Hylder til pulterkammerskab

Hej,

jeg er flyttet ind i en lejlighed, hvor der er et medhørende pulterkammer. Jeg kunne godt tænke mig at gøre godt brug af pladsen, og jeg planlægger derfor at indsætte hylder, der udnytter den fulde rummelighed i skabet.

Den største hylde, der skal indsættes, er 219x55 cm og så er der yderligere 6 plus hylder med samme dybde, som falder med 21 cm i bredden for hver hylde, der indsættes, fordi at skabet indsævres i højden pga. en trappe, der er bygget ovenpå.

Jeg vil gerne have en økonomisk løsning til indkøb af hylder. Jeg er villig til at gøre en del af arbejdet selv med køb af materialer, muligvis lakering og opsætning.

Jeg har prøvet at få et klart overblik over priser, men da MIFApladen.dk er hjemmesiden, der har givet mig det klareste overblik, løb den samlede pris for hylder op omkring 4000 kr.

Er der nogen, der har forstand på, hvor det er godt at indkøbe træ til rimelige priser, bedste metode til opsætning og en alt i alt mindst tidskrævende løsning?

Her er en lille skitse over hyldemålene.

Mvh. Jonas Christian Larsen

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For mig ser det ud som om, at der mellem hylderne kun bliver ca. 20 cm i højden.  Det bliver da svært at fylde noget ind som ikke fylder mere, og det bliver ikke nemt at komme til noget bagved. 

Men det første problem jeg ser er, at hylderne er så brede. Det kan ikke undgåes, at de vil bue ned på midten, når de er så lange. Så jeg vil foreslå, at du sætter noget understøtning under, således at der f.eks. bliver ialt 3 rum på tværs i stedet for 1. Alternativt bliver du nødt til at understøtte hylderne med en sarg, for at undgå, at de kommer til at bue. Men en sarg er ikke så smart, da det jo vil begrænse højden på det, som man vil have ind på hylderne.

Så nogle skillerum vil være bedre. Jeg har prøvet at illustrere det på din tegning. Grunden til at der er forskel på farverne på skillerummene er kun for at vise, at der er nyt skillerum indsat mellem hver hylde.

Jeg vil så foreslå, at du laver hylder af melaminplader. De er billige, nemme at rengøre osv.

De fåes billigt i alle trælaster. F.eks. som denne her hos Jem og Fix

https://www.jemogfix.dk/hobbyplade-18-mm-x-60-cm-x-250-cm/1105/9357931/

Af disse plader kan du både skære hylder og skillerum. Skillerummene kan man evt. forskyde lidt efterhånden som man kommer højere op, men lad være med at sætte et skillerum lige mellem 2 andre, for så får du igen problemer med at den vil trykke hylden ned. Med en dybde på 55 cm, vil jeg umiddelbart sige, at der skal være min 40 cm mellem hylderne i højden, da det ellers kan blive svært at overskue, hvad der er på hylderne og komme ind og få fat på det. Evt. køb nogle billige plastickasser som kan passe ind, eller pas målene til efter disse kasser.


Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis