Delvis renovering af varmeinstallation

Hejsa

Jeg står overfor en renovering af vores køkken, stue, bryggers og gang her til foråret. 

Det er et typisk 70er hus hvor vi skal have etableret gulvvarme i de ovennævnte rum og det betyder så at radiatorerne skal væk. 

I og med at vi kun skal lave delvis renovering af varmeinstallationen er jeg begyndt at undre mig over hvordan man får lavet en overgang mellem gammel og ny installation nu da man ikke må lave skjulte samlinger. 

Nogen der kan forklare hvad man gør i praksis når man foretager delvis renovering? 

På forhånd tak

Mvh Klaus

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at med " delvis renovering" mener du at der er andre rum der fortsat skal have radiator opvarmning.

Du bør lave en moderne gulvvarmeløsning med fremtids sikring. Det betyder at der skal lægges plastslanger ned i gulve. Hver kreds føres til teknik rum ( kan være skab i baggang ) 

Her opsættes fordelere med flere udgange end der skal bruges lige nu. Du behøver ikke at købe styring med rum termostater o.s.v. Det kan sagtens styres med den fremløbstermostat der hører til systemet når det kun er 4 rum det drejer sig om.

Gulve skal graves ud så du har plads til 300-450 mm sundolit under beton lag / gulvspånplader. . 

De nuværende radiatorer kan afmonteres og VVS kan svejse jernrørene nede under gulv niveau så de er blændet af.

Når du er ved at grave så skal kloak, vand og elinstallationer naturligvis tænkes ind fra starten


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for svar. Det var også planen at lave det på den måde du beskriver. 

Dog tænker jeg at det kunne være en god ide at udskifte de gamle jernrør som fortsat skal forsyne den gamle installation. Det vil være træls at skulle bryde en nyere betonplade op hvis et af de gamle jernrør skulle blive utæt.. 

Men det kan selvfølgelig godt være at det er en unødvendig bekymring? 

Mvh Klaus 

Det ser du når der er gravet ud. Ofte er jernrør lige så friske som da de blev lagt for 40-50 år siden. Det il dog ofte være i bad det viser sig med rørskade.

Men har de tegn på ælde skal der naturligvis gøres noget. VVS installatør har helt sikkert en løsning afhængig af forholdene.

Der kan eventuel lægges tomme rør ned i gulvet så man eventuel kan trække nye igennem uden at skulle ødelægge det moderniserede.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Lyder som en god ide med tomrør til fremtidssikring. 

Vil tage den med vvs'er når jeg går I gang. 

En bekymring / undren parkeret for nu :-) 

Jeg ville helt sikkert trække nye varmerør ud til radiatorene når der er gravet ud. Det gjorde jeg selv ifbm min kælderrenovering. Gulvvarme i kælderen og radiatorer i stueetagen som alle fik nye varmerør fræset ind i muren.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Christiannielsen:  

Startspørgsmålet går på hvordan man kommer fra de nye rør og til den gamle installation i de resterende rum. Når nu man ikke må lave samlinger der er skjulte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ja det var nu også sådan jeg forstod det.

Men så er svaret at man bruger en pex  muffe fitting når det nye pex rør kommer op af gulvet, eller en pex dåse at arbejde videre fra.

Anbefaler du at han ligger nye jernrør med sammensvejsning i gulv? hvis du selv skal svare direkte på hans spørgsmål.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nej Jeg anbefaler at man kigger nøje på de jernrør, Og er de bevaringsværdige, så lave forberedelsemed trækrør.

 Jeg ville nok heller ikke være mere "hellig" end at lave en samling som er skjult, men trådstarter her VVS som skal lave det, så det er der detaljerne skal komme fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så du svarer heller ikke direkte på hans spørgsmål, jeg forstår ikke hvad du vil.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg kender ikke svaret, og vil gerne blive klogere hvis du havde en løsning. Der er ikke underliggende dagsorden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis