Hjælp til Energisøjle i haven tager vand ind fra de tilkoblede brugsgenstande?

Jeg har 2 elsøjler med hver 4 udtag. De er montertet ude i haven som fast installation.

Her den anden dag hvor det regnede voldsomt samt blæste meget, røg vores relæ der styrer udvendigt lys. Jeg afmonterede alle stik der brugsgenstande på. 

Det virkede dog ikke med det samme, men efter 1 times tid holdt relæet og alt virker fint igen.

Jeg er næsten 100% sikker på at der er kommet vand på stikpropperne og så er det dryppet ind i en af elsøjlerne og lavet en kortslutning.

Jeg spekulerer på om man evt kan lave noget smart som kan beskytte for vind og vejr når der sidder stik i søjlen?

Evt tagpap eller andet der kan monteres på toppen med byggesilikone eller andet som går ned og beskytter mod vand?

En plastikpose pynter ikke så meget :)

Håber der er nogen der har nogle gode forslag?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Må vi ikke få et billede af dine søjler?

Det vil altid være et problem med vand og blæst. Det bedste er en afskærmning så vandet ikke rammer stikpropperne. Jeg vil tro at CE-stikkene (som bruges på en campingplads) er de mest stabile over for vand.


Søren O

Den er lavet i plast og der er 2 udtag på hver sin side

Kan du fortælle noget om fabrikatet, og hvor du har købt elsøjlen. Klimaskærmen/regntaget er alt for lille. Det bør gå ca. 10 cm. ud over søjlen i topppen og forlænges nedad så det skærmer for stikkontakterne.


fase

her er et link til den og den er købt på ebay.de

https://www.ebay.de/itm/Garten-4-Fach-Ausen-Steckdose-Verteiler-Hof-Ausen-Strom-Versorgung-IP44-Erdspies/351287441173?hash=item51ca5cf715:g:EaoAAOSw7XNbLQE5

Annonce

Du bliver nok nødt til at lave klimaskærmen større, så dine stik bliver beskyttet bedre eller skifte stikkontakterne ud med skråtstillede CE stik, som godt nok ikke pynter. Det allerbedste var en søjle med udtag bag en låge, noget der bruges ved lystbådehavne. Det bliver det så ikke billigere af. Anmeldelserne er i øvrigt ikke alt for gode på Ebay.


fase

er 8/11 der har givet 5 stjerner. Fordelen er det er plastik fremfor de tidligere der var i aluminium.

Syntes bare de er lige så udsatte som mine Opus 74 udvendige stikkontakter?

Hvad kan jeg montere ovenpå toppen som kan gå ned over og er vedligeholdelsesfri?

Tagpap?

Evt en plexiglasplade?

Du kan montere noget plastplade i samme farve som søjlen på taget og siderne, så det ikke regner direkte ind på stikkontakterne. Du kunne måske finde et plastrør, som du tildanner. Stikkontakterne er formentlig tætte nok, når der ikke er en stikprop sat i. 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis