Skimmel - banke puds ned?

Hej alle, 

Vi fjernede et stort skab i weekenden og det viser sig at der er skimmelsvamp bag, da det har stået op af en ydermur - ca 50 cm fra gulv og i hele vægbredden (3 m). Fik en fyr fra et skimmelsvamp firma forbi i dag som kunne konstatere at det rigtig nok er skimmel der gror så fint på væggen. Hans løsningsforslag er at banke al puds ned på den mur, gulv-til-loft, og en meter ind på hver af de tilstødende vægge. 

Ville bare høre om det lyder som en fornuftig løsning eller om der evt er billigere alternativer da pris bare for nedrivning nok løber op i små 20K DKK. Hans argument lød at der er hulrum bag pudsen, hvilket er helt sandt, og at det er svært selv at rive ned da man skal have styr på ikke at sprede svampen til resten af huset (de bruger undertryk, HEPA m.m.). Nogen der har erfaringer med skimmel på puds eller anden info/forslag? Al hjælp er meget værdsat. 

Mange hilsner,

Tau 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis skimlen sidder i pudsen, så skal den ned ja.

Jeg har selv gjort det i et hjørne af et soveværelse, hvor den rå puds først blev vasket og mættet med rodalon, som slår mikroorganismer ihjel. I dag kan man også få protox.

Herefrer tapede jeg døren til mod den øvrige bolig, åbnede terrasse døren og satte en ventilator til at suge luft ud af rummet. 

Så kunne jeg mejsle pudsen ned i fugtig tilstand, det begrænser støvmængden betragteligt.

Jeg brugte en sds borehammer med fladmejsel, og havde en slange til en støvsuger med HEPA filter tapet på maskinen.

Der har ikke været problemer med skimmel siden.

Problemet var opstået pga. et skab som var sat op ad ydermuren i et hjørne.

Husk støvmaske og dragt når der arbejdes.


Elektronikteknikeren

Jeg har aldrig helt forstået, at det skal være så kompliceret at håndtere et skimmel-angreb, men måske der er noget jeg overser? Jeg forstår ikke hvorfor man skal passe på "at sprede svampen til andre rum". Skimmelsporer er jo altid i luften og lige meget om du så undgår "at smitte" de andre rum ved at bruge HEPA filtrer, undertryk osv så vil de andre rum jo få en skimmel-skade lige så snart forholdene er til det. Forstå mig ret, selvfølgelig skal man jo ikke sprede støv med sporer i da det ikke er godt at indånde, men man kunne jo lukke dørene til de andre rum og bagefter støvsuge og vaske gulv i hele huset.

En anden ting jeg heller ikke forstår, hvorfor man skal have nogen ud og vurdere om en gevækst på en kold fugtig væg er skimmelsvamp, er det nogensinde ikke dette? 

Jeg vil meget gerne vide hvis jeg tager fejl, det kan jo sagtens være tilfældet.

Jeg undrer mig også over at man skal have eksperter ud at fastslå det åbenlyse.

Men jo, det handler i høj grad om at beskytte sig selv mod at indånde spore.

Sekundært er der spredning, som jeg også vil mene handler om menneskers sundhed frem for risiko for skimmelangreb på bygningen, da det som du selv er inde på, kræver vækstbetingelser før det kan gro. Og så skal det nok komme, også selv om du ikke har tilført spore fra et andet rum. Det kommer jo også ind med udeluften.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis