Vandvarmer med 2 min vamt vand

soda
soda
Postnr:
soda soda

hej 

Jeg har en ca. 18 år gammel Vølund combi vandvarmer som altid har virket fint. Så fik vi et læk på et rør og VVS manden var at skifte røret. Mens han lavede røret tømte vi en del vand af vandvarmeren (må være en fejl fra VVS manden) selvom vi kunne ha´ undgået det. 

Efterfølgende har vi fyldt vand på vandvarmeren igen - luftet ud, men der er kun varm vand til 3-4 minutter i tanken som ellers er en 200 liters. Det er lige meget om det er fra fyret eller på el-varmeren - det er det samme. Og der er masser af varmt vand på tilgangsrøret og afgangsrøret er også lunket. 

Hvad kan være fejlen ?  har den taget skade af at have uden vand i nogle dage mens der har været varme fra fyret igennem ?

Håber i kan hjælpe :-)   

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Jeg tipper på at temp. føleren muligvis er skubbet for langt op i beholderen. 

soda
soda
Postnr:
soda soda

Hej Frank. 

Det gav mening hvis det var el den kørte på el, men også når det varme vand fra fyret kommer er der ikke en ventil der lukker. 

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Der kan osse være en temp. føler (altså ialt to stk.) koblet til en styring der styre en motorventil, der åbner og lukker alt efter om der kaldes på varmt kedelvand til vvb´en (det har jeg blandt andet). Den kan osse være skubbet for langt op.  

soda
soda
Postnr:
soda soda

OK... hvis den er indbygget så giver det selvfølgelig mening. 

Jeg prøver lige at kigge på det.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

De plejer bare at være føret op i vvb´en fra bunden af - kik efter to ledninger.   

Ps. Trækker du begge følere helt ned, varmes næsten hele vvb´en op, til gengæld tager det længere tid - men det ved du sikkert.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Nu har din vvs-mand vel forbundet indløb til og retur fra spiralen (varmt kedelvand) korrekt ? 

soda
soda
Postnr:
soda soda

Den er tilsluttet korrekt - der er ikke ændret på dette siden den blev sat op.

Kermit_369
Kermit_369
Postnr: 7860
Kermit_369 Kermit_369

Kunne det tænkes at det aftapningsrøret inden i der er gået til? Hvis det er det vil der jo netop hurtigt komme koldt vand med. Ved ikke hvor længe en VVB kan holde men 18 år er da også en alder.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

soda
soda
Postnr:
soda soda

Jeg har også en bange anelse at den er gået i stykker inden i efter den blev tømt og påfyldt igen. Jeg vil blot være helt sikker på at det ikke er noget der kan fikses inden jeg køber en ny.

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Der ståt muligvis noget luft inde i vandvarmeren .

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
soda
soda
Postnr:
soda soda

Hej Karl..

Jeg har luftet ud 2 gange i toppen, så det burde det ikke være

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Enig med Kermit 18 år sætter med garanti sine spor. Fx. en ordentlig (måske helt op til 10 kg tung) klump gul kalk i toppen af vvb´en.    

soda
soda
Postnr:
soda soda

Så må jeg hellere til at spare op til en ny vandvarmer   

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Vi fik ny 80 l combi vvb for ca 7 år siden til 1200 kr som vi er meget tilfreds med - en tjekkisk Drazice. Den har aldrig slået en forkert prut, eneste minus, der er desværre ikke udluftning, men det klares fint ved at sætte skral på cirkulationspumpen så evt. luftlommer presses ud. 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Afkalke vvb
    Fyr og opvarmning
  2. Oliefyr med integreret VVB, frakobling af VVB og tilkobling af ekstern VVB
    Fyr og opvarmning
  3. Vandvarmer. Hvordan er det lige?
    Fyr og opvarmning
  4. Vandvarmer
    Fyr og opvarmning
  5. utæt vandvarmer
    Lav-Hus