Nedrivning af ydremur

Hej alle

Jeg har købt et ældre hus fra 1961 på 108m2. Husets bærende konstruktion har det fint, men skalmuren i mursten har set bedre tider, og hulmurs isolering er det vist ikke meget af. Overliggerne skal skiftes overalt, formentlig pga. huset ligger tæt på vand og havgus'en har fået armeringen til at ruste og har derved sprunget fugen, samt forflyttet murstenene lidt.

Jeg skal derudover også bygge ca. 55m2 til, samtidig med total renovering af det oprindelig hus.

Jeg går og tænker lidt på at fjerne skalmuren og bygge en ny konstruktion op i træ med ca. 120mm isolering. Jeg ved godt det er et større arbejde, men jeg tænker jeg får den mest optimale isolering ud af det i sidste ende.

Er der nogen der har haft samme udfordringer, har prøvet at rive skalmuren ned eller har nogle forslag til hvad jeg bør gøre?

Alle input tages imod :)


Mvh. Tommy

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skulle nok kunne lade sig gøre. Du skal dog være sikker på om spær/tag ligger af på indermuren. Ellers skal det laves så det kan bære. 

Rent arkitektonisk så skal din tilbygning laves med samme yder beklædning ellers ser det lidt ØV ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er formodentligt ikke noget problem, med de 120mm er alt for lidt isolering.

Men en så omfattende renovering kan jeg ikke forestille mig du kan komme ud over at din facade isolering skal opfylde de nyeste krav.

Og det betaler sig helt sikkert også i længden, altså en noget tykkere trækonstruktion, formodentligt min 245mm plus vidpgips eller lignende og den egentlige facade beklædning.


MVH Njord

Enig med Njord, hvis du alligevel skal have ny facademur, så lav dog isoleringen så den svare til dagens standard, det er en mindre ekstra omkostning, og skal nok betale sig selv ind i spare varmekroner..

Ja, det har i helt ret i - kender ikke til dagens standard, men det er altså 245mm?

Spær ligger af på gasbetonen, den indvendige del af ydremuren, hvorpå der ligger en toprem. Jeg har lige isoleret loftet, så jeg har haft mulighed for at inspicere den tilstand som ser fin ud, ligeså gør spærene.

Jeg tænker jeg kan trække den nye skalmur i træ ud til fundamentets ydre kant?

Tak for jeres input, svar og råd.

Du kan sagtens trække træ ydervæggen længere ud. Det er kun et spørgsmål om at have bunden lukket så der ikke kommer mus ind. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De 245mm er blot et bud, ikke nogen eksakt værdi, det må du lige checke op omkring... check evt nogle træhusproducenter..... 


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis