Muligheder for at spare på fjernvarmeudgiften?

Hej

Vi er et af de "heldige" hustande, der kom i klemme efter tilskuddet til naturgasfyrede små fjernvarmeanlæg blev fjernet.

Vi er nu steget med ca 60% hvilket svarer til 800 kr ekstra pr betaling af 11 gange om året :(

Vi bor i et hus fra 1954 der er moderniseret gennem årerne.

Jeg har søgt rundt på nettet for at finde ud af om det kan betale sig at skifte radiatorer til nye, men er ikke blevet klogere.

Nogen der kan fortælle mig om det kan betale sig at:

Skifte radiatorer?

Nye termostater? Er det ved skift så hele enheden eller bare selve skruedelen?

Andet man kan gøre?

Hvis der ikke er så meget at spare, er der så måske mulighed for at virkningsgraden kan blive bedre?

på forhånd tak for hjælpen

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu op lyser du ikke hvilke termostate du har nu, men generelt kan det særdeles godt betale sig at skifte fra en meget gammel til en ny og sandsynligvis skal ventilen også skiftes, men den største varrmebespare er og bliver nu engang isolering isolering og ny vinduer.

Måske skulle I overveje helt at skippe fjernvarmen, og så finde en anden opvarmningsløsning. 

Nu er det jo ikke sikkert, at man kan slippe for at have fjernvarme.


fase

Vi har en gammel radiator med riller som en ældre termostat der er sort i midten. Generelt er de andre af nyere dato, altså følerne, men ikke selve den del hvor pakdåsen sidder på.

Vores hus er hulmursissoleret og de ældste vinduer er fra 2001, resten fra ca 2013.

Har tænkt på om man skulle investere i termofotografering?

Vi har altid lagt i den billige ende mht varmeregningen ift vores husstørrelse, så det er ikke sådan vi smider alt for meget varme ud.

Mht anden varmekilde, så kan jeg læse at vi er bundet af den faste afgift på fjernvarmen som er ca 4-500 kr om året.

i vores kælder som er godkendt til beboelse er det 1 lags radiatorer vi har. Vi har dog sjældent varme på dernede da der er synlige varmerør hvor spildvarmen reelt varmer rummene op.


Vi fik ny varmeveksler for 4 år siden, dog syntes jeg nogle gange varmen på afgang er høj men så stabiliserer den sig igen til omkring 29 grader

Annonce
klavil skrev den 07-02-2019 22:08:36

Vi har en gammel radiator med riller som en ældre termostat der er sort i midten. Generelt er de andre af nyere dato, altså følerne, men ikke selve den del hvor pakdåsen sidder på.

Vores hus er hulmursissoleret og de ældste vinduer er fra 2001, resten fra ca 2013.

Har tænkt på om man skulle investere i termofotografering?

Vi har altid lagt i den billige ende mht varmeregningen ift vores husstørrelse, så det er ikke sådan vi smider alt for meget varme ud.

Mht anden varmekilde, så kan jeg læse at vi er bundet af den faste afgift på fjernvarmen som er ca 4-500 kr om året.

i vores kælder som er godkendt til beboelse er det 1 lags radiatorer vi har. Vi har dog sjældent varme på dernede da der er synlige varmerør hvor spildvarmen reelt varmer rummene op.



 en Fast afgift på 4-500 kr om året er jo også et relativt lille beløb hvis man kan spare mange tusind kr på en anden opvarmning. 

Hvis 60% stigning svare til 800 kr, så gav i vel 1200 kr 11 gange årligt før, dvs 13200 kr, det er i sig selv ikke så højt, så mangler vi bare og vide hvor stort huset er. og hvordan det er isoleret. 

nu giver i så omkring 22000 årligt, det er noget mere, men for et hus fra 1954, er det ikke unormalt.

Gasfyr og olie er vel udelukket idag, så er der kun varmepumper tilbage, en Luft/luft varmepumpe er den klart billigste løsning, om det så er væsentligt billigere end jeres fjernvarme er umuligt at vide, uden at vide hvor meget energi i rent faktisk bruger, så man kan regne ud om jeres fjernvarme rent faktisk er så dyrt, eller det bare var utroligt billigt før...

skrev forkert. der manglede et 0, så fast afgift er 4-5000 kr årligt.

Vi betalte før 16.000 og nu 24500kr.

Vores hus er et 3 etages hus på grundplan 78 kvm ialt 205 kvm.

Luft til luft kan vel kun varme huset op men ikke give os varmt vand?

Om fjernvarmen var billig eller dyr før, hjælper jo ikke på at man skal smide 8oo kr mere om måneden på en prisstigning

Ift vores storkommune så ville vi skulle betale ca 13000 kr der, hvis vi kunne få fjernvarmen fra dem

klavil skrev den 08-02-2019 08:26:45

skrev forkert. der manglede et 0, så fast afgift er 4-5000 kr årligt.

Vi betalte før 16.000 og nu 24500kr.

Vores hus er et 3 etages hus på grundplan 78 kvm ialt 205 kvm.

Luft til luft kan vel kun varme huset op men ikke give os varmt vand?

Om fjernvarmen var billig eller dyr før, hjælper jo ikke på at man skal smide 8oo kr mere om måneden på en prisstigning

Ift vores storkommune så ville vi skulle betale ca 13000 kr der, hvis vi kunne få fjernvarmen fra dem

 24500 kr er selvfølgelig en del, men det er ikke unormalt for et hus i jeres størrelse. 

Hvis fjernvarmen bare var MEGET billig før, og nu er blevet dyrere men stadig billig, så kan det være svært at anbefale løsninger som ville gøre i sparede penge, varme koster penge, uanset i hvilken form den kommer.

Luft/luft kan ikke lave varmt vand, men den kunne bruges som en kombination, HVIS den er billigere, så kunne man lave varmt vand med fjernvarmen, nu kender jeg ikke super meget til de forskellige fjernvarme løsninger, og hvad i betaler pr MJ(tror jeg det regnes i) i forhold til hvad i skulle betale i EL for F.eks en eller 2 Luft/luft varmepumpe, hvis forskellen i udgiften er for lille Så giver det jo ikke mening.

Der er selvfølgelig altid en brændeovn, hvis man har mulighed for at skaffe billigt træ...

en brændeovn havde jeg også tænkt på, men udgiften er stor med etablering af skorsten osv.

En varmepumpe tror jeg ikke vi vil få voldsomt meget ud af når vi samtidig skal bruge fjernvarmen til vandet og så er jeg lidt nervøs for at varmen ikke har samme effekt, og så pynter den jo ikke ligefrem i en stue

Regeringen har fjernet et tilskud fra naturgas fyrede varmeværker og i vores tilfælde 4,5 mill kr som skal fordeles på ca 850 hustande og så kommer det til at koste os de ekstra penge. 

Heldigvis El og vand ikke stiger tilsvarende, for det er sgu mange penge man skal finde ekstra lige pludseligt.

Hvad med de Danfoss Living termostater med styring, vil de hjælpe?

Evt skifte de helt gamle radiatorer? 

Tænker om vnyere radiatorer giver bedre varmefordeling så man den vej sparer ved eksempelvis kun at have termostaten på 3 fremfor 4?


klavil skrev den 08-02-2019 09:28:38


Hvad med de Danfoss Living termostater med styring, vil de hjælpe?

Evt skifte de helt gamle radiatorer? 

Tænker om vnyere radiatorer giver bedre varmefordeling så man den vej sparer ved eksempelvis kun at have termostaten på 3 fremfor 4?


 Smarte termostater kan godt spare en smule, de skriver op til 23% men den tvivler jeg meget på, så skulle det være nogen gamle defekte termostater. 

Grunden til man kan spare er at de kan sænke temperaturen når man ikke bruger rummet, f.eks til 17 grader om natten istedet for 21, besparelsen ligger udelukkende i at holde en lavere temperaturforskel til udendørs. fordi varmen skal jo tilbage til rummet om morgenen igen. Men der kan godt spares lidt, hvis man bruger det. altså natsænkning og dagsænkning mens man er på arbejde.. besparelse et sted mellem 0-10% men nok tættere på 0 end 10. også kræver det at man skifter dem alle, ellers hvis de termostater man ikke skifter bare prøve at varme hele huset op, så de kører på max, og ryger fortjensten. 

Hvis dine nuværende radiatorer kan holde huset varmt, er de fine, man kan ikke spare penge på større radiatore, eller jo hvas man har et varmeanlæg som har det bedst ved at kører med lav varme, som f.eks Luft/vand varmepumpe, men det har du ikke, også gør det ingen forskel. 

En termostat fungere på den måde, at sætter du den på 3, lukker den vand igennem til den mærker temperaturen omkring den er en hvis temp. dvs skruer du dine termostarter ned på 3 i stedet for 4, så spare du penge, men huset bliver koldere, uanset hvilken radiator du har siddene.  Men hvis alle dine termostater står på 4, for at have 21 grader, er de måske ved at være gamle, så vidt jeg ved svare 3 på termostaten til 21 grader. 


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis