Hvor slutter en bagtrappe?

Hej alle

Jeg har lidt af en problematik og en kamp jeg prøver at vinde i min andelsforening.

De vigtige facts: Jeg bor på 5. sal hvor vi er to beboere. Min køkkendør åbner ud til det som jeg mener indgår i bagtrappe-arealet (fællesareal). 

Sagen er at at pga. konstruktionen, så når jeg træder ud af min køkken dør, er der endnu en dør til venstre for min køkken-dør som jeg skal åbne for at komme ned af bagtrapperne. 

Hvis jeg går ud af min køkkendør og derimod går til højre er der åbne trapper som fører op til loftsrummene på 6. sal.

Humlen er at dette stykke areal uden for min køkkendør og de ca 8 trapper op til 6. sal ALDRIG indgår i renovering som jeg / vi nu to gange er blevet forbigået. 

Alle beboerene i opgangen bruger arealet da de jo kun kan komme op til loftsrummene derfra - der er derfor megen trafik.

Når de andre beboere åbner deres køkkendør til bagtrappen, er der lyst, vedligeholdt og malet og i de to gange der har været malere til vedligeholdelse, har alle også fået malet deres bagdøre - undtagen mig.

Når JEG træder ud af min køkkendør er der helt mørkt, væggene smuldrer og er fyldt med huller, der er ikke blevet malet eller vedligeholdt i over 35 år mindst!. Det er fyldt med støv, edder-koppe spind m.v. som jeg selv og min nabo (som er lejer ikke andelshaver) selv gør rent. Der er derfor forskel som dag og nat pga den ene dør som skiller.

 På væggene i det lille areal ud fra min køkkendør og på vejen op via trapperne til loftsrummene kan man se at der engang har været malet på samme måde med 'fake-panel' hvor den nedre del er mørk, så det faktisk engang har set pænt ud som de andre trappe-opgange. Der er bare ikke blevet vedligeholdt! 

De to andre bagtrapper / opgange i foreningen har trapper som går helt op til 6. sal hvor loftsrummene starter, men selve døren til loftsrummene sidder på 6. sal i de to andre opgange. Disse bagtrappe opgange er derfor vedligeholdt og malet pænt helt op til 6. sal - det som jeg også kræver bliver gjort i vores opgang fra 5. til 6. sal på bagtrapperne.

For snart 3 år siden var der ildebrand hos min underbo og min lejlighed slap med nød og næppe, gulvet blev revet op og der var sod alle vejne - og jeg kunne jeg ikke bruge den et helt år. 

Efter branden skrev jeg til bestyrelsen i foreningen igen (da vi vidste at der ville blive taget tilbud mht maling/renovering af bagtrappen efter branden). Jeg skrev derfor til bestyrelsen at denne gang skulle de sørge for at inkludere tilbud til arealet ud for min køkken dør samt væggene da det jo er et fællesareal og jeg også betaler alle disse år for vedligholdelse. 

Jeg fik aldrig svar fra bestyrelsen eller formanden hvilket er en generel problematik, så jeg fik det i stedet som punkt til generalforsamlingen hvor jeg blev nedstemt af de andre medlemmer!! Jeg syntes at det var ret groft fordi det faktisk egentligt slet ikke burde være noget som man bør stemme om og fordi det jo er klart de er ligeglade når det ikke er ud fra deres egen dør, så jeg endte med at skrive til vores administrator med billeder, teknisk tegning af arealet og efter nogen tid bekræftede de at arealet var et såkaldt fællesareal og derfor skulle indgå i vedligeholdelse og dermed også i maling/renovering tilbud.

Dette skrev jeg så til bestyrelsen som igen aldrig svarede og selvfølgelig blev der så renoveret og malet, men ikke i 'mit' areal. Jeg følte mig virkelig ked af det over det fordi jeg i meget god tid havde haft det oppe, skrevet og også fået bekræftet fra administrationen at dette areal samt min køkkendør ville blive renoveret når de alligevel skulle male bagtrapperne osv. på lige fod med alle andre.

Men min køkkendør blev ikke malet og heller ikke væggene og igen blev 'jeg' forbigået i vedligeholdelsen. 

Jeg får heller aldrig vasket trapper foran min køkkentrappe, og efter at jeg har klaget til administrationen om det igen, blev der vasket trapper - men nu er det stoppet igen.

Fordi at døren er før min køkkendør mener alle åbenbart at så er jeg ikke en del af bagtrappe-arealet, men jeg betaler jo - og har betalt - til fælles vedligholdelse , trappevask mm men får aldrig selv noget ud af det ud fra min egen dør.

Jeg synes ikke at det er i orden da jeg helt klart mener at andre beboere nok ikke ville være så glade hvis deres egen bagdør og arealet lige ud fra deres egen bagdør blev forbigået på den måde , især når det er et fælles areal som alle bruger for at komme til loftsrum og der jo er trafik og det bliver brugt - men ikke vedligeholdt.

Sagen er nu at efter branden havde vi forsikringen på, og nu er der opstået kamp om hvem der skal hæfte for renoveringen - malerfirmaet som fik at vide at de skulle male bagtrappen (men besluttede at 'mit areal' ikke indgik i definitionen), tømrerfirmaet som havde til opgave at indhente tilbud, eller om det er noget bestyrelsen ikke har klargjort over for tømrer-firmaet. Jeg har ikke mulighed for at vide hvem som har skrevet hvad og jeg er personligt snart ligeglad med hvem der skal betale for det.

Vi har desværre en bestyrelse (dengang sad jeg ikke selv i den) som er svære at tale med, enten svarer de ikke eller også gør de præcis hvad der falder i deres egne interesser (som f.eks. at vælge billigeste løsning dvs. forbigå mig i dette tilfælde, på trods af klare beskeder om at arealet skal indgå i vedligholdelse da det er et fællesareal stadigvæk).

Jeg har betalt for vedligeholdelse etc. i 10 år som alle andre, og jeg mener derfor nu at enten så skal foreningen sørge for at det bliver malet og vedligeholdt som det bliver helt op til 6. sal i de to andre opgange i vores forening(og at jeg ikke skal vente flere år igen for en ny bagtrappe renovering/maling), eller også bør jeg kræve at få penge tilbage og reduceret husleje hvis man insisterer på at 'mit areal' ikke indgår i fælles arealet - og når jeg ikke selv nyder af det som jeg betaler for til den fælles pulje.? Kan jeg det?

Enten er jeg vel en del af fællesarealet eller også er jeg ikke?

Bare fordi at der er en dør foran min køkken-dør (men på samme etage) er det vel ikke ensbetydende med at der så ikke skal sørges for renovering, trappevask og lign ud fra mig vel? At man bare kan bestlutte at jeg ikke 'hører' til bagtrappen.

Hvad synes i jeg skal / kan  gøre?

Tak for enhver hjælp / juridisk viden / definition osv.


20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Kan du ikke sende mig adressen på privat besked. så kan jeg se efter om det beskrives i BBR oplysningerne eller om det er tilgængelig tegningsmateriale af bygningen. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hvad mon der skete hvis du satte en lås på indersiden af døren, som kun dig og din nabo har nøgle til😉 Så må det blive meldt ud før eller siden om bestyrelsen anerkender arealet for fælles.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det lyder som en god løsning, så er der måske en mulighed for, at bestyrelsen finder ud af at arealet indgår i fællesarealet, om ikke andet så når andre klager over den manglende adgang.


fase

Hej alle!

Tak for svar / ideer!

Bygningskonstruktør skrev den 06-02-2019 22:09:32

Hej.

Kan du ikke sende mig adressen på privat besked. så kan jeg se efter om det beskrives i BBR oplysningerne eller om det er tilgængelig tegningsmateriale af bygningen. 

 Tak, jeg vil dog helst forblive anonym her, men jeg vil spørge vores administrator hvis det kommer til noget i den dur! Jeg har dog fået at vide fra vores advokater at fordi alle har adgang via trapperne så er det et fællesareal og skal indgå i fælles vedligeholdelse. Den er faktisk ikke længere. Men desværre er det åbenbart ikke så simpelt. 

Gregeren skrev den 06-02-2019 22:51:43

Hvad mon der skete hvis du satte en lås på indersiden af døren, som kun dig og din nabo har nøgle til😉 Så må det blive meldt ud før eller siden om bestyrelsen anerkender arealet for fælles.

 haha det er en skidegod ide, men hvis der er brand eller lign og de af een eller anden årsag skal flygte via loftsrummene sååååå vil det nok ikke være så smart. Så det gør jeg ikke.

Jeg har også haft tænkt på at sætte ting foran min køkkendør (som ligger lige bag den anden dør og før loftsrumstrapperne, så de rent faktisk ikke kan komme forbi, men igen...så falder man til deres niveau og ender bare med at få en klage selv hvilket ville være ret sjovt men også ret ironisk.

