Overligger i gavl.

Hej hej.

I forbindelse med tilbygning skal jeg have lavet et hul i min gavl væg, til en dobbeltdør på 145cm. Så hullet skal være cirka 160.


Huset er fra 1956 og gavlen er dobbelt mur.


Hvordan griber jeg bedst det her an? Har lagt overliggere ind før, dog ikke på en dobbelt gavl mur. Muren går samme vej som spændende.


En der har en kort beskrivelse? :)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Udhug 1 række sten hvor overligger skal ind. Det gøres med bajonet sav og hånd mejsel. Man laver kun en side ad gangen. Der klodses op med lægtestumper og kiler så vibrationer fra udhugning ikke løsner noget sten opefter. Så renses af for løs mørtel og overligger mures ind så den har korrekt vederlag. Der fuges op imod den mur der skal blive siddende. 

Efter et par dage udhugges resten ar mur hullet nedad. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Undskyld mig ev elmand:

Hvad skal overliggeren ligge på, når man efterfølgende begynder at pille musten ud til forbandt i sidefalsene, og hvor er papindlæg, højde på teglbjælke og evt TB render nævnt?

Der er skal også tages hensyn til teglbjælkens højde/styrke!

Jeg har ikke lige tid til at finde dokumentationen, men der findes vejledninger hos BYG-Erfa og MURO (det er sengetid   )

ev elmand skrev den 15-02-2019 23:46:11

Udhug 1 række sten hvor overligger skal ind. Det gøres med bajonet sav og hånd mejsel. Man laver kun en side ad gangen. Der klodses op med lægtestumper og kiler så vibrationer fra udhugning ikke løsner noget sten opefter. Så renses af for løs mørtel og overligger mures ind så den har korrekt vederlag. Der fuges op imod den mur der skal blive siddende. 

Efter et par dage udhugges resten ar mur hullet nedad. 

Okay, tak for svaret, det virker tilforladeligt. Som da jeg satte en i, ved et vindue jeg har, også i gavlen. De faldt dog ned de sten over.


Når du siger understøtter med kiler? Kan du kørt forklare det lidt? Jeg skal jo have hele skiftet ud for at kunne sætte overliggeren i.


Overliggeren bliver massiv, altså ikke en murstenslignede med armering, men en massiv "klump" fra ytong da begge sider af muren skal trækkes op igen og jeg ikke kan finde en 7 stens armering overligger.

Det jeg er mest bekymret for, er om vægen over det skifte jeg tager ned, falder ned imens jeg piller sten ud.

Lav en jokke afstivnig pr. 600-800mm.


 Certificeret Statiker

Ingenioeren skrev den 16-02-2019 11:00:13

Lav en jokke afstivnig pr. 600-800mm.

 Lav et hul i formur og bagmur over arbejds området et stykke tømmer igennem og en soldat på hver side og du har en joker afstivning.

Annonce

Tak for det Johnm, det virker umiddelbart som en rigtig fin løsning.

Det er mere en principiel beskrivelse. Ud fra de oplysninger der er givet kan man jo ikke beregne overligger m.m.

Og jeg nævner også " korrekt vederlag" Kiler er til at holde stenene oppe med medens der hugges. Så kommer det jo an på murens holdbarhed ovenover om den kan holde til at fjerne dem og få lagt overligger ind.

I efterfølgende indlæg kommer der så yderligere forklaring så denne metode sikkert ikke kan bruges alene.

Om der skal være pap og TB render kommer jo an på om dobbelt døren efter tilbygning ender inde i huset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det ender inde i huset, da det er garagen der bliver lagt til, den er opmuret.

Det der så skrives om Tb rende og pap falder så bort. hvis muren over døren ikke påvirkes af vand løngere oppe. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis