Limning af fingersamlinger

Jeg går og laver nogle skuffer i egetræ som jeg samler med fingersamlinger. Det at lave selve tapperne er ingen sag men at få dem limet sammen har virkelig været en frustrerende oplevelse. Jeg spænder dem sammen med skruetvinger og rørtvinger som jeg sætter lige inden for der hvor tapperne går igennem, så hvis tapperne er lidt for lange, så kan de stikke lidt ud. Det første problem jeg støder på er at når jeg så vil checke om skuffen er i vinkel, så er den blevet timeglasformet pga. trykket fra tvingerne og det er umuligt at se om den faktisk er i vinkel når tvingerne kommer af. Det næste problem er at nogle steder kommer skruetvingernes metal til at røre ved noget lim og det danner så sorte mærker som er stort set umulige at slibe væk igen. 

Jeg er meget interesseret i at høre hvad andre gør, for der må være en smartere måde at gøre det på.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der findes hjørneskruetvinger som spænder fra begge sider af samlingen.


Jeg har lavet nogle store vinkler i træ (40x40mm træ) der ca er 20x40 cm.
Disse vinkler er nemme at spænde på indersiden af hjørnet, med skruetvinger, og dermed sikre at hjørnet er i vinkel.
Du kan også bruge andre vinkler... til at starte med brugte jeg almindelige metal vinkelbeslag, og de fungerer fint også.

Det er altid en god ide at lægge et stykke affaldstræ i mellem tvingen og emnet, så tvingen ikke laver tryk mærker, eller som du beskriver "sviner".        


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Perhans.

Det er virkelig flot det du har fået lavet der.

Jeg har længe gået og tænkt på at lave noget lignende. Må man spørge hvor du har købt

egetræsbrædderne og hvilken model af skuffeudtræksbeslag du har brugt. 

Tak på forhånd

/Mads

Hej Mads.

Tak :-)

Jeg har købt mit træ hos Copenhagen Hardwood.

Skinnerne jeg har brugt er Blum Movento Tip-on http://www.lignoshop.de/movento-vollauszug-tipon-blumotion-40kg.html?force_sid=1259c400d3bd45a81fea7fa2c56d66ed&&listtype=search&searchparam=movento

Tip-on betyder at det er "push to open". De er smarte fordi man kan justere dem meget mere og meget nemmere end de billige man kan købe f.eks. hos CarlRas, men man skal trykke lidt hårdere, for at få dem til at lukke, end jeg havde håbet, Hvis du beslutter dig for dem så skal jeg give dig et par tips som ikke står i deres dokumentation, som jeg har lært the hard way.


Jeg er endnu ikke helt færdig men er kommet lidt videre 

Mht. limningen så er den af de ting jeg har lært at man skal bruge PU lim. Hvis man bruger alm. hvid snedkerlim så får vandet i limen tapperne til at svulme op og så er det meget svært at spænde sammen.  PU limen har også den fordel at man undgår de sorte mærker der kommer når metal, vand (i limen) og garvesyren i træet reagerer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis