Fixe hul i profilbræddeloft efter skorsten

Vi skal have fjerne vores skorsten, hvilket vil give os et stort hul i vores profilbrædde loft. Hvordan fixer vi det?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg står selv, og skal have fjernet en skorsten, der vil efterlade et stort hul midt i loftet, og i gulv. Jeg har valgt at vente til, at økonomien/tiden  er til at skifte hele loftet/gulv. Jeg har blot væltet den ned under gulvhøjde på 1. Sal, som jeg er ved at lave nu.

Du skal starte med at sætte noget forskalling op, som beklædening kan hænge i.

Hvis du har nogen profil brædder der passer i farve, kan du lave stumper og sætte i hullet. Alt efter hvordan resultatet ser ud, kan sætte en liste rundt til at dække samlinger. Det bedste resultat vil helt klart være at skifte hele loftet. 

DanielM skrev den 13-02-2019 06:06:01

Jeg står selv, og skal have fjernet en skorsten, der vil efterlade et stort hul midt i loftet, og i gulv. Jeg har valgt at vente til, at økonomien/tiden  er til at skifte hele loftet/gulv. Jeg har blot væltet den ned under gulvhøjde på 1. Sal, som jeg er ved at lave nu.

Du skal starte med at sætte noget forskalling op, som beklædening kan hænge i.

Hvis du har nogen profil brædder der passer i farve, kan du lave stumper og sætte i hullet. Alt efter hvordan resultatet ser ud, kan sætte en liste rundt til at dække samlinger. Det bedste resultat vil helt klart være at skifte hele loftet. 

Hvis vi valgte et ny loft, hvad ville man så gøre?

 Vil vi kunne sætte gipsplader direkte op på vores listeloft. Og hvad med hullet? Forskalling dæmpspærre og så gips som resten af loftet?

Ja, du skal sørge for at få dampspærreren tæt, og tapet. Kan du komme til spær oppe fra, er det nemmeste at sætte to lægter/regler imellem 2 spær og skrue en plade på i hullet, der passer i samme tykkelse som loftet. 

Profilbrædderne skal skrues fast til spær, for at kunne bære den ekstra vægt. Men så skulle det også være nok med et lag gips. Vær dog opmærksom på at du ikke skruer igennem dampspærren når du skruer gipsen op. 

Det kræver dog at dit loft er lige, da ujævnheder bliver mere synlige i et gipsloft. 

Alternativt skal det gamle loft ned - dampspærre laves tæt - forskalling - 2 x gips/ 1 x fibergips. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis