Relæ slår fra

Hej

Jeg har et problem som jeg håber nogen af jer eksperter kan være behjælpelig med. 

Sagen er den, at mit gasplus/kogeplade slår relæet fra så snart jeg sætter den i stikkontakten. 

Jeg har haft en elektriker forbi der heller ikke kunne finde ud af hvorfor. Den virker dog når man undlader jordledningen. 

Efterfølgende har der været 2 hvidevarer teknikkerer der af 2 omgange er kommet frem til at det er fordi at der er overgang i ejendommen. Med andre så er problemet som jeg kunne forstå på dem at der er nogen i ejendommen som ikke har tilsluttet jord på deres gaskomfur. 


Er der nogen der har et kvalificeret bud hvad der er problemet? 

De 2 sidste billeder viser spændingen mellem fasen og emhætten med henholdsvis jord og uden. 


30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er en overgang i kogepladen , som er over 30 mA som får HPFI til at udkoble som det skal ........................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvorfor er det jeg kan måle 220 v mellem fasen på stikkontakten og gasrøret og ligeledes mellem fase i stikkontakt og fronten på emhætten. Og hvorfor er det at spændingen mellem emhætte og stikkontakten falder til 24v når jeg tilslutter emhætten uden jord? 

Der er intet unaturligt , det du måler er ganske normalt................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Dit gasrør har formentlig en forbindelse til jord et sted, og derfor kan du måle 230V mellem fase og røret. Det samme gør sig gældende for emhætten: Med jord måler du 230V og uden måler du 24V. Det sidste skyldes at overgangsmodstanden ikke er uendelig, så en meget lille strøm går der. Hvorfor måler du ikke bare mellem fase og jord, det er det, det drejer sig om. Der bør du kunne måle 230V. Hvis din kogeplade får HFI relæet til at koble ud, går der en strøm på maks. 30mA, og spændingen er højst 50V.


fase
Annonce

Jeg har også målt mellem fasw og jord og der er den 230v. Hvad kan man gøre ved det her problem? Eller skal jeg helt droppe gas kogepladen? 

Teknikkererene siger at det skyldes der er nogen i ejendommen der ikke benytter jord i deres gaskomfur. Kan der være noget om snakket med hensyn til rigtigheden af ovenstående? 

har du prøvet at måle mellem jord og f.eks. gasrøret?


fase

Ja, der er 220v mellem fase og gasrøret. 


Jeg kunne tænke mig, om du ville måle mellem jord i stikkontakten og gasrøret.


fase

0 mellem jord i stikkontakt og gasrøret 


Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis