk/have/graesplaene/robotplaeneklipper-flot-graesplaene-uden-besvaer/


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Altså jeg er rigtig glad for min S model - men jeg er enig med Jesper (jthyge) i at et display ville være at foretrække. Den skal kun være på wifi når den skal programmeres og det er heldigt, for det kan godt være ret svært at få den til at blive på wifi - så det afhænger lidt af hvor ofte man ændre på programmeringen.

Og når jeg siger programmeringen så er det reelt et tidsskema for hvilke dage på ugen den skal køre og i hvilke tidsrum, samt på hvilke dage den skal lave kant-klipning. Andet kan man ikke indstille.

Jeg ville også som Uldal lade den tro at fliserne er græs, så længe de ligger plant er det intet problem.


Ask

Eneste ting du bør være opmærksom på, er at de fleste robotter ikke klipper ret langt ud til kanten. Jeg har selv en Worx Landroid M 800, hvortil der er en rimelig bred kant med græs langs hus og stakit, som den ikke kan klippe. Det betyder desværre at du også må forvente at skulle have en kantklipper og skulle gøre dette i ny og næ.


Jeg ærgrer mig selv over at have købt Robotplæneklipperen kort tid før at der kom nye modeller på markedet i 2018, som efter sigende skulle kunne klippe væsentlig tættere på kanten.

Hardwaren virker dog til at være okay med plæneklipperen, men dens interface og logik virker præget af at det er et kina-mærke.

Min 500s kan godt klippe til kanten hvis ledningen ligger rigtigt. Den del er tilgengæld lidt svær for ledningen skal så placeres 30cm fra kanten. Når man så gør det mod en hæk hvor det går galt hvis man kommer for tæt på så kan det godt blive svært at undgå en lille kant 


Ask

Nu har jeg prøvet at læse lidt op på de worx maskiner og kan se at 2019 modellerne er lige på trapperne, så venter lige på at WORX LANDROID M500 M2 kommer ud, så vil jeg se om den ikke kunne være en mulighed. 

og tak for de gode råd. 

tewic skrev den 20-02-2019 09:53:24

Hardwaren virker dog til at være okay med plæneklipperen, men dens interface og logik virker præget af at det er et kina-mærke.

Det er helt klar plads til forbederinge hos Works, men jeg syntes faktisk den er virker noget mere smart i sit køremønster end fx. den noget dyrer Automover fra Husqvarna. Når en Automover rammer kantledningen stopper den, bakkker, drejer og kører....
Works drejer bare af i en glat bevægelse, det må både spare på hardwaren og batteriet.

 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis