Cirkel og krydslaser brugbar?

Hej derude,

Jeg laver en masse LDS-arbejde, men har ikke nogen cirkel/krydslaser - har dog en lang række andre håndværktøjer :)

Tænker på at anskaffe mig en sådan - eks. skal jeg have hængt nogle lamper op over et spisebord som det næste.

Er det Jeres erfaring at laser er anvendelig til eks. dette og at det ikke bare er pop at have den? Jeg tænker på Bosch PLL 360 settet med stativ. 

Hvad er Jeres praktiske erfaring ?

Mvh Torben

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis jeg skal hænge en pendel op over et bord, måler jeg ud på bordpladen, hvor lampen skal hænge. Så tager jeg en lille lommelygte og sætter tændt på højkant. Skruer krogen op, færdig.


 

uldal skrev den 07-02-2019 12:24:28

Hvis jeg skal hænge en pendel op over et bord, måler jeg ud på bordpladen, hvor lampen skal hænge. Så tager jeg en lille lommelygte og sætter tændt på højkant. Skruer krogen op, færdig.

 Yes - det plejer jeg også...hvor svært kan det være   

Har du nogen situationer du godt kunne have god hjælp af en laser?

Jeg har en Dewalt. Købte den i forbindelse med renovering. 


Den er virkelig fin, og brugte den os til at sætte lampe skinne op over spisebordet 

https://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj/linjelaser/Dewalt-selvnivel-linjelaser?gclid=CjwKCAiAy-_iBRAaEiwAYhSlA83KL1GtwyXpItokaITCEpNkDrt10IpitMeuEaJo6ghNAFRxdn3kqhoCFKUQAvD_BwE


Mvh. Christian M
 

en laser hører under kategorien nice to have , og er et virkelig præsist værktøj,men man kan sagtens klare sig uden. dermed er ikke sagt at du ikke skal anskaffe en, det er lidt lettere at sætte ting helt lige op , og køber du en, så blir du glad for den 


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Rolias skrev den 07-02-2019 13:06:13

en laser hører under kategorien nice to have , og er et virkelig præsist værktøj,men man kan sagtens klare sig uden. dermed er ikke sagt at du ikke skal anskaffe en, det er lidt lettere at sætte ting helt lige op , og køber du en, så blir du glad for den 

 Yes. Vi taler både en en krydslaser og rotation ikke? Og anvendes den ikke sådan, at man afsætter et punkt og så retter laserlinjen ind på dette punkt? jeg har ikke nogen praktisk erfaring med sådan en fætter   

Annonce
TheDexterTeam skrev den 07-02-2019 12:27:33

 Yes - det plejer jeg også...hvor svært kan det være   

Har du nogen situationer du godt kunne have god hjælp af en laser?

 Genialt, ikke lige noget man tænker på men smart 

De fås i mange kvaliteter. De billige vil jeg slet ikke bruge. Skal jeg bruge en jeg stoler på, skal den være af en kvalitet jeg ikke lige vil bruge så mange penge på (jeg har arbejdet hos en landinspektør og ved hvad ordentlige instrumenter koster).

Det er kun "need to have" ved større projekter. I de tilfælde ville jeg leje et kvalitets apparat. Til hverdags brug er et godt vaterpas rigeligt.



Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

den jeg har er til ca. 1200 kr. Den er ikke til at undværre når man skal rette op til gulve eller lofter. Sæt den et sted og mål fra den vandrette stråle og op til forskalling. Når det er ens alle steder så er det lige. Ligeledes med forskalling og køkkenskabe med den lodrette streg. Min kone siger nu efter en større renovering hvad gjorde du før ?. 

Min har vandret, og 2 lodrette i vinkel. Det er ikke rotations laser. . 

Den egner sig fint indedørs, men lysstrålen er ikke kraftig nok til udendørsbrug. 

Ophæng af lamper er vist uden for det som jeg mener den er god til, med mindre der skal flere lamper op i samme højde. Den med lommelygten er fin nok, men det betinger at den står på vinkelret fod. Jeg plejer lægge lampen på bordet, og så holde ledning op imod loft. Når den hænger rette sted er det på plads. 

Da jeg havde kunderelatioiner var det bedst hvis man kunne få fruen ud af rummet når man kontrollerede ophæng. Det er nemmere at skubbe lidt til spisebordet end det er at flytte lampe og rette hulleri loftet.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-02-2019 15:47:00

den jeg har er til ca. 1200 kr. Den er ikke til at undværre når man skal rette op til gulve eller lofter. Sæt den et sted og mål fra den vandrette stråle og op til forskalling. Når det er ens alle steder så er det lige. Ligeledes med forskalling og køkkenskabe med den lodrette streg. Min kone siger nu efter en større renovering hvad gjorde du før ?. 

 Som tidligere skrevet har jeg ikke praktisk erfaring med laser her. Du nævner køkkenskabe - mener du med dit eksempel, at siden på skabet følger laserlinjen og det så ikke er nødvendig med horisontal laser (vaterpas)? - jeg har desværre lige vanskeligt at se for mig hvornår det er relevant med lodret og vandret laser når det er køkkenskabe? 

En skinne fra IKEA til underskabe - der er det fint med horisontal laser? (eller vaterpas).

Mvh Torben

Jeg har en billig bosch laser til omkring 500. Den har været guld værd i min husrenovering. Var jeg professionel håndværker ville jeg købe en i bedre kvalitet, men som gør-det-selv er min oplevelse at den til 500 lever fuldt ud op til mine forventninger. Jeg har støbt gulve, sat dørkarme i, hængt badeværelsesmøbler op, spejl, brusevæg, målt koter, fliser, osv osv.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis