Induktionsplade er død

Hej, har for nyligt fået indstaleret en induktionsplade samt en ny ovn. Vi har siden haft problemer med at strømmen er gået og  kogepladen / ovnen / køleskabet har været uden strøm. Jeg har efterfølgende sat strøm på igen på hovedrelæet. Så har det virket igen, men her til aften kom der et ordentligt smæk fra induktionpladen og nu er den helt død. Er det en sikkeing i pladen som er gået eller hvad kan det være? Garantien burde kunne dække det eller hvad?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok først se efter en sikring i din eltavle. Skift dem alle 3 og se om det hjælper. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvem har monteret pladen ? 

Vi har haft induktionsplade siden 2002 og har ingen problemer.

Kan det være en forbindelseslapsus ? 

Nogle tyske plader er for- samlet, så det kræver en for-sikring på 32A, så det skal deles og laves til 2-faser. Ovnen skal ikke på samme fase som pladen.


Støvsugerslange


 

hvad er det for en mærke plade ?


Pladen er fra Gram og gruppen er 16A. Jeg har valgt at tilkalde en elektriker. Pladen kan både være forkert monteret men, kan også være defekt. Det er samme elektriker firma som monterede pladen som kommer og tilser den igen. En situation hvor man står uden kogeplade går simpelthend for hårt ud over kalorie indtaget  Skal nok komme med en opdate når jeg ved mere

Annonce

sikkert bundprintet der er gået en tur .Det er en klassiker på dem .Dem har jeg skiftet mange af

Hej Jensen 55,

Tak for svar. Hvad koster sådan et bundprint monteret og klart? Jeg er også bange for at der er gået noget i pladen. Der kom som sagt en ret høj og ubehagelig lyd da pladen slukkede

Er det ikke overkill at montere et fjerbetjent relæ på en induktions kogeplade ? Man kan ikke “glemme” at slukke, det gør den selv, medmindre der står noget på den, som den detekterer, og man vil vel tænde manuelt, når man skal lave noget på den ? 

Beskrivelsen af problemet forekommer mig noget underlig - - en ny induktiondplade bør ikke gå i stykker, hvis den er tilsluttet korrekt. Vores Siemens induktions  plade har kørt problemfri siden 2002. Faserne var samlet til forsikring på 32A, men jeg splittede dem op i to og sluttede dem til to faser, derudover naturligvis nul og jord. Jord er ALTID grøn med gul stribe, nul er blå, sorte og brune er faser. Det har været EU standard i mange år.

Ovnen, der var én faset blev sluttet til den sidste fase.


Støvsugerslange


 

Nå så har jeg fået svar på mit problem. Først havde jeg en elektriker ud fra firmaet som monterede hvidevarerne. Printkortet var brændt af og der var ifølge elektrikeren ikke den elektriske installationen som var årsag. Så langt så godt. Så fik jeg montøren ud som Gram bruger. Han konstaterede også at kortet var brændt af, men nu fik jeg en mulig forklaring. I forbindelse med instalationen havde man ( køkkenfirmaet samt elektriken ikke taget højde for nok ventilation). Anyway de godtog reklamationen ( jeg kunne nemlig ikke på noget tidspunkt mærke eller høre blæseren puste varm luft ud under pladen og den kan have været defekt). Jeg frygtede ellers et større tovtrækkeri omkring ansvarsplacering - nu skal jeg bare have køkken montøren ud og sætte nogle ventilationsriste i som han burde hsce gjort fra starten

Jeg kan kun sige at det dejligt at jeg for en gang skyld ikke selv havde rodet mig ud i noget - jeg kunne nemt have begået samme fejl - husk masser af ventilation så lortet ikke brænder sammen. 


Gram har ret, du har haft et ventilationsproblem. Ham - jeg tillader mig at kalde ham en tumbe - der monterede vores plade, tænkte ligesom køkkenfirmat Invita heller ikke i ventilation, men vi lader så skuffen under pladen stå nogle cm på klem, så blæseren kan få afleveret den varme, der uvægerligt genereres. 

Det var nu ikke den eneste montagefejl, men de andre er så i en anden “boldgade” - - - 


Støvsugerslange


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis