lakering af gulv

Hej !

Jeg har fået lagt et wiking fyr prima klik gulv, men med rigtig fyr træ overflade- ubehandlet.

Nu vil vi gerne give det en smule farve med lidt olie og så slutte det af med en masse lak, så hård og slidstærk og blank som mulig ( småbørn... så nem at gøre ren! ) 

Hvad er proceduren i lakeringen? Hvor mange gange lak for bedste resultat og hvad vil den korrekte fremgangsmåde være? Slibe- støvsuge- lakere- tørre-slibe- lakere igen- tørre- slibe og så en sidste omgang? Med f. eks. Trestjerner Gulvlak Alkyd Blank eller en 2 komponent skibslak? Hvor lang tid imellem lakeringerne skal der gå? Og hvornår vil gulvet være klar til indflytning? 

Tak for hjælpen :) Mvh Adam

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal lakere 3 gange med mellemslibning. Tørketid kommer an på produktet, men nok et par dage mellem lagene. Dog! Det ER fyrretræ og det giver en del mærker, som du ikke kan slibe væk.


 

Tak for svar! Og nu endnu et spørgsmål: når der skal mellemslibes, med korn 150- er der en nemmere måde at gøre det på end med en slibeklods med sandpapir på? Jeg skal slibe

70 m2 3 gange, så tænkte at der evt er en maskine der ku lette arbejdet? Noget man evt. kan leje? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Et fyrretræsgulv er lettest at slibe i hånden efter lak. Du skal kun tage ujævnhederne efter lakering og ikke slibe i bund. 

Desuden skal lakken hærde for ikke at "brænde sammen" ved maskinslibning. Vælger du alligevel at maskinslibe, vil jeg anbefale en eksendersliber det betjenes med let hånd.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tusinde tak for svar @rantzau!!! 

Jeg ville nok foretrække en rystepudser og så korn 220-240.

Jeg synes at en extendersliber tager lige hårdt nok fat, når det er til slibning af lak.


Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

En eksendersliber kan indstilles trinløst til forskellige hastigheder.

Korn 220 - 240 er for fin til et fyrretræsgulv. Korn 100 er mere passende - og så med let hånd som jeg skrev.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Et tip: inden du lakker første gang, så giv gulvet et lag lud til gulve. Det lysner træet og du undgår det, der sker for rigtig mange, at fyrgulve blive gule og brune.


 

Det er et godt råd Uldal giver, men vær omhyggelig med at fjerne kalkrester efter ludbehandling og inden lakering.

Et par gange vask eller tre med rent vand kan klart anbefales, men brug ikke andre rengøringsmidler end rent vand i forbindeles med lud og fyr.  


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for fine råd! Og nu til et andet spørgsmål:

Hvordan får jeg olieret gulvet i et hug, og tørret det ordentlig af, når det har suget ind i træet- jeg kommer jo til at gå over det for at kunne komme til det alle steder? Kan ikke helt knække nødden med hvordan man får olieret det hele vådt i vådt og så tørret den overskydende olie af i et stort rum? 

Og... jeg har testet på en planke med skibslak, og lakeret 3 gange og mellemslebet, men synes at der kommer bobler i lakken- er der noget man kan undgå for at dette sker? Har påført med en svamp.

Du kan tage et par gulvbrædder ad gangen - så langt du kan nå. Gør dem færdige inden du fortsætter, der må bare ikke stå blanke olie tilbage. Du arbejder derved stadig vådt-i-vådt.

Ulempen kan være, at du skal give en ekstra gang olie når det forrige er tør nok til at gå på, men det er stadig bedre en fodspor . 

Skibslak skal ubetinget påføres med en flad, blød lakpensel i rolige og langsomme støj. Det er eneste farbar fremgangsmåde for at undgå bobler som har været kendt siden ruder konge var knægt.

P.S. Folk der påfører skibslak med svamp eller rulle, fortjener smæk med en våd Berlinger.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også