Kulsyre til Sodastream

Altså, at spare penge er jo altid godt.

Jeg har grublet over om der er forskel på den kulsyre der er i min co2 svejser, og så den co2 der er på min Sodastream. 

Jeg har stødt på opslag på nettet hvor folk har sagt at de bare fylder op direkte, men kan de nu også passe??


Mvh

Franz

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden at vide det eksakt, mener jeg det er det samme.

CO2 til svejser er det samme som til fadølsanlæg - skål!   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den eneste forskel er renheden i produktet. Det kommer helt sikkert fra samme produktionsanlæg, men kravene til renhed i levnedsmiddelindustrien er væsentligt højere end til værkstedsbrug. Der kan let være urenheder i din flaske.

Hvis du selv fylder din flaske, så pas på med ikke at overfylde med den flydende kulsyre. Se på flasken hvad den max. må veje i fyldt tilstand. 


Søren O

Det vil jeg dæleme prøve så.

Vægten var en god ide, den havde jeg sgutte lige tænkt på. Bestiller et sæt fra Ebay, de er noget dyre her i DK med overgangs slanger.

Og KUN for at kværulere 😇

CO2 har ikke nogen flydende fase (modsat de fleste andre stoffer), kun fast form og gas. Dvs det fordamper heller ikke - det sublimerer( fast form —>gas direkte). Så det der er i din flaske er gas under tryk

(Citat: kværulantarkivet)

Ahhhhrrrrr Silas. Co2 - og ikke nogen form for blandgas - er flydende ved normal temperatur, og har et tryk på 10-15 bar. Det bevirker at du ikke (med trykmåler) kan aflæse restindholdet i flasken før den er næsten helt tom. 

Og ren fysik: Alle luftarter har en flydende- og en dampfase. Nogle luftarter skal dog helt ned i nærheden af det absolutte nulpunkt (-273o C) for at blive flydende.


Søren O
Annonce

Nuvel, nuvel, jeg må få opdateret mit kæphestearkiv 🙂

Jeg tænkte ikke på trykopbevaringen - hér står at man skal op på 56 atm før vi taler flydende ved stuetemp. Til gengæld også at der ved stuetemp ikke findes en flydende for idet co2 sublimerer direkte fra tøris til gas.

https://da.wikipedia.org/wiki/Kuldioxid

Tak for berigtigelsen, Silas

Co2 er flydende ved et tryk på omkring 50 bar, afhængig af temperaturen, der er også derfor at manometeret på en co2 flaske bliver ved med at vise det samme tryk, indtil alt det flydende er fordampet. Så for oven i flasken står der gas, der er derfor flasken altid skal stå op, når man svejser.

Men du kan ikke bruge blandgas, som vel er det mest udbredte til co2 svejsning, det skal være ren co2, ellers vil din sodavand nok ikke smage så godt...

Eks. i co2 ildslukkere er der et dykrør som går til bunden, så her er det flydende co2 der kommer ud.

Og som det så rigtig pointeres i andre indlæg så vej flasken, så du ikke overfylder, overfyldes den springer sikkerheds ventilen i flasken, når den bliver varm (den bliver kold under fyldningen)

Vil du fylde co2 svejsegas, over i en anden flaske, skal den du fylder fra vende på hovedet og den anden stå normalt, så løber det flydende co2 ned i den anden flaske.

Hvis du ikke vender svejsegasflasken på hovedet, får du kun fordampet co2, fyldt over, som du lynhurtigt vil få brugt.

Jeg har ofte fyldt co2 over i min flaske til min svejser, så har god erfaring med det.

Co2 i en kulsyreslukker er det samme, fylder du over fra sådan en, skal den ikke vende på hovedet, da den jo har et dykrør, gevindet er det samme som på co2 flasker (og ilt flasker)

Eks ilt og argon, som er en luftart under tryk, kan man bare fylde over, uanset hvordan flaskerne vender.


Vi prøver igen, i morgen --

Nu har jeg gennem mange år, påfyldt sodastream patronerne selv.

Men jeg bruger tøris. Køb det tøris piller i 8-12 mm.

Sæt cylinderen i en skruetvinge, og skrue toppen af.

Tjek o ringen. Bestil evt. en stak på Ebay. Og skift dem hver gang.

Hav en tragt klar, som passer med hullet i cylinderen.

Afvej ca 350 gram tøris piller. Hæld dem i cylinderen (ryst evt tragten lidt).

Når tørtiden fordamper. Så har du en flaske der er ca 80% fyldt.

FYLD ALTID MINDRE GRAM I END DER STÅR PÅ FLASKEN.

Skrue toppen på igen, og stram den godt.

1 kg tøris kan købes for ca 20-40 kr. Hent det selv. 

Jeg har nu 14 cylindere. Dem opfylder jeg på en gang. Og jeg tror faktisk, at det er den billigste måde. Og ikke mindst sikreste. På den måde ved du præcis hvor mange gram du får i din cylinder. Så du risikerer ikke at den exploderer (det kan den selvflgelig, ligesom alt andet)

her er en video af det.

https://youtu.be/l-a3pISQLQg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis