Eltavle i skur

Skal have skiftet el stikledning op til carporten fordi det viste sig at den gik over naboens grund.

Overvejer at opgradere kablet, så det vil kunne supportere en elbil på et tidspunkt. 

Men for at undgå at skulle skifte kablet hele vejen ind i huset, så tænkte jeg, at jeg kunne få flyttet el-måleren ud i skuret ved carporten, lave eltavle til elbil og udendørs lys ved måleren, og så forbinde til resten af huset via det gamle kabel.

Hvilken kvadrat skal det nye kabel være? Det nuværende kabel er ca 18mm i diameter (kan ikke komme til at se kobberets kvadrat. Hvormange ampere trækker en elbil når den lader?

Skal måleren iøvrigt være "udvendig" eller kan jeg placere den inde i skuret?


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din nuværende er sikkert 4 x10 kvt. Det er jeg ret sikker på kan trække en lade station samtidig med resten af huset. Men du skal sikkert have forhøjet sikringer i kabelskab hvilket koster tilslutnings bidrag til elværket. 

Måleren må godt sidde inde i skuret. 

Jeg ser at der er ladestationer på 16 A og 32 A


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg fandt en oversigt over ledertværsnit og strømstyrke. Den siger at 10 mm2 kan trække op til 50 A (må være per leder). Læste om Tesla at man skal dimensionere efter 40A spidsstrøm og 32A nominelt. Så med 10 mm2 / 50A virker det lidt i underkanten. Vil nok med de gå efter 16 mm2 som kan trække op til 63A.


Jeg læste lidt på Radius Elnets regler. Det ser ud til at en ny installation skal være tilgængelig udefra. Men det er ikke helt klart for mig om en flyttet elmåler, bliver betragtet som en ny installation eller som en gammel installation.


Et kabel med en diameter på 18mm kan da umuligt være 4X10m2 .........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
DetBliverGodt skrev den 16-02-2019 00:22:14

Jeg læste lidt på Radius Elnets regler. Det ser ud til at en ny installation skal være tilgængelig udefra. Men det er ikke helt klart for mig om en flyttet elmåler, bliver betragtet som en ny installation eller som en gammel installation.


 Dvs alle kan slå strømmen fra i ens bolig? 


Mvh. Christian M
 

Annonce

@Christian: Udvendigt placeret elmåler er helt normalt i nye boliger. Har i hvert fald set det mange steder. Der må være nøgle til skabet, som elselskabet har liggende.

Radius er der ikke noget med nøgler.

DetBliverGodt skrev den 16-02-2019 00:22:14

Jeg læste lidt på Radius Elnets regler. Det ser ud til at en ny installation skal være tilgængelig udefra. Men det er ikke helt klart for mig om en flyttet elmåler, bliver betragtet som en ny installation eller som en gammel installation.


 Det er måleren, der skal være tilgængelig udefra. Det betyder, at du f.eks. kan bygge målerskabet ind i din væg. Gruppetavlen er der ikke krav om, at den skal være tilgængelig udefra. Kravet er fra dengang, der ikke var elektroniske, fjernaflæste målere, som kunne styres fra forsyningsselskabet. 

Hvis du skifter stikledning til 16 mm2, behøver du ikke at sikre det med 63A., du kan fortsætte med de nuværende sikringer på måske 50A. Når du så for brug for at få adgang til mere effekt, kan du få øget sikringsstørelsen til 63A, mod betaling til forsyningen.


fase

Hvis du øger dit stikkabel fra 10mm2 til 16 mm2 skal det være 16 mm2 hele vejen, med mindre du sikrer det nuværende ned til den sikringsstørrelse, du har i kabelskabet nu.


fase

Bare lige for nysgerrighedens skyld, hvor mange ampere har i til rådighed på Sjælland og hvad koster det?. Hos Evonet er det 25A og koster derudover 1300kr pr/A

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis