Gammel sokkel under terrændæk, fjernes helt?

Hej


Som led i anlæggelse af nyt terrændæk er jeg ved at fjerne alt gammelt murværk. Jeg har dog et enkelt sted, et stykke mur på små 80cm der pga. 3 døråbninger kommer til at stå helt alene. Derfor er jeg ikke helt tryk ved at fjerne den gamle sokkel ved døråbningerne - er det nødvendigt?

Sokkel ender omkring 30cm under det nuværende udgravede niveau i krybekælderen og består af cement med store sten (10-20cm).


På forhånd tak!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det stykke sokkel svæver i fri luft, skal det da fjernes og ny støbes.


 

Nej, det svæver ikke - det er alene tre stykker rest sokkel hvor der er døråbninger. Jeg har allerede fjernet mursten over, men er lidt tilbageholdende med at fjerne selve soklen, da jeg frygter at det mindre stykke mur der afgrænses af døråbningerne vil blive ustabilt.

Det tror jeg du fortsat skal være tilbageholdende med. Hvis du kan se det måske bliver ustabil så skal det blive. 

Selve huggearbejdet kan alene ødelægge noget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja elmand, det var også det jeg tænkte. Det er dog okay stabilt så vidt jeg kan se. 


Kunne man erstatte noget af isoleringen over trinnet med styroporkugler da disse komprimerer bedre og derfor kan optage evt. sætninger?

Vil du gerne fjerne lidt af det, så skal det ske med forsigtighed. Det kan man gøre ved at skære riller i dem med en stor diamantklinge. Hvis der skæres dybe riller med 3 cm mellemrum, kan de let slås/brækkes væk uden at påvirke sokkel med store slag eller el-hammer. 

Styreporkugler er ikke godt at have i forbindelse med støbning. De kan svømme ovenpå beton. 

Desuden mener jeg bestemt ikke de kan komprimeres bedre en plader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis