Hvor slutter en bagtrappe?

Hej alle

Jeg har lidt af en problematik og en kamp jeg prøver at vinde i min andelsforening.

De vigtige facts: Jeg bor på 5. sal hvor vi er to beboere. Min køkkendør åbner ud til det som jeg mener indgår i bagtrappe-arealet (fællesareal). 

Sagen er at at pga. konstruktionen, så når jeg træder ud af min køkken dør, er der endnu en dør til venstre for min køkken-dør som jeg skal åbne for at komme ned af bagtrapperne. 

Hvis jeg går ud af min køkkendør og derimod går til højre er der åbne trapper som fører op til loftsrummene på 6. sal.

Humlen er at dette stykke areal uden for min køkkendør og de ca 8 trapper op til 6. sal ALDRIG indgår i renovering som jeg / vi nu to gange er blevet forbigået. 

Alle beboerene i opgangen bruger arealet da de jo kun kan komme op til loftsrummene derfra - der er derfor megen trafik.

Når de andre beboere åbner deres køkkendør til bagtrappen, er der lyst, vedligeholdt og malet og i de to gange der har været malere til vedligeholdelse, har alle også fået malet deres bagdøre - undtagen mig.

Når JEG træder ud af min køkkendør er der helt mørkt, væggene smuldrer og er fyldt med huller, der er ikke blevet malet eller vedligeholdt i over 35 år mindst!. Det er fyldt med støv, edder-koppe spind m.v. som jeg selv og min nabo (som er lejer ikke andelshaver) selv gør rent. Der er derfor forskel som dag og nat pga den ene dør som skiller.

 På væggene i det lille areal ud fra min køkkendør og på vejen op via trapperne til loftsrummene kan man se at der engang har været malet på samme måde med 'fake-panel' hvor den nedre del er mørk, så det faktisk engang har set pænt ud som de andre trappe-opgange. Der er bare ikke blevet vedligeholdt! 

De to andre bagtrapper / opgange i foreningen har trapper som går helt op til 6. sal hvor loftsrummene starter, men selve døren til loftsrummene sidder på 6. sal i de to andre opgange. Disse bagtrappe opgange er derfor vedligeholdt og malet pænt helt op til 6. sal - det som jeg også kræver bliver gjort i vores opgang fra 5. til 6. sal på bagtrapperne.

For snart 3 år siden var der ildebrand hos min underbo og min lejlighed slap med nød og næppe, gulvet blev revet op og der var sod alle vejne - og jeg kunne jeg ikke bruge den et helt år. 

Efter branden skrev jeg til bestyrelsen i foreningen igen (da vi vidste at der ville blive taget tilbud mht maling/renovering af bagtrappen efter branden). Jeg skrev derfor til bestyrelsen at denne gang skulle de sørge for at inkludere tilbud til arealet ud for min køkken dør samt væggene da det jo er et fællesareal og jeg også betaler alle disse år for vedligholdelse. 

Jeg fik aldrig svar fra bestyrelsen eller formanden hvilket er en generel problematik, så jeg fik det i stedet som punkt til generalforsamlingen hvor jeg blev nedstemt af de andre medlemmer!! Jeg syntes at det var ret groft fordi det faktisk egentligt slet ikke burde være noget som man bør stemme om og fordi det jo er klart de er ligeglade når det ikke er ud fra deres egen dør, så jeg endte med at skrive til vores administrator med billeder, teknisk tegning af arealet og efter nogen tid bekræftede de at arealet var et såkaldt fællesareal og derfor skulle indgå i vedligeholdelse og dermed også i maling/renovering tilbud.

Dette skrev jeg så til bestyrelsen som igen aldrig svarede og selvfølgelig blev der så renoveret og malet, men ikke i 'mit' areal. Jeg følte mig virkelig ked af det over det fordi jeg i meget god tid havde haft det oppe, skrevet og også fået bekræftet fra administrationen at dette areal samt min køkkendør ville blive renoveret når de alligevel skulle male bagtrapperne osv. på lige fod med alle andre.

Men min køkkendør blev ikke malet og heller ikke væggene og igen blev 'jeg' forbigået i vedligeholdelsen. 

Jeg får heller aldrig vasket trapper foran min køkkentrappe, og efter at jeg har klaget til administrationen om det igen, blev der vasket trapper - men nu er det stoppet igen.

Fordi at døren er før min køkkendør mener alle åbenbart at så er jeg ikke en del af bagtrappe-arealet, men jeg betaler jo - og har betalt - til fælles vedligholdelse , trappevask mm men får aldrig selv noget ud af det ud fra min egen dør.

Jeg synes ikke at det er i orden da jeg helt klart mener at andre beboere nok ikke ville være så glade hvis deres egen bagdør og arealet lige ud fra deres egen bagdør blev forbigået på den måde , især når det er et fælles areal som alle bruger for at komme til loftsrum og der jo er trafik og det bliver brugt - men ikke vedligeholdt.

Sagen er nu at efter branden havde vi forsikringen på, og nu er der opstået kamp om hvem der skal hæfte for renoveringen - malerfirmaet som fik at vide at de skulle male bagtrappen (men besluttede at 'mit areal' ikke indgik i definitionen), tømrerfirmaet som havde til opgave at indhente tilbud, eller om det er noget bestyrelsen ikke har klargjort over for tømrer-firmaet. Jeg har ikke mulighed for at vide hvem som har skrevet hvad og jeg er personligt snart ligeglad med hvem der skal betale for det.

Vi har desværre en bestyrelse (dengang sad jeg ikke selv i den) som er svære at tale med, enten svarer de ikke eller også gør de præcis hvad der falder i deres egne interesser (som f.eks. at vælge billigeste løsning dvs. forbigå mig i dette tilfælde, på trods af klare beskeder om at arealet skal indgå i vedligholdelse da det er et fællesareal stadigvæk).

Jeg har betalt for vedligeholdelse etc. i 10 år som alle andre, og jeg mener derfor nu at enten så skal foreningen sørge for at det bliver malet og vedligeholdt som det bliver helt op til 6. sal i de to andre opgange i vores forening(og at jeg ikke skal vente flere år igen for en ny bagtrappe renovering/maling), eller også bør jeg kræve at få penge tilbage og reduceret husleje hvis man insisterer på at 'mit areal' ikke indgår i fælles arealet - og når jeg ikke selv nyder af det som jeg betaler for til den fælles pulje.? Kan jeg det?

Enten er jeg vel en del af fællesarealet eller også er jeg ikke?

Bare fordi at der er en dør foran min køkken-dør (men på samme etage) er det vel ikke ensbetydende med at der så ikke skal sørges for renovering, trappevask og lign ud fra mig vel? At man bare kan bestlutte at jeg ikke 'hører' til bagtrappen.

Hvad synes i jeg skal / kan  gøre?

Tak for enhver hjælp / juridisk viden / definition osv.


Hej alle Jeg har lidt af en problematik og en kamp... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 08-02-2019 19:28:27

Ved oprettelsen af ejerforeningen, og opdeling af de enkelte lejligheder, har der været en landmåler inde over med opmålinger af lejligheder og fællesrum. Du burde kunne finde disse tegninger i din kommunes byggesagsarkiv.

 Jo, men der er ikke andre måder at de kan komme på loftet i opgangen, de SKAL jo forbi min køkkendør for at komme videre op ad bagtrapperne, så derfor  har administrationen allerede bekræftet at det er et fællesareal da alle bruger det/skal bruge det for at komme til loftsrummene - ligesom alle bruger hovedindgangen for at komme til sin lejlighed og opgangene er fælles areal. 

Nu er det en sag mlm administrationen og forsikringen og hvorfor malerne besluttede ikke at inkludere 'mit' areal da de malede opgangene efter branden, og det lader til at malerne har besluttet at bagtrappen slutter der hvor den der dør er, og ikke på 6. sal hvor den rent faktisk slutter (i de to andre opgange også).

kaffeogkage skrev den 09-02-2019 10:51:45

 Hej, der sidder kun lås på min egen køkkendør. Der er en lås på den anden dør, men kun på den ene side - altså udefra bagtrappe siden, dvs. fra min side er der ingen nøgleindsats (jeg kan f.eks. ikke låse døren indefra).

 Når jeg går ud af min køkken-dør er der plads til at den anden dør kan åbne indad ind i dette lille areal, faktisk bliver min dør-måtte brugt af de andre som dør-holder (de folder den og ligger den ind under døren så der ofte bare er helt åbent og det trækker, så jeg ofte selv lukker døren og ruller min egen måtte ud igen) . Der er kun min køkken-dør før de resterende trapper starter, og ja, man SKAL ind ad den forrige dør for at komme videre op til de sidste få trapper som går op til loftet. 

Hvis den blev lukket af så skulle alle i opgangen helt ned og så gå ind af de to andre opganges bagtrapper for at komme op til loftet af deres veje - og det tvivler jeg på at de gider.


 I min optik gør låseplaceringet det ret klart hvor din lejlighed går til. Altså mellemgangen er fælles areal, da der er trafikareal for alle op til loftsrummet.

Jeg vil nok skrive til bestyrelsen og forelægge to alternativer, og det ene er foreningen vedligeholder mellemgangen da det er fælles areal, netop pga behovet for fælles færdsel og låseplaceringen fra din lejlighed.

Alternativt at du får en skriftlig beskrivelse fra bestyrelsen der klart siger mellemgangen er dit og tilhører din lejlighed. Og at du derfor står for vedligeholdelsen.


Vælger bestyrelsen den sidsteløsnig er det blot at flytte låsen ud i den ydre dør og så inddrage mellemgangen i dinboæig incl vedligeholdelsen. Det betyder så samtidigt at de andre i opgangen må en anden vej til loftet, men det er jo så den konsekvens bestyrelsen har valgt for fællesskabet.

Vil bestyrelsen ikke selv tage stilling til problematikken, så få de to muligheder op på næste generalforsamling.



MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
njord skrev den 09-02-2019 11:32:30

 I min optik gør låseplaceringet det ret klart hvor din lejlighed går til. Altså mellemgangen er fælles areal, da der er trafikareal for alle op til loftsrummet.

Jeg vil nok skrive til bestyrelsen og forelægge to alternativer, og det ene er foreningen vedligeholder mellemgangen da det er fælles areal, netop pga behovet for fælles færdsel og låseplaceringen fra din lejlighed.

Alternativt at du får en skriftlig beskrivelse fra bestyrelsen der klart siger mellemgangen er dit og tilhører din lejlighed. Og at du derfor står for vedligeholdelsen.


Vælger bestyrelsen den sidsteløsnig er det blot at flytte låsen ud i den ydre dør og så inddrage mellemgangen i dinboæig incl vedligeholdelsen. Det betyder så samtidigt at de andre i opgangen må en anden vej til loftet, men det er jo så den konsekvens bestyrelsen har valgt for fællesskabet.

Vil bestyrelsen ikke selv tage stilling til problematikken, så få de to muligheder op på næste generalforsamling.


 

Hej, tak for svar - jeg deler din optik mht. at det er et fællesareal. 

Efter branden havde jeg det oppe på generalforsamlingen for at sikre alle var 'on board' med at mit areal skulle indgå og at dette altså er del af bagtrappe-vedligeholdelse- og blev nedstemt fordi alle undtagen mig jo er direkte berørt af manglen på samme.

Da jeg blev ret harm over mangel på opbakning skrev jeg til vores administrator hvor fik bekræftet skriftligt og blev lovet at området ville indgå i malingen på bagtrappen efter branden (betalt af vores forsikring da der skulle males på bagtrappen/fortrappen). Så jeg fik medhold i at det er irrelevant hvad beboere/bestyrelse mente på generalforsamlingen fordi det jo netop ER et fællesareal som alle skal igennem for at komme til loftsrum og det egentligt slet ikke burde ha' været til diskussion/punkt til afstemning.

Jeg skrev derefter til vores formand (som nedstemte mig) med citeret svar fra administratoren og rykkede to gange efter svar men fik det aldrig. 

Da jeg ikke har mulighed for at se kommunikationen mlm bestyrelsen og tømrerfirmaet som så har talt med malerne, ved jeg ikke hvem der har besluttet at "mit" areal ikke skulle indgå i renovering/maling - hvilket kunne være godt at vide. 

Jeg ved kun at jeg første gang gjorde bestyrelsen opmærksom på problematikken da jeg første gang blev overgået i renovering for over 10 år siden, og jeg on/off har kæmpet for at få det areal vedligeholdt og renoveret. 

Efter branden var det oplagt da alt alligevel skulle males og renoveres på bagtrappen, og jeg både skrev til bestyrelsen/formanden, generalforsamling + ejendomsadministrator for at sikre mig jeg ikke blev overset denne gang igen 

Jeg har råbt højt og tydeligt og gjort hvad jeg kunne og fik endda administrators ord for at det ville blive ordnet - men det blev det ikke.  

Jeg er virkelig harm over det fordi det jo selvfølgelig er irriterende når jeg betaler for alt det fælles vedligeholdelse og alle bare er ligeglade når det ikke lige er uden for deres egen dør at der totalt negligeres men man har ikke problemer med at bruge arealet. 

Bestyrelsen vil aldrig gå med til at arealet bliver inddraget (der er også nogle af dem i opgangen) og jeg vil ikke engang spørge, men jeg kan godt se at det mere er for at pointere over for bestyrelsen at de altså ikke kan ha' det begge veje (men det har de så haft i over 10 år og de håber vel på 10 mere). Det er derfor jeg ikke vil droppe sagen da jeg enten vil kræve % penge retur / kompensation for de mange års forbigåelse + fritagelse for fremtiden eller at de bare får det ordnet som det SKAL.

Nu kører jeg sagen via administratoren som er i dialog med forsikringsselskabet og jeg afventer beslutning. Hvis sagen tabes dér, så må det vel blive en sag som rettes mod bestyrelsen / foreningen. Jeg mener 200% at jeg har en sag, og håber ikke at jeg selv skal ud og ta' advokat for at sagsøge bestyrelsen for negligering og bevidst at ekskludere mig i vedligeholdelse.

Hej.

Læste lige dit svar to gange.. Og kan faktisk se du har to sager... nemlig en afklaring af der er tale om et fælles areal, eller det er dit privated areal. Og den del der vedrører renovering efter brand.

Renoveringen efter brand er egentligt ikke afhængig af om det er fælles areal eller ej... Brandforsikringen skal dække det berørte areal i det omfang dert er dækket, og en andelsboligforening har vel en fælles forsikring og ikke en individuel forsikring. Så uanset fælels areal eller ej må det bare skulel ordnes, så kontakt til brandforsikringen og få dem igang.

Den anden del kan vel også indirekte aflæses af dine areal angivelser.... Er der ikke en lejlighed der er identisk, eller spejlvendt af din... Så skal diverse areal angicelse jo være den samme, og dermed også hvor yderrammen af din lejlighed går.



MVH Njord

Evt kan du kontakte den lokale retshjælp om de kan råde dig i spørgsmålet fo rat få den rette og hurtigste afgørelse.


MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
njord skrev den 11-02-2019 12:23:30

Hej.

Læste lige dit svar to gange.. Og kan faktisk se du har to sager... nemlig en afklaring af der er tale om et fælles areal, eller det er dit privated areal. Og den del der vedrører renovering efter brand.

Renoveringen efter brand er egentligt ikke afhængig af om det er fælles areal eller ej... Brandforsikringen skal dække det berørte areal i det omfang dert er dækket, og en andelsboligforening har vel en fælles forsikring og ikke en individuel forsikring. Så uanset fælels areal eller ej må det bare skulel ordnes, så kontakt til brandforsikringen og få dem igang.

Den anden del kan vel også indirekte aflæses af dine areal angivelser.... Er der ikke en lejlighed der er identisk, eller spejlvendt af din... Så skal diverse areal angicelse jo være den samme, og dermed også hvor yderrammen af din lejlighed går.


Hej!

Ja, altså det ER allerede bekræftet at det er et fælles areal, det er ikke mit private areal da alle jo skal igennem for at komme til loftsrum uden andre alternativer i den opgang.

Forsikringen jeg taler om er vores fælles hus-forsikring som blev aktiveret efter branden og hvor opgangene blev malet som sidste punkt i renoveringen - dækket af forsikringen. Det er ikke min personlige forsikring som er inde over. 

Håndværkere gik også ind og ud af min lejlighed via min køkken-dør og 'arealet' på bagtrappen i ca. 1 år mens jeg var genhuset og det er bare en del af bagtrappen. 

Pga den ene dør foran min køkkendør er der åbenbart skabt 'group think' som går i arv da det jo også er den billigeste/nemmeste beslutning. Man har bare besluttet at bagtrappen slutter ved den dør, på trods af at arealet bag den (hvor jeg bor) også er en del af bagtrappen og på trods af at alle skal igennem. 

 Mht forsikringen, så er dette areal jo også dækket af hus-forsikringen (fællesarealerne) og derfor skulle der også ha' været malet som der blev på de andre fællesarealer. Da jeg betaler til denne forsikring som andelshaver skulle min egen dør i arealet også ha' været malet som de andre fik deres malet, og også væggene pga sod m.v.  Den er for mig at se ikke længere fordi at det er et de facto fællesareal og om den dør så stod på 2. sal bagtrappen ville det jo stadig betyde at de resterende etagers bagtrapper er en del af fællesarealet. 

Det er virkelig en dum sag, og jeg er ret spændt på udfaldet! (Skal nok opdatere når det er).


njord skrev den 11-02-2019 12:24:13

Evt kan du kontakte den lokale retshjælp om de kan råde dig i spørgsmålet fo rat få den rette og hurtigste afgørelse.

 Ja, når jeg får svar fra administrator hvad sagens udfald bliver, så vil jeg se om der er grund til at gå videre. Mit håb er sagen falder til min side uden tvivl så der kan komme malere ud og sat endeligt punktum! 

Vi har jo advokaten fra administrationen på og jeg har fået medhold fra ejendomsadministrator om at det er et fællesareal og derfor skal forsikringen også dække renoveringen i dette areal. 

Men de der forsikrings-selskaber de har advokater ad libitum så nu må vi se om de har alle mulige paragraffer i lommerne eller om de vil få det ordnet som det skulle ha' været fra starten af. Det er så lille beløb at forsirings selskabet vil skulle af med, så måske vil det kunne betale dem at bare godkende for at slutte sagen. 


Det kan også sagtens være, at forsikringen har betalt for malingen, men rummet var måske så hærget af slid i forvejen, så malersvendene sprang over, fordi de ikke troede arealet hørte til fællesskabet. Jeg kan ikke se, om du har oplyst, om du er den eneste på etagen, der har den mellemgang.


 

uldal skrev den 11-02-2019 19:00:06

Det kan også sagtens være, at forsikringen har betalt for malingen, men rummet var måske så hærget af slid i forvejen, så malersvendene sprang over, fordi de ikke troede arealet hørte til fællesskabet. Jeg kan ikke se, om du har oplyst, om du er den eneste på etagen, der har den mellemgang.

 Hej, det er også en mulighed, men så skulle de ha' sagt noget eller kommet med et tilbud som specifikt nævner med/uden arealet såfremt de var i tvivl - og ikke bare på egen beslutning vælge hvad der skal eller ikke skal indgå. 

Faktum er at selvom der var/er noget slid, så skulle arealet stadig vaskes for sod (hvilket de heller ikke gjorde) og væggene males, og min køkkendør skulle også males da jeg jo også har bidraget til forsikringsudgifterne. 

Vi er to naboer på 5. sal, men at det er kun mig som har den dør foran (ved siden af) min køkken- dør). 

kaffeogkage skrev den 08-02-2019 15:47:50

 Hej, jo tak det var et meget fint tilbud om at sende PB til bygningskonstruktøren men jeg skriver så at jeg dog helst gerne vil forblive anonym her (dvs. ikke vil udveksle personlige oplysninger i LavDetSelv - hverken i forum eller privat beskeder).

Jeg har så selv slået op i BBR og der var intet at finde mht tekniske tegninger eller noget. Jeg tænker dog at holde fast ved at det er blevet bekræftet skriftligt fra administrationen som værende et fælles areal som alle bruger for at komme til loftsrummene, og dermed også indgår i bagtrappe fælles arealet i vedligholdelse  osv. 

Men der er kamp nu mlm forsikringen og foreningen mht hvem der skal udrede det, så jeg venter spændt.

Hvis det ender med at det er foreningen som skal udbedre det, så er det at jeg mangler opbakning fra de andre beboere/bestyrelse og SÅ tro mig vil jeg enten tage en advokat på sagen og enten kræve det bliver fixet eller at de må erklære det som ikke fælles, så vil der blive aflåst og jeg vil indrage arealet til personligt brug + kræve % erstatning for de mange år jeg har betalt til fælles vedligeholdelse /maling m.v. som jeg ikke har nydt noget af selv. Eller noget i den stil... Håber dog ikke at det kommer så vidt!


 Hej @kaffeogkage - jeg kan ikke forstå, at du ikke vil tage imod håndstrækningen fra @bygningskonstruktøren? - han har altid udvist en meget fin opførsel og konduite herinde.. og fremfor at skændes med forening/advokater - og også de andre beboere.. så få dog en mellempart ind, der har ret meget fat på dette område..
Men det er blot min ydmyge mening..
Held og lykke

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også