Indrage integreret garage til beboelse

Hej. (glemte vist et d i inddrage)

Håber nogle kan lede mig lidt på vej mht. krav osv.

Jeg har en integreret garage som jeg ønsker at inddrage til beboelse.

Garagen opfylder kravene om loftshøjde osv da det er under samme tag som huset.

Hus og Garagen er med gule maskin facadesten (dem med hullerne)

75mm Hulmursisolering

Samt molerblokke som bagvæg (Skamolblok)

Jeg ved at der højst sandsynligt vil blive stillet krav om at isolerer efter BR18 eller hvordan?

Gulv og Loft er nu ikke noget problem - loftet er allerede isoleret med 400mm glasuld. Og gulvet bliver hakket op og dertil 360 mm isolering.

Jeg ved at der vist er krav til 240mm isolering i væggene idag ved tung ydermur med let bagvæg - hertil er der jo allerede 75mm hulmursisolering. Men hvad med mine molerblokke bliver de betegnet som let bagvæg? de er jo isolerende i sig selv.

Nogle som har den seneste tid har været i lignende projekt eller bare eventuelt kan give nogle fif med regler osv?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Husk det skal godkendes og oplyses i bbr

BR18 stiller ikke krav om en bestemt isoleringstykkelse men om at det samlede varmetab i væggen er under et vist niveau.

De 240mm du nævner er et eksempel som gælder for en tung væg med moderne letbeton som bagved og murbatts imellem. Det gælder for murbatts af klasse 37 (som giver lambda værdien, der er et mål for varmetabet). Man kan også få batts med lavere værdier (det er bedre) også skal man bruge lidt mindre isolering. 

Men jeg vil tro at dine blokke har en dårligere isolering end moderne letbeton blokke og at du derfor har behov for mere. 

Du kan godt trække hulmursisoleringen fra men hvor meget den tæller for afhænger af hvilken lambda værdi den har - så den kan godt tælle for mindre end 75mm i ovenstående regnestykke selvom den er 75mm tyk igen fordi det i sidste ende er varmetabet og ikke tykkelsen af isoleringen som er afgørende. 

Dertil kan der være et spørgsmål om behov for dampspærre afhængigt af hvordan isoleringen udføres mv. Det er ret meget isolering du skal have lagt til...



Ask

Tak for godt og brugbart svar. Ved du hvor  man finder eventuelt oplysninger omkring den nuværende isoleringsværdier af hulmuren og molerstenene? Er det et skema eller grundlæggende referenceværdier man kan anvende fra feks byggeperioden for huset? 

Det er nu ikke så slemt med isoleringen indvendigt på væggene - der er jo “kun” tre vægge der skal isoleres da den sidste er mod opvarmede rum. Men selvfølgelig er det da bedst med mindst mulige plads spild indvendigt hvorved forslag til isolering med lavere u-værdier.

Som du også selv er inde med det samlede varmetab vil det jo være optimalt at isolere lidt ekstra i gulv og loft.

Men er der nogen måder at benytte andre udregningsformler for den ændret benyttelse for det her projekt?



Afstand til skel: Området hvor huset er bygget var i 1978 underlagt nogle ret "strenge" krav for området. Så alle huse blev aldrig bygget nærmere skel end end 2,5 m. Kommunen fortalte i sin tid, inden jeg købte huset, at så længe man ikke ændrede på de ydre rammer af huset (altså bibeholdte udseendet og ikke efterisoleret udvendigt) kunne der give dispensationen for eventuelt højder da det ikke ville genere naboen mere end det gør nu.

Huset har gitterspær på hele huset og garagen.

Det lyder godt, så burde kommunen jo kunne godkende dit projekt.


Vi prøver igen, i morgen --
jetdirect skrev den 07-02-2019 13:48:35

Husk det skal godkendes og oplyses i bbr

 Jeg synes at "husk" er voldsomt nedsættende. Hvorfor tror du at du er mere end Pzyzo?


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Janus, du har egentligt ret - opfattede det dog ikke sådan - jeg tror måske at jetdirect skriver sådan - netop på baggrund af samme årsag som jeg har oprettet emnet her på forum at nogle folk tager kampen når huset skal sælges / og efter salget hvis man er rigtig uheldig   

Nogle folk laver deres garage til hobbyrum osv. men tæller det ikke med i BBR og bolig m2. Det må jeg sige selvfølgelig også har strejfet tankerne - men alle foranstaltninger for at få det godkendt til beboelse er der fra kommunen - det eneste som spænder lidt ben er de beregninger på isoleringsværdierne. (Ydermere vil inddragelse af garage medfører at jeg kan opføre en 50 m2 garage et andet og mere ideelt sted på min grund), Jeg behøver decideret ikke at aflevere noget varmetabsberegninger - man indestår selv for at have fulgt bygningsreglementet her i kommunen - kommunen godkender bare at byggelinjer, servitutter og lokalplaner er overholdt. Resten er op til boligejeren.

Der er mange måder og kunster at netop om emnet at inddrage en garage til beboelse. 

Psyzo skrev den 07-02-2019 22:19:24

Janus, du har egentligt ret - opfattede det dog ikke sådan - jeg tror måske at jetdirect skriver sådan - netop på baggrund af samme årsag som jeg har oprettet emnet her på forum at nogle folk tager kampen når huset skal sælges / og efter salget hvis man er rigtig uheldig   

Nogle folk laver deres garage til hobbyrum osv. men tæller det ikke med i BBR og bolig m2. Det må jeg sige selvfølgelig også har strejfet tankerne - men alle foranstaltninger for at få det godkendt til beboelse er der fra kommunen - det eneste som spænder lidt ben er de beregninger på isoleringsværdierne. (Ydermere vil inddragelse af garage medfører at jeg kan opføre en 50 m2 garage et andet og mere ideelt sted på min grund), Jeg behøver decideret ikke at aflevere noget varmetabsberegninger - man indestår selv for at have fulgt bygningsreglementet her i kommunen - kommunen godkender bare at byggelinjer, servitutter og lokalplaner er overholdt. Resten er op til boligejeren.

Der er mange måder og kunster at netop om emnet at inddrage en garage til beboelse. 

jeg ved jo ikke udfra et bruger navn hvor meget folk er inde i sagerne så er det da bedre lige og huske personen på man skal være opmærksom. 

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis