Støttemur - hvis ansvar?

Fra (meget) gammel tid er der terrænforskelle ml os og vores bagbo. Forskellen er stor, ca en meter, der går "lodret" ned. I min have, op til bagboen, er der et højt bed, omkring 150 cm dybde og 80 cm højt, der "forhindrer" at bagboens jord og terasse ikke falder ned i vores hus og have... Bedet holdes inde med stolper, men disse ligger snart vandret, og kan ikke holde til presset. Et træ i bedet er ligeledes ved at vælte, men jeg tør ikke fjerne det frygt for at det hele bliver værre, for træets rødder er jo også med til at holde jorden væk. Min bagbos hus ligger meget tæt på skel, og der er lagt fliser helt op til kanten af det plankeværk i skel, som er opsat på bagboens grund. Mine bagboer mener at der nu "skal gøres noget", hvilket jeg er enig i., selvom det ikke betyder så meget for mig som for dem. 

Spørgsmålet er hvem der har ansvaret for at få lavet en støttemur og betale den? Egentlig tænker jeg bare at vi skulle slå halv skade, men jeg har en fornemmelse af at bagboen mener jeg bør bekoste det. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor ligger normalkoten i skellet?

Er din grund sænket?

Er naboens grund hævet?


MVH Njord

Undskyld, kan se der står kote og ikke kvote (her er dog ingen fisk endnu... ) Men ved stadig ikke hvad det står for.

Kote betyder højde. Så der spørges om normalhøjde. Jeg synes du skal gå i yderligere dialog med naboen omkring hvad han tænker der skal gøres, og derved også hvordan det skal betales.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mit bedste umiddelbare bud er at det er en fælles omkostning.

Når den ene grund er sænket og den anden hævet, har begge et behov for muren og derfor deles omkostningen.


MVH Njord
Annonce

Helt så simpelt er det ikke, da deling af udgifter kun gælder fælles hegn.

Hver især er ansvarlig for vedligeholdelse på egen ejendom, med mindre naboen foretager ændringer der påvirker forholdene.

Det er ikke tilfældet her når du oplyser forholdende har været uændret i 80 år.

For godt naboskab vil jeg alligevel tilbyde en ordning, men udgifterne kan nemt være betydelig større for din nabo.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg er osse af den opfattelse at der bør slås halv skade. Begge parter kommer nok til af afgive ligemeget jordareal hvis der skal etab. støttemur, som jo kræver en hvis hældning - med mindre der ikke bliver tale om en støbt støttemur. 

Hvad med at få gravet en god dyb rende og få fyldt den med beton og rionet. Kan ikke koste meget

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis