Gardinstænger spændvidde 6 meter

Hej alle,

Jeg håber, I kan hjælpe mig.

Problem: ophæng og vægbeslag

Hvordan undgår man, at en 6 m. lang stang kommer til at bøje nedad, når man hænger én 6 m. lang gardinbane op, og når gardinet ikke har ringe og skal kunne trækkes frem og tilbage fra den ene ende til den anden ende?

Gardin

- 600 cm. langt/bredt, 120 cm. højt

- Vægt ca. 1,2 kg.

- Monteres på gardinstang 

- Laves med løbebane, og altså ikke ringe

- Skal kunne trækkes for (og fra) fra den ene ende til den anden

Gardinstænger

- Monteres i 12,5 mm Fermacell-gipsvæg

- 6 meter lang 

- Træ eller metal

- Runde

- Diameter: Jeg er i tvivl. Helst så tynde som muligt, f.eks. 12 mm.

- Vægbeslag og montering: Jeg aner det ikke!

Forslag til andre Lav-Det-Selv-folk: C-ringe 

Jeg kan desværre ikke bruge ringe, jeg bliver let forvirret over for mange udtryk. Jeg magter kun  gardin + stang. Derfor løbebanen. Ellers ville løsningen være C-ringe, her vist på billede. Måske det kan hjælpe andre.

På forhånd mange tak. Jeg skal selvfølgelig nok skrive, hvordan det hele endte, så andre kan få glæde af projektet.

Med venlig hilsen

Annette Holm Jensen

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke muligt, hvis der ved løbebane forstås at gardinstangen er inde i gardinet. En 6 m lang gardinstang i 12 mm vil bue voldsomt blot ved sin egen vægt, når den kun kan fastgøres i enderne. Understøtning undervejs er jo ikke muligt, når gardinet skal kunne trækkes hele vejen.

Hej djaydjay,

Tak for svar. 

Det er helt rigtigt forstået: Gardinstangen er inde i gardinet og understøtning undervejs er  ikke muligt, når gardinet skal kunne trækkes hele vejen.

Trods dette håbede jeg blot, at der blandt jer dygtige gør-det-selv-folk fandtes en løsning, som jeg ikke er opmærksom på.

Jeg tænker videre.

Hilsen Annette






Hvis det skal være i en løbegang, så ville jeg tænke i en evt plastovertrukket wire, det kræver så en lidt solid montage i enderne, for at den kan strammes nok op.

Men tror det eneste mulighed ved en længde på 6 m, - er den samme farve som væggen, så vil det næppe ses så tydeligt om den skulle hænge lidt på midten-

Til montage skal du måske i retning af en mindre hyldebærer, som "ligger ned", for at få den nødvendige styrke, når du strammer wiren op.

Jeg ville netop også bruge stålwire med vantskruer til at stramme op med.

Prøv at gå i en maritim forretning.

Hvis du vil have looket af en stang, kan denne trækkes uden på wiren.

Dog skal der ved de omtalte 6m spændes hårdt til, for at undgå nedbøjning.


Elektronikteknikeren
Annonce

Hej djaydjay og Gregeren,

Tak!

Det er rigtig gode forslag/løsninger. Alt er noteret ned, jeg går i gang med at undersøge. 

Jeg vender tilbage med resultatet i slutningen af marts. Næppe før, for jeg skal have færdiggjort et andet byggeprojekt samtidig.

Igen, tak for jeres store hjælp.

Hilsen Annette

Normalt sætter man aluminium gardinstænger op med flere støtter. Bag på gardinet er der så sået en krympe bane som kan modtage de almindelige plast ophængs kroge. Så er stangen skjult bag gardin og det kan køre hele vejen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-02-2019 21:45:09

Normalt sætter man aluminium gardinstænger op med flere støtter. Bag på gardinet er der så sået en krympe bane som kan modtage de almindelige plast ophængs kroge. Så er stangen skjult bag gardin og det kan køre hele vejen.

 Det er den eneste måde at gøre det på med en 6 m. lang gardinstang. Der syes et rynkebånd på gardinet. Du får aldrig en andet til at hænge lige i den længde og hvis gardinet skal kunne trækkes for.


fase

Jeg tænker også at længden/vægten af både stang og gardin er et stort problem.
En løsning kunne være glideskinne i loft, som gardinet hænger i.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Elmand,  Fabrin og PinkHenrik,

Tak fordi I også hjælper til.

Det er sandt. Længde og vægt er et problem. Jeg har været ved at opgive flere gange. 

Inden jeg bad om hjælp herinde, har jeg undersøgt de normale løsninger, f.eks. stænger eller skinner og så gardin med rynkebånd og kroge/hægter. Problemet er, at jeg stadig ikke har kunnet finde noget, jeg synes lige passer til husets stil (og mig). Undskyld. 

Loftet kan jeg desværre ikke bruge, da jeg har åbnet op til kip. Det var en fejl, jeg ikke nævnte det i mit opslag, så du ikke havde behøvet bruge tid på at foreslå dette, PinkHenrik. Jeg kan heller ikke sætte stænger i spænd fra væg-til-væg, hvis andre kunne få den idé. Hele væggen er ca. 14 meter. Og det er så på den væg at jeg skal have ophængt to stænger à 6 meters længde. Faktisk skal jeg have en tredje på den modsatte side.

Jeg prøver nu først med wire med træstang udenpå (træs udtryk er jeg meget glad for, ren wire ville ikke gå) og en slags liggende hyldebærere. Mislykkes jeg med dette, så bliver det rynkebåndsløsningen, medmindre der kommer andre gode bud.

Det bliver spændende! Jeg glæder mig til at vise jer alle resultatet.

Hilsen Annette

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis