undertag med min 30 års garanti

Jeg er ved ar forberede mig på lægning af nyt tag ( vingefalstegl)  og vil have noget undertag der holder i mange år , men er i tvivl om det skal være huntonit eller noget banevare der er lang levetid på 

Jeg havde egenlig bestemt mig for huntonit , men kan ikke forstå hvordan det laves på tagfod , kan det ikke bare gå helt ud i tagrenden

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ifølge min reseach for nogle år siden, så er der 2 typer undertag der kan matche tagstenenes levetid. Det er Huntonit og tagpap på enten krydsfiner eller brædder. 

Når man lægger tagsten, så ligger de jo over hinanden nedad, det vil sige at den øverste får sin bund hævet tagstenens tykkelse op af nr. 2 række o.s.v. 

Så kommer du til nederste række. og den har ikke noget at ligge på, og vil så dykke ned med bunden. 

Derfor skal tagfoden løftes op så det komme rtil at passe. 

Det gør man med en tagfodsplade ( strimmel krydsfiner ) hele vejen hen som har noget mindre fald end tagfladen generelt. 

Dette stykke krydsfiner kan så bære rendejern, hvis du fræser en rille til hver ovenpå, eller rendejern kan fastgøres på lægter under tagfods plade 

Under tagfodplade skal der være masser af udluftning op under undertag. 

Over tagfodsplade skal man sømme/skrue fodblik på. Det er en stykke zink plade som er bukket lidt således at det ender / bukker ved bagkant af tagrende og når lidt ned i renden. 

Over denne brændes en tagpap strimmel på, så søm i fodblik er skjult. Denne strimmel tagpap går så helt op til kanten af tagfodsplade eller lidt mere. 

Nu kommer din huntonit så mindst 10-15 cm ned over tagpap. Og sømmes IKKE i tagfodplade men holdes på plads af de 25 mm trykimpr. klemlister som skal være under lægter. 

Nu kan vandet løbe ned ad huntonit, ned over tagpap og fodblik og ender så i tagrende.

En af grundene til at det skal laves sådan er at huntonit kun kan kan bøjes begrænset ned på tagfodplade, og at det i mange perioder vil være gennemvådt uden i tagrenden, og det er det ikke beregnet til.

Huntonit skal samles på spær så du skal have målt spærafstand for at få mindst mulig spild. Hver række huntonit lægges forskudt så man kun har 3 hjørne samlinger over spær. Skulle der et par steder blive 4 så må nederste plade miste sin hjørne HVIS det netop rammer under en lægte. Er samlingen imellen lægter så påvirker det ikke tagets rethed. 

Huntonit kan tåle at ligge 4-6 måneder uden at der er kommet tagsten på, OG der er ikke nogen fare for at det blafrer i stormvejr som banevarer vil gøre hvisde ikke er korrekt strammet ned med skumgummibolde.  Jeg har hørt historier om at det kan knage ved store temperatur forskelle, men det gør mit ikke. 





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kan man få strimler tagpap , til at brænde på , eller kan man få noget med klæb på ?

og så er der lige i kip , hvordan der med overgang og udluftning?

Bare til info. Mit Huntonit undertag knirker heller ikke 🙂


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Man kan få begge slags tagpap i smalle ruller ( strimler)

I toppen skal du have lige så meget udluftning som i tagfod. 

Der er forskellige måder at lave rygning på. Det mest almindelige er at der  sidder et bræt på kant, som holdere til rygnings sten fastgøres på. Der er så udluftnings dele der hører til det system.

Jeg har muret rygning på efter gamle principper og der er derfor isat luft ventiler i huntonit pr. ca, 100 cm i begge sider.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis