Gardinstænger spændvidde 6 meter

Ingenioeren
Ingenioeren
Postnr: 2000
Ingenioeren Ingenioeren

6m er langt, men belastningen er relativt lille. 

Når man har tilsvarende problem med lange bjælker i byggeriet (som ikke er forspændte=wire løsningen), så giver man bjælken en forhåndsdeformation (pilhøjde) således at den buer opad. Den nedbøjning der så ellers ville komme, vil få bjælken (gardinstangen) til at deformere ned i lodret position. Det vil kræve at elementet er effektivt fastholdt i enderne, da den ellers bare vil rotere. Hvor meget den skal forhånddeformeres, det kan man jo regne på!

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det kan man sikkert regne på, men ikke med godt resultat, I dette tilfælde er der nogen gange fuld vægt på, ( gardin trukket for) Og andre gange kun stangens egen vægt ( gardin trukket fra )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Ingenioeren
Ingenioeren
Ingenioeren Ingenioeren

Har du da regnet på det og fundet at du ikke kunne få et godt resultat??

Jeg kan med et 25mm stålrør få en deformation på 86mm for rørets egenvægt (pilhøjden) og en deformation over 6m for gardinet på 9mm!! Du vil ikke tage notis af en deformation på 9mm!

Røret kan sikkert gøres mindre hvis man trækker en wire igennem og spænder den hårdt til! 

Nu spørges der jo oprindeligt ind til metoder og ideer til hvordan man kan lave sin gardinstang uden den deformere for meget, og jeg kaster bare nogle bolde op i luften - så må man gribe dem eller lade være!!

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvad så med at bruge et 40 mm stålrør? Det vil give et væsentligt bedre resultat.

At forstærke med stålwiere vil ikke give ret meget, men en bæring midt på gardinstanget vil hjælpe fantastisk. Går ud fra at gardinet skal trækkes ud til begge sider.

Søren O
Ingenioeren
Ingenioeren
Ingenioeren Ingenioeren

At der IKKE ønskes en midter understøtning og at der kun er et gardin og derfor ikke kan skilles midt på.... Alt andet har du ret i!!

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Så er der vel kun en form for c-profil tilbage. Jeg har aldrig set dem runde, men hvorfor ikke. Der findes efterhånden uanede mængder forskellige profiler i extruderet aluminium.

Søren O
speddy
speddy
Postnr: 7430
speddy speddy

Hvad med at tænke panelgardiner i stedet, hvis du gerne vil have dem til at hænge glat ned?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

ahj
ahj
Postnr:
ahj ahj

Hej Ingeniøren, Søren og Speddy,

Tak for input og engagement! 

Ingeniøren: Jeg vil gerne gribe boldene, men har ikke evnerne til at forstå fagbegreberne og lave beregninger, men det kunne du ikke vide. 

Søren: C-ringe/profil har jeg nævnt i mit opslag, og hvorfor det ikke dur til mig og gardinprojektet. Et stålrør har jeg også tænkt på. Problemet er så mig selv igen: Et stålrør giver et industrial-look, der er for hårdt i udtrykket til mig (et koldt, dødt materiale i sammenligning med f.eks. træ). Alligevel har jeg tænkt på stålrøret, fordi det er stærkere (?) end træ, og jeg kunne så kombinere metalrøret med træ-vægbeslag og træ-afslutningsender på gardinstangen. Det kunne bløde udtrykket op. Stadig vil jeg helst kun have træ, det er mest diskret (i mine øjne), selvom man kun ser stængerne, når gardinet er trukket fra.

Speddy: Panelgardiner har jeg tænkt på, men ligesom med de andre normale eller traditionelle gardinløsninger (jf. mit svar til Elmand,  Fabrin og PinkHenrik), dur panelerne heller ikke. Det har også noget med husets grundplan at gøre. Jeg har bygget et hus med kun 1 rum - ud over et lille bad og bryggers. Gardinpaneler vil nærmest blive ”døre” på væggene, og panelerne forekommer mig meget stive i udtrykket. Igen burde jeg have skrevet om grundplanen i mit første opslag, jf. min undskyldning til PinkHenrik. Så Speddy, hermed også undskyld til dig for at bruge tid på forslag, jeg desværre ikke kan bruge. 

Yderligere burde jeg i mit første indlæg have gjort opmærksom på, at det ikke er 6 meter lange vinduer jeg har - hvilket er naturligt at tænke, nu jeg ønsker 6 meter lange gardiner og stænger - men helt almindelig størrelses vinduer, hvor et standardgardin og en standardstang på 80 cm. ville passe. Alle ”normale” mennesker ville sætte sådanne gardiner op og være glade. Jeg har fortalt, hvorfor jeg ikke kan magte stof hængende overalt ved hvert vindue. 

Hertil kommer, at jeg har begået en fejl i forbindelse med opbygning og isolering af vægge. Isolering og gipsvægge fylder over 45 cm. Jeg vidste ikke, at vindueslysningerne skulle have været skrå. I dag kan man næsten ikke se vinduerne, med mindre man står direkte ud for dem. Og jeg kommer altid til at tænke på vindueskarmen som et overdimensioneret skydeskår. Med et 6 meter langt gardin på hver af mine 3 vægge ville dette blive løst (når gardinet er trukket for) samtidig med at det skrøbelige inden i mig også ville blive glad.

Jeg har lavet mange gør-det-selv-ting, men ingen projekter har givet mig større hovedbrud end gardinerne. 

Igen, tak til alle bidragsydere.

Hilsen Annette

Vil du være med? Log ind for at svare.