Gardinstænger spændvidde 6 meter

Hej alle,

Jeg håber, I kan hjælpe mig.

Problem: ophæng og vægbeslag

Hvordan undgår man, at en 6 m. lang stang kommer til at bøje nedad, når man hænger én 6 m. lang gardinbane op, og når gardinet ikke har ringe og skal kunne trækkes frem og tilbage fra den ene ende til den anden ende?

Gardin

- 600 cm. langt/bredt, 120 cm. højt

- Vægt ca. 1,2 kg.

- Monteres på gardinstang 

- Laves med løbebane, og altså ikke ringe

- Skal kunne trækkes for (og fra) fra den ene ende til den anden

Gardinstænger

- Monteres i 12,5 mm Fermacell-gipsvæg

- 6 meter lang 

- Træ eller metal

- Runde

- Diameter: Jeg er i tvivl. Helst så tynde som muligt, f.eks. 12 mm.

- Vægbeslag og montering: Jeg aner det ikke!

Forslag til andre Lav-Det-Selv-folk: C-ringe 

Jeg kan desværre ikke bruge ringe, jeg bliver let forvirret over for mange udtryk. Jeg magter kun  gardin + stang. Derfor løbebanen. Ellers ville løsningen være C-ringe, her vist på billede. Måske det kan hjælpe andre.

På forhånd mange tak. Jeg skal selvfølgelig nok skrive, hvordan det hele endte, så andre kan få glæde af projektet.

Med venlig hilsen

Annette Holm Jensen

Hej alle, Jeg håber, I kan hjælpe mig. Problem:... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Aluskinnen behøver ikke at blive spændt fast i loftet, men kan gøres fast på væggen med de tilhørende beslag.

Når du få sat wire med træstang op lægger du forhåbentlig et billede ind i et indlæg, så vi kan se resultatet.


fase

Jeg tror du starter med at få mange problemer, inden du må vende din hjerne og sige til dig selv, Der er ikke forskel på udtrykket i en gardin der hænger over en skjult træstang i en syet kanal og så en gardin der hænger på en traditionel skjult aluskinne. 

Eneste forskel er at gardinets foldninger ser langt mere elegante ud på den traditionelle aluskinne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der findes jo skinner der kan monteres på en væg.
Men hvis du er fast besluttet på, at gardinet skal hænge i øjer/kroge så tro jeg det bliver rigtigt svært, men lad os endelig høre om dine erfaringer.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej igen Fabrin, Elmand og PinkHenrik,

Og tak igen - for tanker om udtryk og billeder. Hjernes vendes...vil så gerne undgå alu, øjer, kroger, hægter, plastic etc. Og foldninger, måske det er der mit problem (også) ligger. Ønsker egentlig bare et helt glat gardin, der hænger ligesom et håndklæde på en stang, hvis det billeder giver mening.

Helst træ og så stang indeni gardin og op!

Vi må se, hvordan det ender. Som nævnt lægger jeg både billeder ind og deler mine erfaringer med jer.

Alles hjælp er højt værdsat. Modet er tilbage.

Hilsen Annette


6m er langt, men belastningen er relativt lille. 

Når man har tilsvarende problem med lange bjælker i byggeriet (som ikke er forspændte=wire løsningen), så giver man bjælken en forhåndsdeformation (pilhøjde) således at den buer opad. Den nedbøjning der så ellers ville komme, vil få bjælken (gardinstangen) til at deformere ned i lodret position. Det vil kræve at elementet er effektivt fastholdt i enderne, da den ellers bare vil rotere. Hvor meget den skal forhånddeformeres, det kan man jo regne på!


 Certificeret Statiker

Annonce

Det kan man sikkert regne på, men ikke med godt resultat, I dette tilfælde er der nogen gange fuld vægt på, ( gardin trukket for) Og andre gange kun stangens egen vægt ( gardin trukket fra )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har du da regnet på det og fundet at du ikke kunne få et godt resultat??

Jeg kan med et 25mm stålrør få en deformation på 86mm for rørets egenvægt (pilhøjden) og en deformation over 6m for gardinet på 9mm!! Du vil ikke tage notis af en deformation på 9mm!

Røret kan sikkert gøres mindre hvis man trækker en wire igennem og spænder den hårdt til! 

Nu spørges der jo oprindeligt ind til metoder og ideer til hvordan man kan lave sin gardinstang uden den deformere for meget, og jeg kaster bare nogle bolde op i luften - så må man gribe dem eller lade være!!


 Certificeret Statiker

Hvad så med at bruge et 40 mm stålrør? Det vil give et væsentligt bedre resultat.

At forstærke med stålwiere vil ikke give ret meget, men en bæring midt på gardinstanget vil hjælpe fantastisk. Går ud fra at gardinet skal trækkes ud til begge sider.


Søren O

Du kunne jo starte med at læse tråden....


 Certificeret Statiker

Hvad mener du jeg har overset?


Søren O
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis