Erfaringer og test af varmepistol

Jeg har netop anskaffet en varmepistol type Einhell RT-HA 2000 E. Produktet har intern temperatursensor for afgangsluften og elektronisk regulering for at holde temperaturen konstant. Man kan stille temperaturen i step på 10 gr. fra 50 - 630 gr.C. Desuden kan luftflow stilles i fem trin, hvor der angives 150, 250, 350, 450 og 500 l/min. Det vil naturligvis også variere afhængig af hvilken dysse man sætter på.

Jeg fandt at produktet havde fået nogle gode anmeldelser på funktionen, men for nogle er den også gået i stykker. Produktet er ikke i Einhells danske eller tyske katalog. Mit gæt er at produktionen er ophørt, men der stadig sælges af nogle restlagre.

Jeg har forsøgt at måle afgangsluften med et ikke kalibreret temperatur instrument, der anvender et termoelement type K. Instrumentet er dog checket med isvand og kogende vand, hvor det er inden for 1 gr. Målingen er sket med en lille samledysse påsat, og hvor der dels er stillet til 150 l/min og 500 l/min. Se måleresultater og foto af opstilling nedenfor.


Som det ses, så får man faktisk en noget lavere målt temperatur end det indstillede (og målte) med varmepistolen selv. Der måles generelt også en anelse lavere temperatur, når der er højt luftflow. På grund af varmepistolens interne kontrol af temperaturen, så stabiliseres temperaturen meget hurtigt - typisk inden for 15 sek. Det gælder også ved skift af flow og her sker ingen nævneværdige udsving i temperaturen efter skift. Det her var helt anderledes hurtig indstilling end da jeg målte på en FALKE varmepistol.

Den målte temperaturen ses at variere noget - typisk inden for et område på 20 gr. Den nedskrevne temperatur er et vurderet gennemsnit.

Når man kender denne afvigelse i temperaturen, så er det jo nemt at kompensere for ved brug.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo ren reklame........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Og Karl smart.

I øvrigt tænker jeg det et rimeligt stort stykke arbejde der er lagt i testen.🥴


Kan du drømme det. Kan du også gøre det.
karl smart skrev den 15-02-2019 20:47:06

Det er jo ren reklame........

Det er en lidt lang test, men faktisk synes jeg, at jeg påpeger en del negative sider ved produktet... - det produceres ikke mere - temperaturvisning noget lav i forhold til det rigtige - variation i temperatur - og nogle rapporter om fejl.

Jeg købte hos Amazon Tyskland og gav 406 kr. inkl. transport til Amazon Tyskland.

Baggrunden er bl.a. at jeg også fik lavet lidt test på en FALKE varmepistol her: https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/108523/afpg/3 og den viste nogle lidt sære resultater - men hvor vendborg faktisk kunne bekræfte at have set noget lignende på den han havde købt. Så vi fik pengene tilbage her.

Det andet problem jeg ser er, at i alle de test af varmepistoler, som jeg har set på internettet har ingen taget sig tid til faktisk at måle på lufttemperaturen. For nogen brug er det faktisk lidt vigtigt at have lidt styr på temperaturen her. Så nu blev det "Lav det selv".

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis