Tilvirkning af tagfod og vindplade

Jeg vil lige høre jer LDSer om hvordan jeg bedst laver tagfod og vindplade

Jeg har vedhæftet billede af en tegning jeg har lavet , og jeg har tænkt at stern skal være sort Ivarplank ( kan jeg det som vit på tegning ) ?  og tagfoden , jeg har tænkt mig noget som på tegning , ( men hvordan lukker jeg af ved sternkant) ? og så vindplade Kan jeg lave det som jeg har tegnet på tegning og hvad er bedst/nemmest at bruge til at lave det af ?

Håber der er nogle der kan give et bud   

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det billigste et nok at bruge en 12mm x finner hvor du montere nogle lister på spæret hor på du sømmer fastgøre x finner 12 mm x finner skulle også være diffusions åbne.

Eller kan du bruge win plader se linke her under det er diffusions åbne plader hvor du bukker der ydderste kant op og klammer den fast på spæret.

https://www.bygmax.dk/byggematerialer/tag/winwin-diffusionsabne-plader.html

thermik skrev den 17-02-2019 18:09:07

Det billigste et nok at bruge en 12mm x finner hvor du montere nogle lister på spæret hor på du sømmer fastgøre x finner 12 mm x finner skulle også være diffusions åbne.

Eller kan du bruge win plader se linke her under det er diffusions åbne plader hvor du bukker der ydderste kant op og klammer den fast på spæret.

https://www.bygmax.dk/byggematerial...lader.html

 http://nettraelasten.dk/shop/windplader-2069p.html  mon disse kan bruges er noget billigere

udimilbart tror jeg det er samme produkt så ville jeg da også købe de billigste  

Din vindplade bør vel gå ud over hulmurs isolering, således at den lander på indersiden af ydermuren. Husk at der bør fuges langs kanter. 

Tagfod laves lidt forskelligt om det er teglsten med undertag eller det er eternittag.

Teglsten: Din tagfodplade kan komme i forlængelse af klemlister, så passer den sikkert bedre til at bære rendejern. . Nederst skal der laves en bukket stykke zink plade ( fodblik ) der ender 1/3  nede i tagrende. Over denne brændes en strimmel tagpap på, som selve undertag ( banevare eller huntonit ) kan klæbes på med et godt overlæg.  Nederste kant på tagsten hviler så på nogle fugleklodser. 

Eternit: Her bruges ikke klemlister da det er unødvendigt med undertag. Men der skal stadig fodblik på så regn ikke blæser op under taget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-02-2019 20:16:56

Din vindplade bør vel gå ud over hulmurs isolering, således at den lander på indersiden af ydermuren. Husk at der bør fuges langs kanter. 

Tagfod laves lidt forskelligt om det er teglsten med undertag eller det er eternittag.

Teglsten: Din tagfodplade kan komme i forlængelse af klemlister, så passer den sikkert bedre til at bære rendejern. . Nederst skal der laves en bukket stykke zink plade ( fodblik ) der ender 1/3  nede i tagrende. Over denne brændes en strimmel tagpap på, som selve undertag ( banevare eller huntonit ) kan klæbes på med et godt overlæg.  Nederste kant på tagsten hviler så på nogle fugleklodser. 

Eternit: Her bruges ikke klemlister da det er unødvendigt med undertag. Men der skal stadig fodblik på så regn ikke blæser op under taget.

 Det er så tegl tagsten jeg skal have på ,  vindplade er ikke så godt på ydermur , da vinduer går helt op , og der ingen mursten er over , derfor har jeg tænkt at anbringe det på indermur , men måske rejse en plade op på ydermur til at holde isolering på plads (måske 50 mm terrænbatts)   Tagfoden har jeg tænkt at lave i 18 mm krydsfiner klodset op med smigskåret lægte på højkant , men laver man dem normalt på 1 mtr, og hakker ud til spær når c-c på spær er 1 mtr. ?  og kan jeg montere Ivarplank på spærender uden noget bagved ?

der lægges en lægtestump på siden af spær til at bære tagfodplade. Jeg synes de skal skæres så lange som muligt, og så mærke op så der kan saves en hak i dem for den del der skal ned imellem spær.

Det er ikke meningen at man skærer noget af spær.  

Alle undertags produkter har en standard tegning på hvordan man laver tagfod. Det kan man let google sig frem til. 

Her et eksempel: https://membran-erfa.dk/sites/defau...k=uD5N6EtL


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis