Mangler fald i bruseniche...

Hej alle.


Jeg står i en situation hvor min unidrain (custom highline) ikke er blevet støbt langt nok ned, så jeg kan "kun" få et fald på 1 cm, i min bruseniche som er 140cm i total længde. SBI anvisningerne siger 1-2% og 1% vil jo i mit tilfælde være 1,4 mm.


Men hvis jeg laver faldet mere end 1 cm, så vil der komme en kant imellem badeværelsesgulvet og brusenichen. Altså en kant op når jeg går ud i brusenichen. Ønskescenariet ville være en kant ned, gerne på 5mm ind til brusenichen..men det kan jeg godt se bliver svært.


Unidrain anbefaler et fald på 1,5-2% men det bliver vist at presse den.

Fliserne på begge gulve, er 11mm og bliver lagt med 10mm tandspartel.

 Der kommer til at være en glasvæg på 90 cm som adskiller de to rum.   Glasvæggen vil blive sat op imod samme mur som ved drænet. Herefter en åbning på 50 cm. Glasvæggen vil have en 2 cm U skinne i bunden,  som eventuelt kunne skjule hvis de to gulve var i samme højde nogen steder. 


Har i nogle gode ideer?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det 1cm fald på 140cm eller er det 1cm/pr. Meter du har?

Hvis dit linieafløb er det eneste afløb på badeværelset, skal dette afløb være det laveste sted på gulvet, dvs. Gulvet i din bruseniche må ikke været hævet. Det er hellere ikke særlig praktisk. 

Har du ikke mulighed for at hæve hele gulvet i badeværelset i forhold til dit linieafløb?

Vi har selv haft unidrain i vores forrige hus med ca. 1 cm. Fald pr. Meter, det fungerede ikke ret godt, da der stadig ofte lå små søer. Løsningen var at køre gulvet over med en skraber efter endt bad. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Gør det nu rigtigt første gang, bank det liniedræn op, og få støbt igen i den rigtige dybde. Det er muligt at der skal nyt dræn til, men du bliver glad for resultatet.


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Wezio. Det er 1 cm fald på 140cm.

Danielorum skrev den 15-02-2019 20:01:27

Hej Wezio. Det er 1 cm fald på 140cm.

 Jeg tror ikke det kommer til at fungere. 

Du må enten få dit afløb sænket eller resten af gulvet hævet. 

Jeg skal ikke kloge mig på, om hele badeværelsesgulvet skal have fald mod dit afløb, dvs. Fald mod din bruseniche, men hvis ikke kunne du evt. Hæve det resterende badeværelsesgulv med flydespartel, og efterfølgende hæve gulvet i brusenichen ned mod dit linieafløb. 

De forskrifter du nævner mht. Til fald er jo pr. Meter, så 1cm på 140cm er jo endnu mindre!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Er det ikke en mulighed at ligge et nyt afløb?

På billedet ser det nu heller ikke ud til at være jævnt nok til at lave en tæt vådrumsmembran på det beton, så det kan du jo lave om også. Det er ikke for at være fræk. Ved ikke om du har tænkt på det.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

1 cm fald på 140 cm er meget , til sammenligning er der 1mm fald pr. meter i kloakrør nede i jorden .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 15-02-2019 20:45:24

1 cm fald på 140 cm er meget , til sammenligning er der 1mm fald pr. meter i kloakrør nede i jorden .

Vandet skal nok finde ned i afløbet, men der kommer til at ligge store søer af vand på gulvet efter endt bad, og muren skal være meget omhyggeligt med at få lagt alle gulvfliser nøjagtigt, så ingen ligger vandret eller med fordybninger. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis gulvet er plant dvs. uden lunker så vil vandet stille og roligt løbe ned i afløbet..... 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 15-02-2019 21:27:23

Hvis gulvet er plant dvs. uden lunker så vil vandet stille og roligt løbe ned i afløbet..... 

 Overfladespændingen i vandet vil gøre, at meget vand vil blive liggende. Jeg havde 1 cm fald på 1 meter - det battede ingen ting. 

I dag har jeg ca. 25mm fald på 70cm mod unidrain. Det virker. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Mange, mange tak for alle jeres svar. Der er noget at gå i tænkeboks over.


Jeg er imponeret over så mange tilbagemeldinger! 😃👍


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også