Fra el til benzin

Hej. Jeg er ny herinde, så ved ikke om der har været skrevet om noget tilsvarende før. 

Jeg har en elektrisk kabinescooter eu45 til 2 personer. 

Mit spørgsmål er om det kan lade sig gøre at erstatte batterierne evt. med en benzin generator?? Min kabinescooters batterier er 12v 45ah gel batterier, og motoren er på 2000w.

Jeg er træt af at jeg ikke kan kører længere ture på den.

Mvh amatøren

52 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan vel i princippet montere en benzingenerator men om det er lovligt er jo spørgsmålet.

Den var da fed😎

Tør man spørge hvad sådan en hedder og hvad man skal slippe for en?

Kunne det være muligt at skifte til fx Li-Ion for at få større kapacitet? Der bliver selvfølgelig en detalje med ladning...


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

hvad med sådan en. er det ikke den samme? 

https://kyle.dk/bach-25-hybrid-540/bach-25-plug-in-hybrid-kit-p2224?gclid=CjwKCAiAy-_iBRAaEiwAYhSlA5KY2Sm9yI22FCZW0UAKM2RsDEXVDzVsDnMTgXYVfpYCiGnfx66Q3Bo

Det er "lidt" lige meget om det er lovligt. Jeg bor langt ude i ingenting, bruger den meget til at kører på jagt og til havet, min plan er ikke at den skal kører hurtigere end de ca. 50km/t, men bare at være fri for batterierne. 

Der hvor batterierne ligger nu er der meget plads og der er udluftning osv, så tænkte at hvis de kom væk kunne man have en generator der, det er under bagsædet og så er der lukket ind til kabinen(ingen lugt eller farlig gasser)

Den hedder City Elf og er en slags ellert med 2000w motor. Den kostede 42000 incl alt.

Den har anti charge, så den kan ikke lade imens man kører(med mindre man kan omgå eller slå det fra)

Annonce

Hvilke batterier sidder der? Tag et billede så kigger vi på det.


Elektronikteknikeren

håber billederne kan bruges til noget. Der er 6stk batterier, så vidt jeg kan se. De skulle være 12v 45ah gel, ifølge forhandleren. Motoren er på 2000w. 

Dem kan du lade direkte på med en generator og lader, da det er blybatterier. Dog ser det ud til at de er serieforbundet, så du skal lade med en generator/lader der outputter 36v eller 72v afhængig af om de alle 6 sidder i serie, eller om der sidder 3 i serie parallelt med andre 3 i serie.

Du bør stadig benytte batterier, men du kan sætte nogle mindre i, f.eks.1/4 størrelse, så du opnår hybrid drift, og kan således nøjes med en mindre generator. Du bruger kun fuld motorydelse ved acceleration.

Det letteste ville være om man kunne få adgang til at lade via den medfølgende lader, da du allerede har en fungerende ladekreds indbygget.


Elektronikteknikeren

Jeg går ud fra du slutter den direkte til 230v når du lader "ellerten"?

Tag nogle billeder af ladeporten og bagvedliggende elnet hvis du kan komme til det.

https://www.biltema.dk/fritid/haven/havemaskiner/generatorer/digital-generator-g-1001i-2000037188


Elektronikteknikeren

1000 tak for dit svar Gregeren. Jeg ved ikke om de er parallel eller serieforbundet, men mener at have læst et sted at de er parallelforbundet? Jeg er ikke så skarp på dette emne. Så undskyld hvis jeg spørger dum. Men vil det så sige at jeg i princippet vil kunne sætte 3 små(billige) bly batterier i og så sætte en generator til dem(og så lade hver gang jeg kører) jeg er godt klar over at det vil larme noget mere med en generator der skal kører hele tiden, men det er nok ikke db end en tuk tuk🙂 men vil mindre batterier kunne give samme fart og optræk?

Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis