plankebord af spærtræ

hej alle sammen... da vi flytter i nyt hus 1 marts er konen selvfølgelig på udkig efter nye møbler... Hun har set et bord lavet at spærtræ som efterfølgende er blevet hvidpigmenteret og det er hun blevet helt vild med. så nu skal jeg igang med at lave sådan en satan. 

ville hører om der er nogen herinde der ved om spærtræet er tørt nok til møbler da de kloge jo siger at det skal ligge mellem 8 og 10 %

og mit andet spørgsmål er så om træet overhovedet er hårdt nok til at blive brugt som bordplade eller vil det få mærker og hakker med det samme.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved ikke hvor tørt træet er, men det er jo ret blødt, så tror der ret hurtig kommer lidt mærker i træet..

Men det afhænger jo af hvad du bruger bordet til, er det bare til almindeligt spisebord, kan det sagtens gå.

For mange år siden havde vi et spisebord, og sofabord i massiv fyrretræ, som dog var lakeret, det holdt da i nogle år inden det blev grimt, men så blev det slebet og lakeret og var så fint igen


Vi prøver igen, i morgen --

Spærtræ købt hos tømmerhandlerne er ikke tørt nok til møbler. Det er desuden planskåret med risiko for delvis delaminering i overfladen. Det betyder intet til konstruktioner, men er stærkt generende på møbler.

Træ til møbler skal tørres oppindet mindst 1 år pr. tommer. Det gælder særligt for gran som kaster sig slemt hvis der er planskåret (og det er som nævnt alt konstruktionstræ fra tømmerhandlerene).

Hvidpigmenterede overfladebehandlinger slides hurtig. Du får et langt bedre og mere holdbart resultat ved at ludbehandle nåletræ der efterfølgende olieres eller sæbebehandles.

Du får også et langt bedre - og smukkere - resultat ved at købe plankerne som spejlskåret på savværkerne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

så må jeg ud og finde nogle rigtige planker... tak for hjælpen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis