Hæve gangbro

Halløj LDS :)

Er i gang med at udskifte isoleringen på loftet, og samtidig smide min. 100 mm mere på så jeg kommer op på lidt over 300 mm, og i den forbindelse skal jeg have have gjort noget ved gangbroen og håber på lidt råd til denne opgave. 

Jeg kan se at gangbroen tidligere er blevet hævet med 10 cm, ved hjælp af træklodser, men som jeg læser det flere steder så er gangbroen ofte en stabiliserende faktor, som man skal lade blive og dette er der formodentlig ikke gjort de store tanker omkring da man har hævet den de 10 cm tidligere.

Jeg tænker umiddelbart 3 scenarier: 


1: Udskifte de eksisterende 10 cm. træklodser med nogle på 20-30 cm, og så genmontere den gamle gangbro ovenpå de nye klodser.


2: Fjerne de gamle 10 cm klodser, montere den gamle gangbro på spærene som det oprindeligt er bygget, og derefter montere nye 20-30 cm. stykker spærtræ oven på gangbroen og derefter lave en ny gang bro.  


3: Lade den gamle gangbro, inkl. de 10 cm. gamle klodser blive, og så sætte nye 10-20 cm. spærklodser oven på det gamle og bygge en ny gangbro oven på det hele. 


Tillægsspørgsmål alt efter hvilket scenarier jeg ender på: 


Er der noget problem i at den gamle gangbro bliver dækket af isolering - jeg isolere med Rockwool batts. 

Er det fint nok at montere de nye klodser med skruer ned i de eksisterende spær, og hvis de skal monteres oven på den eksisterende gangbro, er det så fint at skrue disse klodser ned i den gamle gangbro (selvfølgelig over de gamle spær)

Hvad skal frihøjden være under gangbroen, når jeg isolere med batts og samtidig laver mellemrum på et par cm mellem forskallingabrædder i gangbroen, til ventilation - er det ok at isoleringen går helt op til gangbroen eller skal der være mere luft under?


Tagkonstruktionen er gitterspær.


Gode råd modtages med kyshånd! 


Mvh

Jakob


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har efterladt min gamle gangbro under isoleringen og forhøjet den ved at skrue nogle lægter på gitterspærene i en højde, så der er cirka 10-15cm luft under, når der er færdig isoleret. Herover er monteret forskalling som gangbro.

På et stort område har jeg brugt 4meter lægter, således at jeg kan lave gulv til opbevaring og afsætning.

Jeg tror ikke at det nødvendigvis er nødvendigt med luft undergangbroen. Men i mit tilfælde, hvor det samtidig skal bruges til opbevaring, har jeg prioriteret udluftning omkring alting.

Citat taget fra Bolius:

Du skal sikre, at der minimum er 7 cm mellemrum til udluftning mellem isoleringen og gangbro. Hvis gangbroen fylder hele loftsarealet, skal der være udluftningsspalter ca. pr. 1 meter i gangbroen.

@FeuerDK 

Tak for svaret, og super med billederne, det ser rigtig godt, bestemt en løsning jeg vil overveje. 

Hvordan er det med at skrue lægterne fast på gitterspærene og holdbarhed/stabilitet, syntes gitterspærene virker væsentlig mindre stablige end selve spærene? 

Kunne det give mening at smide spærret ind mellem de 2 gitterspær brædder for at få stabilitet fra dem begge??


@TLA Tak for citat, tyder på det er en god ide at lave lidt ekstra frihøjde 


Det kunne man sikkert godt gøre -tror dog ikke at det gør den store forskel. Men i mit tilfælde kunne det heller ikke lade sig gøre, da jeg har brugt 4.2m lægter og 3.6m forskalling for at have så stort areal som muligt uden samlinger. De ville aldrig kunne komme på indersiden af gitterspæret.
Det er meget begrænset, hvor meget vægt der kommer på det enkelte gitterspær. Og når først lægterne er monteret og forskallingen lagt, så stabiliserer hele konstruktionen sig selv yderligere og vægten bliver fordelt over alle fixpunkterne. Så jeg ville ikke være betænkelig ved at montere på ydersiden - har jo selv gjort det. :-)

Jeg kan hoppe og danse på det, og det rykker sig ikke en millimeter. Er du bekymret er det bare at smide nogle ekstra skruer i, når du monterer lægterne.

Jeg fjernede den gamle gangbro og er glad for jeg gjorde den var våd punktvis nogle steder pga. der var sjusket med isolering så vil kun anbefale det.

@Ulrik123 inspicerer lige den gamle gangbro, når den er fritlagt, men vil gerne undgår at lave 2 nye gangbroer oven på hinanden, og tør ikke fjerne den gamle permanent pga. stabilitet. 

@FeuerDK hvad brugte du til dine lægter og forskallingsbrædder, og i hvilke dimensioner? 


Rettelse, der er brugt reglar, ikke lægter. 

Men jeg har brugt 47x100 reglar og 22x100 høvlet forskalling (for at undgå splinter). Monterede med en god længde terrasseskruer for at sikre, at "emnerne" blev trukket godt sammen.

@FeurDK Tak!

TLA skrev den 11-02-2019 11:09:21

Citat taget fra Bolius:

Du skal sikre, at der minimum er 7 cm mellemrum til udluftning mellem isoleringen og gangbro. Hvis gangbroen fylder hele loftsarealet, skal der være udluftningsspalter ca. pr. 1 meter i gangbroen.

 Har også lagt 22x100 høvlet forskalling med 4mm mellem rum så nævnte en ven at det lige var tæt nok så hvor meget skal den luftspalte være på for hver 1 meter ?? snakker vi 4 cm eller lign?

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis