Beregning af spær. Er jeg helt galt på den?

Jeg står overfor at skulle til at starte på byggeriet af en værkstedsbygning op 48 M2.
Grundplanet bliver 6 x 8 meter. Jeg vil have pandeplader som tag-materiale. Taghældning=35 grader.

Et spær pr. meter, så i alt 9 spær der hver især spænder over 6 meter. Se tegning for spær type.

Vil 47 x 200 mm C24 spærtræ være korrekt dimensioneret til dette formål? (Vandret/skrå del) 

Samt 47 x 150 mm C24 spærtræ (lodrette del)?






Frederik
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan faktisk ofte betale sig at lægge oplysninger ud til spærfabrik. De køber træ til langt under din pris. Så ofte kan man købe spær som de har beregnet til samme pris som man skal give for træ + beslag

Hvis du kunne give lov til lidt mere gitter i konstruktionen tror jeg det kommer længere ned i dimension.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik


Hej Erik,

Tak for svaret. Jeg har faktisk overvejet en spærfabrik. Men omvendt er der materialer her for knap 5000 kr. Med levering, i det samlede tilbud jeg har fået. 

Det tvivler jeg på en spærfabrik kan matche. 

Værkstedet bliver med loft til kip, derfor vil jeg gerne undgå gitterspær. 

Hilsen Frederik


Frederik

Du skal jo kunne dokumentere, at dine spær er dimensioneret korrekt (burde fremgå af byggetilladelsen), og du kan evt. fremskaffe oplysninger fra Træinformation's TRÆ 58 & 59 (jeg har dem ikke her).

Der må jo også skulle være plads til isolering?

Som Orla skiver er det dig der skal lave beregninger på om din dimensionering er korrekt, hvis du selv laver spær. 

Skulle uheldet være ude en dag og taget give efter så skal forsikringen jo ind over og kan det konstateres at der er underdimensioneret så vil de gøre såkaldt “regres” mod leverandøren/producenten og i dette tilfælde er det dig så ingen dækning der. 

Dette kan undgåes ved at bruge et spær firma, der har 100% styr på belastning og dimensionering af tagspær, ja det koster ganske vist lidt ekstra men lige i dette tilfælde er det i min optik givet ganske godt ud.

Nu er der jo tale om en sekundær bygning under 50m2, så der er jo ikke krav om byggetilladelse!

Jeg kan se ud fra dit design og mål - uden at have regnet noget - at du belaster spærfoden alt for meget i forhold til de små dimensioner du har valgt! Jeg vil skyde på at den er mindst 150% belastet.


 Certificeret Statiker

Annonce
Ingenioeren skrev den 19-02-2019 07:31:18

Nu er der jo tale om en sekundær bygning under 50m2, så der er jo ikke krav om byggetilladelse!

Jeg kan se ud fra dit design og mål - uden at have regnet noget - at du belaster spærfoden alt for meget i forhold til de små dimensioner du har valgt! Jeg vil skyde på at den er mindst 150% belastet.

 Ikke at jeg skal så tvivl om det du siger, men vil det sige at man ikke kan stole på træbøgerne? Ifølge nedenstående udklip fra Træ 59, så skulle de dimensioner der er nævnt være rigeligt, hvis spændet er max. 6m, og der ligges let tag. Eller er der noget jeg misser?

NikolajBo skrev den 19-02-2019 09:39:25

 Ikke at jeg skal så tvivl om det du siger, men vil det sige at man ikke kan stole på træbøgerne? Ifølge nedenstående udklip fra Træ 59, så skulle de dimensioner der er nævnt være rigeligt, hvis spændet er max. 6m, og der ligges let tag. Eller er der noget jeg misser?


Du skal altid forholde dig kritisk - det er sådan vi udvikler os.
Stol du bare trygt på træbøgerne i de her småhuse - og du har nok ret i at det her vil være tilstrækkeligt med de nævnte dimensioner!  
Som nævnt har jeg ikke regnet på det (bruger aldrig træbøger til dimensionering), men jeg tillægger nok midterstolpen en større last end hvad faktisk er! med de små dimensioner der fremkommer af træbøgerne, så sker der nok en større lastdeling spærhovederne imellem i kip.


 Certificeret Statiker

Hej.

Du skriver at du ikke vil ha mere gitter i pga at du vil ha loft til kip. Hvilken forskel gør det når der alligevel er en loftbjælke nede i murhøjde. Hvis man ønsker mere lofthøjde kunne man kigge på saksespær.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
NikolajBo skrev den 19-02-2019 09:39:25

 Ikke at jeg skal så tvivl om det du siger, men vil det sige at man ikke kan stole på træbøgerne? Ifølge nedenstående udklip fra Træ 59, så skulle de dimensioner der er nævnt være rigeligt, hvis spændet er max. 6m, og der ligges let tag. Eller er der noget jeg misser?


  Hej Nikolaj,

Fedt, tak. Det var præcis denne type information jeg ledte efter.

Hilsen Frederik 


Frederik
kovas skrev den 19-02-2019 18:37:38

Hej.

Du skriver at du ikke vil ha mere gitter i pga at du vil ha loft til kip. Hvilken forskel gør det når der alligevel er en loftbjælke nede i murhøjde. Hvis man ønsker mere lofthøjde kunne man kigge på saksespær.

 

kovas skrev den 19-02-2019 18:37:38

Hej.

Du skriver at du ikke vil ha mere gitter i pga at du vil ha loft til kip. Hvilken forskel gør det når der alligevel er en loftbjælke nede i murhøjde. Hvis man ønsker mere lofthøjde kunne man kigge på saksespær.

 

Hej,

Det er nok en æstetisk-ide jeg har, jeg vil hellere kigge på hanebånd end gitterspær.

Ja, saksespær er også muligt. Men man de vel stadig være synlige, så vidt jeg kan regne ud.

Hilsen Frederik 


Frederik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis