Dampspærre og vindbræt ved tagfod

Hej GDS'er

Jeg har med stor gevinst læst en masse gode indlæg og svar herinde, og nu vil jeg forsøge at få lidt vejledning til et par opgaver jeg står og bakser lidt med.

Jeg har for nyligt købt et ny-renoveret hus fra 86 hvor der bla. er sat helt nye lofter op. (med 200 mm isolering)

Mit projekt startede egentligt med at jeg ville i gang med at installere et genvindingsanlæg, men da jeg begyndte at grave lidt i min isolering begyndte der at vise sig lidt problemer.

Inden jeg gik i gang med at opbygge min platform til genvindingsanlægget hev jeg lige isoleringen op for at tjekke nedenunder og fandt til min gru at der manglede 2 batts størrelse dampspærre på det jeg hev op.

Nå jeg har så gået og hevet lidt forskelligt op og jeg tror jeg er kommet frem til at der må være blevet etableret ny dampspærre da de opsatte loftet for et par år siden, men at der er sket et eller andet underligt her for resten ser sådan set nogenlunde intakt ud på nær at jeg skal rundt og reparere lidt ved kabelgennemføringer og loftsdåser. Jeg forventer at gennemgå hele min dampspærre når jeg alligevel skal hive op til ind/udblæsning.

De her ting kan jeg sagtens reparere. Men ved skillevæggene og ydervæggene er dampspærre blot blevet afsluttet ved loft og ikke ført ned og fuget til væggen. 

Må jeg ovenfra blot lægge et ekstrastykke dampspærre (rød markering) med overlæg, og tætnet med tape eller folieklæber, henover skillevæggen mellem spærfødderne eller skal det absolut føres ned ad væggen og fuges?  Og kan jeg gøre det samme ved at fuge et overlæg til murremmen?

Jeg har været i gang med lidt nødtørftigt at genetablere ventilation på loftet ved at skære lidt af isoleringen da den var presset godt op i mine tagsten. Men jeg vil gerne etablere en ordentlig vindspærre og gøre klar til en evt. efterisolering af loftet op til 300-400mm når jeg har installeret mit genvindingsanlæg da jeg gerne vil have at rørene ligger på spærrene (pakket ind i krappan sokker).

Men jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan jeg rent praktisk får det gjort med den måde min tagfod er udformet på så derfor vil jeg gerne have lidt råd her.

Jeg havde egentligt tænkt at det skulle udformes noget lignende det her fra rockwools hjemmeside, men når man kigger på mine billeder af konstruktionen nedenfor så har jeg lidt svært ved at se hvordan jeg kan få sat et vindbræt (eller A-pladebatts) op på fornuftig vis så jeg får ledt luften ind på loftet i stedet for ind i isoleringen.

Skal jeg erstatte den lodrette flexibats med en A-pladebats og hvordan får jeg den mon derned bag ståltråden? Og følge min tegningen af huset har jeg jo ikke rigtigt adgang til ydermuren for påsætning af et rigtigt vindbræt ned mod den, i hvert fald ovenfra.

Jeg vil helst undgå at pille brædderne i udhænget ned for at komme til, men hvis jeg ikke har ventilationsspalte nok derude så skal jeg jo alligevel gøre et eller andet med det.

Nedenfor er min nuværende konstruktion.

Jeg håber at få lidt input så jeg kan komme videre i mit lækre projekt :)

På forhånd mange tak.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ikke lige til så meget hjælp, men gud hvor burde nogen mennesker holde sig langt væk fra gør_det_selv, når de fusker sådan. Hva fanden tænker folk dog på, når de sløser sådan med dampspærren? 


Mvh. Christian M
 

Manglende ventilation er nævnt i tilstandsrapport og jeg har haft en mand fra ejerskifte forsikring ude til at vurdere "skaden". Omganget mht dampspærren er ikke stort nok til at retfærdiggøre en helt ny opsætning af dampspærre og rep kan jeg nok gøre under selvrisikoen, så ingen hjælp der.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis