Cirkel og krydslaser brugbar?

Hej derude,

Jeg laver en masse LDS-arbejde, men har ikke nogen cirkel/krydslaser - har dog en lang række andre håndværktøjer :)

Tænker på at anskaffe mig en sådan - eks. skal jeg have hængt nogle lamper op over et spisebord som det næste.

Er det Jeres erfaring at laser er anvendelig til eks. dette og at det ikke bare er pop at have den? Jeg tænker på Bosch PLL 360 settet med stativ. 

Hvad er Jeres praktiske erfaring ?

Mvh Torben

Hej derude, Jeg laver en masse LDS-arbejde, men... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Køb køb køb.  Hvis du lærer hvad du kan bruge den til skal du nok blive glad for den.  En linje eller krydslaser. Jeg har selv denne  https://www.bosch-professional.com/...0601063T00 Med stativ og alt tilbehøret og bruger den til stort set - alt. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tænker nok jeg kunne undvære mine, men de sparer enorme mængder tid i forhold til at ramme den kvalitet manuelt


km
kmflisemester skrev den 07-02-2019 18:14:57

Tænker nok jeg kunne undvære mine, men de sparer enorme mængder tid i forhold til at ramme den kvalitet manuelt

 Nu har jeg købt en Bosch GCL 2-15 med hjem for at prøve. Øhhh….syntes der er svært at få laserlinjen til at følge mine loftsbrædder gennem hele stuen. Over 8-9 meter skærer laserlinjen 5-6 mm ind over brædderne. Den er svær at få sat korrekt på gulvet så jeg nogenlunde kan få den til at følge brædderne i loftet. Jeg tænker at såfremt der ikke var brædder at teste ud fra hvordan ville en opsætning se ud hvis jeg gik ud fra dens afsætning på forskallingen.

Jeg har også en lasermåler bosch glm 40. Den er jeg glad for. Kan jo måle ud til væggen når man sætter loftsbrædder op og så kan man jo korrigere ud fra dette.

Men som sagt har jeg ikke praktisk erfaring med krydslaser, men jeg syntes den virker lidt svært at få nøjagtig for mig.

Mvh Torben

Laserlyset skal ikke læse/følge dit loft. Laserlyset giver dig en lige streg at arbejde ud fra.

Det er dit loft der ikke er lige.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
christiannielsen skrev den 07-02-2019 20:31:47

Laserlyset skal ikke læse/følge dit loft. Laserlyset giver dig en lige streg at arbejde ud fra.

Det er dit loft der ikke er lige.

 Det kan jeg godt følge dig i - tror jeg: hvis jeg skal sætte en skinne op til loftslamper og den skal være parallel med vægge -så syntes jeg det bliver lidt svært at undgå, at laseren ikke kommer til at stå lidt på skrå eller dreje lidt.

Mvh Torben

Nu er jeg med tror jeg. Men jeg kan ikke lige følge dig i at det er svært. Måske en anden kan.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 07-02-2019 20:52:27

Nu er jeg med tror jeg. Men jeg kan ikke lige følge dig i at det er svært. Måske en anden kan.

 Men hvordan får du laseren til af være parallel med væggen - selve laserenheden skal vel også stå helt parallelt så den ikke vinkler ud fra eller ind mod væggen     

Så må du måle. Det er jo ikke et parallelanslag

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du har et mål som din skinne skal sidde fra væggen. På væggen VÆK fra laser Sætter du en fed tusch streg på denne afstand. Måske fornuftig at gøre det på et stykke post-it som er klæbet på væggen,

Henne ved laser stiller du denne så lydstrålen der, har den rette afstand fra væggen. Drejer laser lidt indtil strålen rammer tusch streg på væggen i den anden ende af stue. Finjusterer laser position og ramme streg m.m. Så jager du børn og hund ud af stuen, da den ikke må flyttes.

Nu har du en linje på loftet som er parallel med væggen. MEN når du har liste loft er det ikke sikkert at lampeskinne skal sidde parallel med væg, den skal følge de nærmeste linjer nemlig lofts brædder. 

En murer der bruger laser nivellering i gamle huse til gulve risikerer jo også at gulvet kommer op over dørtrin i den ene side. Der skal nogen gange lirkes og files.

Og til mit køkkenprojekt:

Jeg har udgravet 1/2 del af køkken til isolering m.m. 

Laser står på det resterende gulv og har en streg højde over denne på 60 mm Så udregner jeg ( på væggen naturligvis ) hvor jeg skal havne med overfladen ned i udgravning. altså 60 + 3 mm vinyl + 22 mm gulvspånplade + 3 mm gulvpap + 3 x 150 mm isolering. Når det lægges sammen ( giver vist 538 mm ) så har jeg det mål jeg hele tiden skal arbejde ud fra nede i dybden. 

Når jeg retter op med køkkensokkel, så står laser på en tilfældig skammel og jeg skal så have samme mål ned til sokkel hele vejen. 

Når vinkel skal tjekkes i køkken sættes den og med den ene lodrette stråle paralle med en væg som beskrevet oppe ved din lampeskinne, Og den enden stråle bruges til indmåling til den væg som jeg håber er vinkelret  på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis