Skal mit udhæng skiftes?

Hej. Jeg skal snart til at have skiftet tag. I det tilbud vi har fået bliver udhænget bevaret, hvilket jeg synes lød fint nok. I dag havde jeg dog en anden mand ude og han sagde at mit udhæng var noget juks og skulle skiftes, da det var listebrædder som ikke var meningen at skulle bruges til udhæng og som ville give problemer med loftets ventilation. Hvad mener I og hvad tror I at skift af udhæng vik koste på et 180 kvm parcelhus?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der ikke ellers er udluftning til loftet, bør du gøre noget. Feks kan du pille det inderste rustikbrædt ned og erstatte med en netlassette eller en lang løs bane net. Udhænget blivernaturligvis bevaret ved tgaudskiftning, men din Stern burde tages ned. Ellers sidder de gamle lægtestumper et par spær ind.



 

 Udhængs brædder som dine kan være ok. kravet er 15 mm sprække hele vejen rundt om huset. Det var for få år siden 10 mm Det kan godt være opfyldt. 

Man kan købe 19 x100 for ca. 12,00 Jem og F Eller 15 x 95 ca. 11,00 10-4

Så må du måle bredde og længde på huset og gange op. 

Det tager ikke mange dage at sætte op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det burde en tagtømrer vel være vant til at sætte op, så kan jeg ikke bede dem om at montere korrekte udhængsbrædder?

Det kan næsten ikke være rigtigt at jeg betaler en halv bondegård for et nyt tag og så skal jeg alligevel igang med en masse arbejde for at undgå svamp.

Det er klart at tømrer vil sætte dem op, hvis du bare lægger lidt til " den 1/2 bondegård ". 

Det er bl.a. prisen du spørger efter og den kan du lige så godt selv regne ud, ved at måle bredde på udhæng og længde, hjørner m.m.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

 1 mand 1 uge 450x37 + materialer, bil og bortskaffelse.

Du kan gå fra selv at hænge dem op, selv pille de gamle ned og køre bort til at kigge på.


 

Vil man kunne fjerne det yderste bræt og sætte et net på mellem sternen og det næstyderste bræt?

Det ville gøre tricket, men kommer det ikke til at se lidt ufærdigt ud? Så hellere tage det inderste, hvis du ikke vil tage den store tur (som nu ikke er så stor endda).


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Kan I beskrive hvordan i ville fjerne det inderste bræt og erstatte det med net?

Jeg tænker fjerne sternen, og så fjerne det inderste bræt ved hjælp af en stiksav eller noget i den stil. Så lægge et net såsom dette som monteres med hæfteklemmer i nabobrædderne og så sætte sternen tilbage igen. Lyder dette fornuftigt?

Jeg snakkede med tagmanden og han sagde at det ikke var et problem med mit udhæng, da de monterede ventilationsstudser, men tænker at det vel ikke skade at skabe lidt mere ventilation til loftet?

Jeg ville på ingen måde sætte net op, det er lige så let at skifte udhængs brædder så det ser færdig ud. 

Nu kommer det jo an på hvilken type tag du har tilbud på. Er det tegl med undertag så skal der være ventilation både over og under undertag. 

Men det laves ofte som en sprække ved tagfod bag tagrende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis