Udskiftning af 32 år gammel fjernvarmeinstallation

Vi har en gammel fjernvarmeinstallation - indirekte fjernvarme fra 1986. Huset er i eet plan og 200 m2. Pumpen er skiftet for et par år siden. I de seneste år har radiatorerne i den yderste del af huset kun været håndvarme. Radiatorventiler er "nyere" og stiften ikke groet fast. Vi skal have gjort noget ved det, da vi betaler 1200 kr om året for manglende afkøling. 

Vi havde VVS mand på installationen i dag og han sagde at han ikke ville bruge tid på at lave diverse indstillinger, fordi der dels var lidt tæring og at anlægget muligvis var for lille. 

Nu afventer vi at få en pris på at få skiftet vores fjernvarmeunit. I grunden er det vel rimeligt at det er tid til udskiftning. Nogen forslag til hvad vi skal sætte i stedet?

Iøvrigt er min mand udlært "varmeinstallatør" ...... fra 1953   så han har da haft lidt forstand på hvordan sådan et system virker/virkede - altså det grundlæggende. Alt det finurlige der er sket de senere år kender han ikke ret meget til.  Gode råd med hensyn til udskiftning udbedes.

Mange hilsner - Ingeborg


Når lysten driver værket
Vi har en gammel fjernvarmeinstallation... Vis hele indlægget
72 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er uanstændig med en fremløbs temperatur på kun 60 grader, især hvis man bor i yderkanten af fjernvarmenettet, normen er 70 grader. Afkølingen er som regel størst om vinteren, omvendt er den mindre om sommeren, det er derfor den gennemsnitlige årsafkøling man skal fokuser på. I har selvfølgelig skruet ligemeget op for alle radiatorer i samme rum - ikke? 

Jeg kom til at tænke på Legionella i varmt brugsvand. For kun 60 grader varmt brugsvand er betænkelig tæt på den anbefalet min. temperatur på 50 grader (i nogle artikler har jeg endda læst om min. temperatur på 55 grader) Især hvis der er langt fra vvb til det fjerneste tappested i boligen. 

Frank Chr. du glemte at det med legionella forekommer, når der ikke bliver brugt varmt vand over længere tid. I følge dit indlæg burde jeg være død for længst, fordi jeg har haft en varmtvandstemperatur på 52°C i de mange år, hvor jeg har haft varmtvandsbeholder.


fase
S. Fabrin skrev den 15-02-2019 11:11:11

Frank Chr. du glemte at det med legionella forekommer, når der ikke bliver brugt varmt vand over længere tid. I følge dit indlæg burde jeg være død for længst, fordi jeg har haft en varmtvandstemperatur på 52°C i de mange år, hvor jeg har haft varmtvandsbeholder.

 Du har nok været heldig   for det er vist ikke noget at spøge med når man først har været uheldig. Her en dugfrisk nyhed fra idag http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-02-15-flere-smittes-med-legionella-og-forskerne-ved-ikke-hvorfor-saadan-undgaar-du-at


Når i har en pumpe, har i netop muligheden for at sende mere varme rundt ved at skrue op for pumpens ydelse. f.eks. kunne det være at pumpen står på auto adapt og/eller med natsænkning aktiveret. 

Det er yndede indstillinger for VVS manden, da han kan køre fra en installation som virker nogenlunde,det kræver ikke det store knowhow og samtidigt sparer man tid.

Ofte er der bare mere egnede programmer på pumpen, som får det optimale ud af installationen i form af bedre komfort og driftsøkonomi.

Så, hvordan ser dyret ud og hvordan er et indstillet?


Elektronikteknikeren
Annonce

Hej - som jeg skrev, har min gemal jo nogenlunde styr på den installation vi har - og pumpen blev skiftet for ikke så mange år siden. Men hvis det er som Søren O er inde på at det er TRefor, der har sænket fremløbstemperaturen, står mange af os jo med et anlæg, der enten må køre for fuldt knald, hvis det ellers har kapacitet nok.

Vi har fået et tilbud fra en kendt installatør på egnen, som vi altid har været glade for - og som min mand har gjort brug af i et af Fredericias største virksomheder. Tilbuddet lyder på knap 32.000 inkl. moms og det drejer sig om 1 stk. Termix VVX 2 - 2 (Trefor Model). Det der undrer mig er at de forskellige fjernvarmeværker kan bestemme, hvilke typer der må installeres. ?????



Når lysten driver værket

Du har ikke opgivet fremløbstemperaturen i jeres anlæg, og om det er et etstreng anlæg. Hvis radiatorerne er dimensionerede til f.eks. 70°C fremløb, kan I skifte varmeveksler, uden at det hjælper noget (det hjælper VVS'eren). Kan I oplyse, hvilken varmeveksler I har nu eller, hvor stor effekt den kan levere. Oplysninger om veksleren har betydning for bedømmelse af om det er veksler eller radiatorerne, der er for små.


fase

Ok, nu skrev du bare selv at han ikke var opdateret på det nyeste teknologi, og det er netop også pumperne som der er blevet meget mere avancerede end de var for år tilbage.

Først og fremmest må det gælde om at finde ud af om der kan optimeres på det i har.

Hvorfor ikke blot dele den nødvendige info så vi kan hjælpe jer? Ellers ser jeg ikke rigtig pointen med denne tråd.


Elektronikteknikeren

Så bliver der da vist også lidt overskud til vvs-erens julefrokast. Fjernvarmeunitten kan købes hos vvs-shoppen til små kr. 17.000.

Nedtagning og opsætning tager vel en dags tid for en enkelt mand. Så kommer der selvfølgelig noget rørføring, men alligevel.

Hvis i beslutter jer for ny unit, så stil krav til vvs-eren om hvor meget fjernvarmevandet skal afkøles.

Hos har vi også problemer med tilstrækkelig afkøling, men vi har dog indtil nu lige netop kunnet overholde de 25o. For et par år siden havde jeg mistanke til at vores varmeveksler ikke ydede det den skulle. Jeg skrev til Redan med data på veksler og et helt skema med ydelser og samhørende temperaturmålinger. De skrev tilbage at en så gammel veksler måtte være tilkalket, og burde skiftet. Det gjorde vi, men med samme dårlige resultat. Jeg ville da hellere have ofret et par tusinde mere, og at så var i orden.


Søren O

På opfordring: Fremløb fra TRefor 60 - tilbage - 40 - frem til radiatorer 32! Så et eller andet er der galt.  To-strengs.

Radiatorer: De har jo tidligere sagtens kunnet klare at varme rummene op, så det er ikke dem der er noget i vejen med - enkelte endda rigeligt store! alle ventiler på max = 5 - Nyere Danfoss ventiler. Nyere Grundfoss pumpe, som ikke står på automatic p.t. ................ og så har vi nye vinduer og døre i hele molevitten. 

Søren O.  ..... Jeg har også set prisen på tilsvarende hos VVS - shoppen.  Og knap 10.000 er da mange penge - Hvad montering, isolering, bortskaffelse og elektriker koster er vel slag på tasken mindre end 10.000 - og så er der jo håndværkerfradrag. 

Jeg vil da også hellere have en ny sofa! Vi har vænnet os til at der ikke er så varmt, tager tøj på efter det og tænder op i pejsen når vi får gæster. Den kan sagtens varme 60 m2 op i løbet af nogle timer.




Når lysten driver værket
Der er yderligere 52 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis