Stikkontakter virker ikke efter nedrivning af væg

Hej alle Gør-det´selvere

Jeg har lige købt et hus fra 1972 som skal have en omgang. Første skridt var at rive en gasbeton væg ned i stuen. Der sad to stikkontakter som jeg afmonterede uden strøm i som vanligt så de nu hænger frit som på billederne. Desværre har jeg erfaret efter vi satte strøm på huset igen at der ikke er strøm i mange af stikkontakterne? Hvorfor dette?


Mvh Stig Andersen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du skilt andet ad ? De 2 stikkontakter mon de sad på hver sin side af væggen Og var der nogle små stumper ledninger fra den ene side til den anden. ?

Jeg er meget sikker på at der er strøm i nogle af de ledninger der nu er frie. Så det skal du have styr på med det samme. 

Du kan bruge en almindelig lampe med ledning til at tjekke det med. Sæt den gamle stikkontakt midlertidig på med den sorte og hvide ledning og se om der er strøm-

Ellers skal du finde det i de 2 gule ledninger. 

Når du har målt det kommer du med resultatet og jeg kan hjælpe dig videre.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De sad på hver sin side af væggen ja, men jeg syntes ikke at der var nogen ledning i mellem, men jeg skal ærligt indrømme at det gik lidt stærkt i starten så det kan jeg godt have overset. Jeg skal ned i huset igen lørdag, så der vil jeg prøve det du foreslår. Jeg blev godt nok noget forvirret over at der var ledninger som var i så mange forskellige farver, er det fordi det kører i serie?

Nej farver er for at kunne kende ledninger, og antal er det mindst mulige.

Når du skriver stikkontakt så tror jeg det var en afbryder OG en stikkontakt på hver side af døren. Det ene rør er ret nemt. I gamle dage brugte man sort og hvid til nul og fase det er hvad der skal bruges til en stikkontakt, Desuden er den røde sikkert ledning tilbage til lampen som skulle tændes. 

Den anden kan være på samme måde blot er der brugt utraditionelle gule farver.  

Hvis du finder strøm i ledninger på den ene side,  Så ville jeg prøve at samle dem med ledninger på den anden side undtagen de røde. Men det kan jo også være der er sprunget en sikring i eltavlen. Men under alle omstændigheder skal der noget på de ledninger med det samme som f.eks. samlemuffer så i ikke kommer alvorligt til skade.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg gik sikringerne igennem og lige umiddelbart er det ikke der problemet er. Jeg vil gøre som du siger når jeg kommer i huset igen på lørdag, og derfra skal jeg også høre hvordan jeg gør hvis jeg egentligt ikke skal bruge stikkontakterne igen😊

Du skal have elektriker til at sløjfe de 2 rør og lave ny installation så du kan få lys til at virke i lampesteder eventuel trække et kabel imellem 2 lampesteder


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis