Kloak med kraftigt fald

Jeg er igang med at grave ud til kloak i vores krybekælder. Jeg skal have en aut. kloak-mand til at installere kloakken. Men jeg vil godt have lavet alt forarbejdet inden jeg tager fat i ham.

Kloakken skal tage afløb fra et lille toilet (med vask), samt længere inde fra et bryggers, hvor der skal være vaskemaskine og vask.

Røret fra den gamle kloak kommer ind under fundamentet og ligger derfor relativ dybt. Vi trækker et nyt kloakrør herfra, som først møder det lille toilet, og senere, længere inde i huset, bryggers.

Mit spørgsmål er: Vil det være lovligt/fornuftigt at lade den første del af kloakken til toiletten ligge dybt med fald på 2 promille, og så lade kloakken gå 45 grader op til et nyt niveau med fald på igen 2 promille, som vil gå til bryggers.

Jeg spørger, fordi jeg gerne vil undgå at grave så dybt i den sidste del med bryggers, fordi der her er et betongulv i krybekælderen. Jeg er nervøs for at sandpuden under betonen begynder at løbe ned i hullet.

Jeg forstår at der normalt skal være fald på 2 promille, så "lort" etc løber ligeså hurtigt som vandet. Men den sidste del af kloakken kommer udelukkende til at lede vand fra vaskemaskinen, så jeg tænker at det her ikke vil være så kritisk med et stort fald på et kort stykke.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

som du nævner selv skal faldet helst være 2 promille, ellers laver man en slags "faldstamme"

Det er som jeg har set det lavet, men er jo ikke kloakmester.



Vi prøver igen, i morgen --

Jeg ville fravælge at lave svagt fald det sidste stykke bare fordi du "kun" har en vaskemaskine.
Du kan aldrig vide hvad fremtiden vil byde på, og hvem ved om du får en god ide og vil lave et wc eller noget noget andet, der hvor vaskemaskinen står nu.
Så er det godt nok surt at skulle bryde det hele op igen, bare fordi du vil spare på armkræfterne nu   

Men hvad med at tage din kloakmand med på råd ?
Da jeg i sin tid lavede bryggers/bad, kom han med et forslag om at flytte afløbet fra brusekabine til en anden side, som gav mig en fordel i forhold til håndvask og hvad jeg ellers havde tænkt inde i mit hoved.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg er fuldstændig sikker på, at der ikke kommer andet på det afløb end en vask og vaskemaskine :-) Så jeg er ikke bange for senere ændret funktion.

Håbede på at der var nogen herinde der var fagmand og kunne give et hurtigt råd.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis