Isoleret hus vandværk

Jeg søger idéer/inspiration til at lave et eller andet isoleret der kan holde min markvands pumpe frostfrit.


Det er en lille Alko pumpe som vi bruger til vand til dyrene og urtehave.


Der eneste jeg selv lige kan komme i tanke om er at bygge et isoleret skur, men jeg syns det er lidt voldsomt at bygge et helt skur kun til en lille pumpe.


Jeg har set flere landmænd som har sådan en grøn kasse der dækker deres pumpe, er der nogen der ved hvad sådan en hedder? Jeg har googlet i timevis, men jeg kan ikke rigtig finde noget.


Er der nogen der har en nem/billig løsning?


Lige nu står pumpen bare i en slags træ kasse med tag på, og det er ikke holdbart da jeg gerne skulle kunne bruge vand derude om vinteren. (Det er ikke mig, men tidligere ejer af ejendommen sol har lavet kassen)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal tilføres varme i en eller anden form for at holde frosten stangen.
Selv et helårshus der er isoleret efter alle kunstens regler vil der komme frost indendørs hvis der ikke fyres.
Men selvfølgelig vil et utæt hus (bare en kasse) hurtigere få frost skade end et tæt isoleret hus    

Der findes flere former for elvarme der vil kunne holde en lille isoleret kasse frostfri uden at det koster det blå ned fra skyerne.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak for svar.


Der er strøm derude, så der er fin mulighed for at få lidt varme på i vinter månederne.


Det jeg søger er noget inspiration til at lave noget der er lukket helt tæt og som er nemt at åbne og lukke.


Jeg har forsøgt at isolere den nuværende kasse, men det holdte kun i et par uger da diverse skadedyr rev isoleringen istykker.


Så det nye skal gerne være lukket nedefra også sådan at mus/rotter/muldvarpe ikke kan grave sig derind.


Der er gravet en brøndring som slangen til pumpen kommer op fra, er og jeg kan ikke rigtig komme på et design som får det lukket helt til op til brøndringen, udover at støbe noget gulv helt op til ringen, men det vil jeg helst være fri for da mine evner nok ikke rækker til at støbe et lige gulv   

Har du nogle idéer til noget varme i kassen? Jeg syns jeg har hørt en gang at det vil være nok med en pære der lyser for at holde det frostfrit, men ved ikke om det er nok?

Jeg har også sådan et varmekabel man bruger til at holde vandstande frostfrie, men jeg har en mistanke til at det vil være for dyrt at have den til at stå og varme hele tiden?

Du kunne jo lave kassen med dobbelt vægge ligesom du ville lave det i et hus. Altså en plade på begge sider af isoleringen, eventuelt bruge eternitplader, for dem kan mus og rotter ikke lide at gnave i.
Hvis du har strøm er det jo nærliggende at bruge et varmekabel og en termostat, så du kan sætte temperaturen til feks 3-5 grader, så er det jo nok rimeligt begrænset hvor meget strøm den sluger.
Løsningen med en pære, var nok mere i gamle dage. 80 procent af den energi der blev hældt ind i en glødepære blev omsat til varme, men i vore dage med LED pærer er det nok ikke en vej at gå ned af... for slet ikke at tale om at du ikke kan styre hvor varmt eller koldt der bliver    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Palletanke eller 200 l plasttønder (evt. flækket på langs) er som skabt til pumpehus. 

Prøv at tale med dit lokale vandværk. De har brønde til vandmålere med isoleret låg der holder vandmåleren frostfrit.

Det fungerer ved at jordvarmen er nok til at det hele fungerer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Rantzau mener vist en målerbrønd. Den kan købes ved alle vvs-forhandlere. Jeg tror at den er for lille til din pumpe.

Du kan selv finde et rør med større diameter, evt. et betomrør med passende diameter, og så selv fremstille et isoleret låg. Du skal have jorden gravet væk i mindst 1,0 m dybde.


Søren O

De gode gamle glødelamper er gode til at holde diverse planter og ting frostfrie , da en 40 W lampe afgiver 40 W i varme , 93 % af strømen bliver direkte omsat til varme , de sidste 7 % bliver til lys som bliver omsat til varme når det rammer faste ting , Man skal bruge 2 glødelamper sat i serie så holder de næsten uendeligt.......................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 12-02-2019 10:32:04

De gode gamle glødelamper er gode til at holde diverse planter og ting frostfrie , da en 40 W lampe afgiver 40 W i varme , 93 % af strømen bliver direkte omsat til varme , de sidste 7 % bliver til lys som bliver omsat til varme når det rammer faste ting , Man skal bruge 2 glødelamper sat i serie så holder de næsten uendeligt.......................

Men en dyr løsning rent strømforbrugs mæssig, i forhold til en termostat der selv tænder og slukker når der er behov for det.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Man følger jo med vejrudsigten , og tænder manuelt når nattefrosten lurer , nu er 17 W jo ikke den store strømsluger , hvis man glemmer at slukke.................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis