Nyt gulv dampspær

Hej.


Jeg er ved at ligge nye gulve.

Det gamle gulv består at beton, gulvstrøer og spånplader 50cm glasuld.

Alt er taget op, og er nede ved betonen, gulvet er rent og tørt ingen fugt eller noget.

jeg har tænkt mig at ligge Knauf ecobatt 37 95mm, nye strør, samt 22mm spån.


Men skal jeg ligge den dampspær på betongulvet, eller som jeg har tænk mig at ligge den under det Pergo original excellence som jeg har valgt at ligge.


 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi valget af lave det sådan.

Vi var ikke helt sikker på den fugtspærre der ligger under huset var der.

Så op med alle gulve.


Nye Gulvstrøer lagt op på Kombi, derefter 90mm iso, 22mm gulvspånplade, dampspær og Pergo gulv.

Det er helt tydeligt vi kan mærke forskel, vores gulve er blevet varmer og der er ikke det træk som vi oplevet før.

Derude over har vi gået alle rør efter som ligger under gulvet, og efter iso dem så alt er tæt, der var en del kobberrør så bare var lagt på betonen ude iso.




Hvad mener du med: lagt på Kombi?

Har du lagt strøerne på det eksisterende betondæk?

Det er forhåbentlig ikke rigtigt, at du har placeret damp/fugtspærren helt oppe under Pergogulvet, med hele trækonstruktionen på den forkerte side?

Varmebærende rør skal altså placeres over damp/fugtspærren!

Kobberrørene var vel bare koldtvandsrør?

Hej

Det er lavet som det var før, eneste forskel er den dampspær, havde fat i et par fagmand, de sagde begge to, det var bedst at ligge den dampspær der, hvis der skulle ligge en fugtspær under betonen.

Kombi er Kiler.

De kobberrør er til varm og koldt vand.

Annonce

Jeg beskrive lige et par scenarier:

Der er ingen eller en dårlig (utæt) fugtspærre under din beton og der vil komme fugt op til din trækonstruktion og der er nærmest garanti for en råd/svampeskade.

Hvis fugtspærren under betonen mod alle odds (udførelsesåret taget i betragtning) skulle være nogenlunde tæt indkapsler du den fugt der altid vil slippe igennem enten ovenfra eller nedenfra har du indkapslet din fugt i et hulrum fyldt med organisk materiale og der er nærmest garanti for en råd/svampeskade.

Jeg har faktisk ikke helt styr på hvordan din 90 mm isolering (95 mm ??) indvirker på fugten i din konstruktion, men hvis du havde en korrekt udført konstruktion med dampspærren ovenpå betonen, må der kun være 45 mm isolering den første meter ind fra ydervægge og max 75 mm i resten.

Du kunne have undersøgt, om der er en fugtspærre under betonen, ved at banke et hul, og have perforeret en evt. fugtspærre ved at bore huller ned igennem betonen.

De fagfolk du har haft fat i, har forhåbentligt skrevet en faktura for rådgivningen, for så kan du jo sagsøge dem. :-)

Orla.

Kan kun sige at alt var meget tørt i det gammel gulv.

Fik bare af vide at den dæmpspærre skulle ligge så tæt på den varme side som muligt.

Der er jo ikke andet for at holde øje, måske lige tage lidt gulv op, og skulle der være et problem, af med panler og skær den spærre op og sætte paneler på så der kan komme luft ud og ind.






Orla.


Ok.


Vi skal have lavet stuen snart, så gør det at jeg lige tager et af de gulve op vi har lavet og ser efter og tage et par målinger, og skulle der være noget så er det op med det hele, det er nu ikke så slem, og koster ikke det vilde. 

Problemet er at jeg ville gerne have brækket det gamle beton op, men kan jeg ikke.

Gulvkonstruktionen er udført som selvbærende jernbetondæk og hviler på fundamenter som er ført til fast grund ca 7,5m.

Så er der lagt dræn under hele huset og ført ud i rengvands afløb


12cm beton

Plastfolie

5cm renselag

30cm kapilarbrydende lag


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis