Fiberdug som separation i terrændæk?

Hejsa

I forbindelse med anlæggelse af nyt terrændæk er vi nu nede i en dybde hvor det hele, efter en masse regn og færdsel i gummistøvler, er en stor gang mudder. Da grundvandet i meget våde perioder godt kan stå endnu højere end nu, påtænker jeg at udlægge 5cm sand og dernæst fiberdug som separationslag inden det kapillarbrydende lag lægges. Dette er for at undgå at lagene med tiden opblandes og dermed mister sin kapillarbrydende egenskab.

Er dette en dum idé? hvis ikke hvilken type dug kan da tåle at nøddesten vibreres ovenpå?


På forhånd tak!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fiberdug forslår som en skrædder i helvede hvis du ikke forhindrer grundvandet i at nå det kapillarbrydende lag.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Rantzau, jeg er ikke helt med? Tåler det ikke at ligge periodevis under vand?

Jo - men et underlag af mudder vil altid være ustabilt - også når det kun er periodevis.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det var derfor jeg ville starte med et sandlag inden fiberdugen, når vandet har lagt sig lidt naturligvis. Men det er måske omsonst?

Annonce

Et vandmætte sandlag er lige så ustabilt som mudder. Du bliver nød til at dræne så blank vand er væk.

Det betyder intet at sandlaget er fugtigt, men synker du i skal du dræne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er dræning alene i anlægsfasen? Ellers er jeg næsten tvunget til at anlægge omfangsdræn inden terrændækket, hvilket virker lidt omfangsrigt.

I anlægsfasen kan du nøjes med at pumpe, men du nævner at grundvandet i perioder kan stå højere og det skal holdes væk fra det kapillarbrydende lag.

Ellers får du problemer med både stabilitet og isolering.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Okay, det giver god mening.

Indenfor et par år er planen bestemt at jeg skal anlægge omfangsdræn. Er det en mulighed at lægge dræn ud under terrændæk (til mekanisk udpumpning) der kan afhjælpe mudderet under anlægsfasen og så koble det på omfangsdrænet når det er på plads?

Giver det mening?

Som du beskriver problemet er forholdende lidt ud over det sædvanlige. Jeg er ikke tidligere stødt på dræn der går ind under konstruktionen.

Derfor vil jeg anbefale du tager kontakt med et firma der har erfaring med særlige forhold. Lad dem se på forholdene og give et løsningsforslag.

Udgiften til en faglig vurdering er pebernødder i forhold en fejlkonstruktion. 

Det er også vigtigt at være ærlig fra start, så firmaet ikke har falske forhåbninger og tror de skal stå for entreprisen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis