lakering af gulv

Hej !

Jeg har fået lagt et wiking fyr prima klik gulv, men med rigtig fyr træ overflade- ubehandlet.

Nu vil vi gerne give det en smule farve med lidt olie og så slutte det af med en masse lak, så hård og slidstærk og blank som mulig ( småbørn... så nem at gøre ren! ) 

Hvad er proceduren i lakeringen? Hvor mange gange lak for bedste resultat og hvad vil den korrekte fremgangsmåde være? Slibe- støvsuge- lakere- tørre-slibe- lakere igen- tørre- slibe og så en sidste omgang? Med f. eks. Trestjerner Gulvlak Alkyd Blank eller en 2 komponent skibslak? Hvor lang tid imellem lakeringerne skal der gå? Og hvornår vil gulvet være klar til indflytning? 

Tak for hjælpen :) Mvh Adam

Hej ! Jeg har fået lagt et wiking fyr prima klik... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Og man ønsker ikke smæk med våde Berlingere...så der må vist investeres i en lakpensel! 

Husk også at undersøge om olie og lak er foreneligt. Er du i tvivl, så undlad enten olie eller lak.

Har selv sæbebehandlede trægulve, og de har alle overlevet tre børn og indtil videre fire hunde uden særlig besvær.

Det skal også nævnes at jeg bor på landet hvor ungerne i opvæksten har været meget aktive med et rend ud og ind med en del mudder på støvlerne. 

Hundene har alle været samme race jagthunde, og de var heller ikke særlig delikate efter en jagt i mosen. De har også alle været tæver med periodevis drypperi i løbetiden, hvilket heller ikke har sat sine spor på de sæbebehandlede gulve.

Undervejs har jeg renoveret hele hytten (hvilket for øvrigt har kostet 6-7 støvsugere livet), hvor der også har været kørt med trillebør på gulvene . Selv om jeg har brugt afdækning, er der alligevel kommet en del skidt ved siden af.

Sliddet på vores gulve har som du kan forstå været større end normalt, hvilket selv de bedste lakerede gulv ikke kunne overleve uden jævnlig lakering.

Det er også langt lettere og hurtigere at vaske og vedligeholde løbene med enten sæbe eller olie.

Fruen og jeg har aldrig fortrudt valget kombinationen nåletræsgulve og sæbebehandlingen. 

... til gengæld er jeg blevet en haj med en gulvmoppe.   




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Altså, du må vælge mellem lak og olie og ALDRIG blande metoderne sammen.

Fyr er blødt, hvis du vælger lakmodellen bliver der ad åre sorte pletter hvor filmen er brudt.

Hvis olie sæbemodellen, så giv gulvet nåletræslud, påfør olie/hvidolie efter anvisninger på produktet slib med hårdsvamp efter aftørringvask fremover med gulvsæbe . Ikke så resistent for rødbedesaft, men pletter forsvinder efterhånden ved vask. Vi har flot gulv efter 25 år


Altså, du må vælge mellem lak og olie og ALDRIG blande metoderne sammen.

Fyr er blødt, hvis du vælger lakmodellen bliver der ad åre sorte pletter hvor filmen er brudt.

Hvis olie sæbemodellen, så giv gulvet nåletræslud, påfør olie/hvidolie efter anvisninger på produktet slib med hårdsvamp efter aftørringvask fremover med gulvsæbe . Ikke så resistent for rødbedesaft, men pletter forsvinder efterhånden ved vask. Vi har flot gulv efter 25 år


Sludder - Der findes flere fabrikanter der har udviklet lakprodukter til oliebehandlede gulve, bl.a. Junckers.

Misfarvning af træ skyldes oftest kemisk påvirkning fra krasse rengøringsmidler som de fleste lakker ikke er resistent for, med mindre underlaget er forbehandlet. Dette er et væsentligt formål med kombinationen olie og lak.

Selv efter korrekt ludbehandling, har olie den ulempe at det mørkner nåletræ. Det gør sæbebehandling ikke, men har bedre beskyttende egenskaber end olie - det gælder også modstandsdygtighed mod mudderstøvler, dryppende blod fra hundene og rødbedesaft fra de tabte leverpostejmadder, som var ungernes glansnummer da de var små. 

Hvidpigmenterede olie er en nødløsning - det slides hurtig af hvilket først ses på gangarealerne fordi pigmenterne sidder i overfladen.

Når nogle oplever problemer med sæbebehandlingen, skyldes det sæbe med for lavt indhold af lanolin.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Lige et ekstra spørgsmål: Vil jeg kunne give gulvet skibslak- efter at det har fået 2 gange vandbaseret Junckers gulvlak? Synes det ser noget fesent ud pt og tvivler på at det er særlig slidstærkt...

Man må aldrig lakere med oliebaseret lak ovenpå vandbaseret. Det skyldes bl.a. at den oliebaserede lak er meget hårdere og mere ufleksibel, i forhold til den vandbaserede som er blødere og fleksibel. Man risikerer, at lakken vil krakelere og slippe underlaget.

Det samme gælder ved maling. Aldrig oliebaseret ovenpå vandbaseret, men man kan godt gøre det modsatte.



Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også