Korrekt flow i en 16mm gulvvarmekreds?

Hej,

Ud af 8 gulvvarmekredse er den ene 16mm og øvrige 22mm. Denne ene kreds har svært ved at varme rummet op (25m2) og selv om alle andre kredse er lukkede, så kalder 16mm kredsen hele tiden på varme.

Vi har bygget om om kunne have været uheldige med at der er kommet lidt skidt ind i 16mm kredsen. Jeg har sammen med en VVS´er haft returren i min shunt skruet af og sat vandslange på til et afløb for lige at se hvor meget fjernvarmevand der kom igennem denne 16mm kreds uden at andre kredse var åbne. Nu var det mig der stod ved afløbet - jeg husker det som at fjernvarmevandet løb sådan middelmådig igennem. Men hvad er trykket egentlig på fremløbet (hvor hurtig løber vandet frem mod kredsen) - jeg er bagefter kommet til at tænke på, at jeg jo ikke ved hvordan jeg kunne vurdere om der er uhindret flow gennem kredsene da jeg jo ikke ved hvad der kommer frem.

Hvordan kan jeg konstatere om der er uhindret flow ved at lave ovennævnte og/eller findes der noget målegrej man kan bruge?

mvh Torben

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er der jo en masse oplysninger du ikke giver, såsom længderne på de andre kredse, hvilken temperatur shunten er stillet på og hvad pumpen på shunten er stillet på.

Jeg ville nok prøve at skylde igennem med vandvætksvand istedet. Evt forsøge først den ene vej og så den anden vej. Jeg ved ikke hvilket tryk der er på fjernvarmen, men jeg synes ikke man bør bruge fjernvarme andet på den måde. Og så tror jeg der er større tryk på vandvætksvand. 

Endelig er der jo over en faktor to i forskel på åbningen i 16mm og 22mm, det vil jo give en væsentlig større modstand. Den mindre åbning gør jo også at flowet skal være over det dobbelte af de andre kredse for at kunne transportere den samme mængde energi.



 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kan du mærke om returen bliver varm på 16 mm kredsen? 

Hvis den ikke gør det er flowet for lille. 

Hvis returen bliver varm er flowet OK, men så ligger slangerne nok ikke tæt nok til at varme rummet op.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis