Nem vedligeholdelse af læhegn

Jeg har i efteråret plantet ca. 200 m læhegn af 6 rækker efter nøje anvisninger fra en planteskole. Jeg skal nu holde læhegnet fri for ukrudt de næste tre vækstsæsoner, men hvordan gør jeg det nemmest?

Jeg er normalt ikke glad for at bruge gift, men hvis det kun er de næste 3 vækstsæsoner, så kan jeg godt leve med det.

Min egen plan er derfor, at sprøjte med Roundup ca. 3-6 gange i løber af en vækstsæson. Jeg tør ikke sprøjte helt tæt på planterne, da jeg er bange for at de går ud, så tror desværre jeg bliver nødt til at fjerne ukrudt manuelt helt tæt på planterne.

Lige meget hvad, så kommer jeg til at bruge rigtig mange timer på at holde læhegnet de næste 3 vækstsæsoner. Jeg er derfor meget lydhør overfor, hvordan jeg kan gøre det nemmest mulig for mig selv?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sort plastik der dækker jorden... ikke kønt, men det er effektivt.
Nu er 200 meter jo langt, for ellers kunne det gamle trik med at dække med hele aviser, være en løsning.
Du lægger hele aviser ud og ovenpå dem et lag af enten barkflis eller grus, bare lige nok til at holde på aviserne. De vil så effektivt holde ukrudtet stangen indtil de selv rådner væk, efter 2-3 år, alt efter hvor tykt at lag aviser du har brugt.
Jeg brugte det i vores tidligere hus, ved en nyplantet hæk, og det virkede fint i 2 år, og så var hækken blevet så stærk at den ikke behøvede hjælp mere. Fordelen er at man ikke skal "rydde op" som man ellers skal med plastik    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Kunne grøngødning være en mulighed?

Måske, jeg vil dog tro der skal et betydeligt lag til.
Jeg har prøvet med flis uden noget under, og der skal man op på 10-15 cm tykkelse før feks skvalderkål ikke kommer buldrende op igennem det.
Din værste fjende hvad det angår er i øvrigt solsorte... det er imponerende hvad de kan rode/smide rundt i deres jagt på småting   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Må indrømme jeg synes det virker helt uoverskueligt at dække 200 m læhegn af 6 rækker af med fx aviser og flis.

Jeg må nok derfor desværre holde fast i manuel rensning tæt på planterne og Roundup imellem.

Jeg har spurgt på planteskolen, og det er også den metode de anbefaler mig, så det er nok den nemmeste.

Jeg tror ærlig talt ikke at det er nemmest med lugning og sprøjtning. Jeg har nogle store bede og har brugt dug og flis. Det er meget nemt at holde ukrudt væk med den metode.

Den tid du bruger på etableringen af dette sparer sig ind i længden flere gange.



Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Hej. Jeg er enig med Frank. Få fat i noget halm, og smid det ud imellem. Det er effektiv, og koster ikke alverden. Det kan da være du er så heldig at finde noget halm som alligevel skal smides ud grundet fugtskader eller lignende. 

Jeg ville klart gå efter løsningen med halm eller lignende. Det varer ikke andet et par timer og ligge det ud. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis