Fremløb/retur i samme side af radiator

Hej, 

Jeg er ved at gøre klar til en ny radiator i mit køkken. Den skal hænge på en murstensvæg med 20mm eps + Pudslag. Kan jeg som overskriften siger, montere frem/retur i samme side af radiator. Jeg er godt klar over, at det ikke er det optimale, men det vil gøre montering af pex og generel installation meget lettere. Det drejer sig om en 2 lags radiator (80cm bred, 60cm høj)

Mvh Thomas

Hej,  Jeg er ved at gøre klar til en ny radiator i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
djaydjay skrev den 09-02-2019 11:26:06

 Det er der bare ikke nogen, der har fortalt vandet i min radiator, så derfor følger det bare fysikkens love, ikke vvs-erens tro og meninger.   

Der hvor det givetvis ikke duer, er ved de helt lave radiatorer, som var noget brugt engang, de vil sikkert "kortslutte" i en vis grad, da forskellen bliver for lille mellem top og bund. 

 Mener nu snare det er viden og erfaring der her gør sig gældende   Man får dårlig afkøling og ringe varmefordeling ved sådan en slags installation. 

Frank Chr. skrev den 09-02-2019 17:50:09

 Mener nu snare det er viden og erfaring der her gør sig gældende   Man får dårlig afkøling og ringe varmefordeling ved sådan en slags installation. 

Det er da noget af et postulat, - når nu min 2 m lange radiator er 45 grader ved indløb og hele vejen hen i toppen og 22 grader i hele bunden, netop målt med digital måler, - kan du så ikke forklare, hvordan det er dårlig afkøling og ringe varmefordeling.

Det er den virkelige verden, - spørgsmålet er om din vvs-er nogensinde har målt på en fysisk opsat radiator i den størrelse, eller om det ikke bare også er noget han har hørt. 

Jeg har ligeledes et par stykker og det giver ingen problemer med varmefordeling og afkøling. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har fjernvarme og alle radiatorer er monteret i den samme side med frem og retur. De største er 110 cm lang  2 lags og dejlig kolde i bunden ved udløb.

De 2 pex går op i den samme fittings i bunden ( med 2 kanaler inden i ) og så med et forkromet rør op til termostat  i toppen.  Det ser godt ud, og radiator er let at dreje ud fra væg i forbindelse med maling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jamen det er da fint I synes det virker godt, men min pointe er at fremløb og retur tilslutning i hver sin ende er endnu bedre og mere effektivt. 

I ældre boligblokke opleves ofte halv lunken radiatorer der er tilsluttet i samme ende.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også