 Hele bagtrappen ned er FYLDT med ting som folk har liggende foran deres bagdør  

Lige nu er sagen igang mlm forsikringselskabet som betalte/dækkede for den udførte renovering efter branden og maling af vores opgange, og vi mener jo at dette område  indgik i tilbuddet som tømrerfirmaet indhentede af malerne i sin tid. Nu er maler firmaet så ude på at sige at arealet slet ikke var på tale fordi det ikke går under 'bagtrappe' og de vil jo gerne fralægge sig ansvaret da de jo ikke har lyst til at komme og færdiggøre uden at få betaling, så det er virkelig en underlig diskussion de har haft kørende. Jeg ville ønske at jeg kunne se kommunikationen imellem bestyrelsen, formanden, tømrer firmaet, forsikringsselskabet og malerne. 

Sagen er at forsikringen på huset jo gælder alle fællesarealer og dermed også 'mit' areal, og derfor burde vi jo være dækket og malerne burde ha' malet dér også. Så det bliver spændene at se hvad udfaldet bliver! 

Jeg er den eneste som kæmper for det i foreningen, det er også irriterende da det jo er vores alles fællesareal, men tilfældigvis bare mig som bor lige dér. 

Jeg tror dog at hvis jeg havde haft opbakning fra bestyrelsen og beboerne så var det blevet ordnet for længst. 

Med hensyn til a være anonym. Så er du netop anonym ved at sende en Pm ( kuverten under navn her på siden ). Altså så anonym at det kun er dig og modtager af mail der ved hvor du bor. Det er da et godt tilbud fra bygningskonstruktør. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Kan du ikke selv slå det op i BBR oplysningerne?

ev elmand skrev den 08-02-2019 14:06:35

Med hensyn til a være anonym. Så er du netop anonym ved at sende en Pm ( kuverten under navn her på siden ). Altså så anonym at det kun er dig og modtager af mail der ved hvor du bor. Det er da et godt tilbud fra bygningskonstruktør. 

 Hej, jo tak det var et meget fint tilbud om at sende PB til bygningskonstruktøren men jeg skriver så at jeg dog helst gerne vil forblive anonym her (dvs. ikke vil udveksle personlige oplysninger i LavDetSelv - hverken i forum eller privat beskeder).

Jeg har så selv slået op i BBR og der var intet at finde mht tekniske tegninger eller noget. Jeg tænker dog at holde fast ved at det er blevet bekræftet skriftligt fra administrationen som værende et fælles areal som alle bruger for at komme til loftsrummene, og dermed også indgår i bagtrappe fælles arealet i vedligholdelse  osv. 

Men der er kamp nu mlm forsikringen og foreningen mht hvem der skal udrede det, så jeg venter spændt.

Hvis det ender med at det er foreningen som skal udbedre det, så er det at jeg mangler opbakning fra de andre beboere/bestyrelse og SÅ tro mig vil jeg enten tage en advokat på sagen og enten kræve det bliver fixet eller at de må erklære det som ikke fælles, så vil der blive aflåst og jeg vil indrage arealet til personligt brug + kræve % erstatning for de mange år jeg har betalt til fælles vedligeholdelse /maling m.v. som jeg ikke har nydt noget af selv. Eller noget i den stil... Håber dog ikke at det kommer så vidt!


Ved oprettelsen af ejerforeningen, og opdeling af de enkelte lejligheder, har der været en landmåler inde over med opmålinger af lejligheder og fællesrum. Du burde kunne finde disse tegninger i din kommunes byggesagsarkiv.


Søren O

Som jeg forstår dig har du fra dit køkken en dør ud mod en mellemgang og endnu en dør ud mod bagtrappen. Hvor sidder din lås ud mod bagtrappen, på døren direkte fra køkkenet, eller den næste dør?

Det lille rum, mellemgangen, har det kun døre mod dit køkken og bagtrappen, og hvis andre steder, hvor?

For at komme op ad bagtrappen og forbi din bolig, og videre op på loftet, skal man så igennem mellemgangen?


MVH Njord
njord skrev den 08-02-2019 20:01:41

Som jeg forstår dig har du fra dit køkken en dør ud mod en mellemgang og endnu en dør ud mod bagtrappen. Hvor sidder din lås ud mod bagtrappen, på døren direkte fra køkkenet, eller den næste dør?

Det lille rum, mellemgangen, har det kun døre mod dit køkken og bagtrappen, og hvis andre steder, hvor?

For at komme op ad bagtrappen og forbi din bolig, og videre op på loftet, skal man så igennem mellemgangen?

 Hej, der sidder kun lås på min egen køkkendør. Der er en lås på den anden dør, men kun på den ene side - altså udefra bagtrappe siden, dvs. fra min side er der ingen nøgleindsats (jeg kan f.eks. ikke låse døren indefra).

 Når jeg går ud af min køkken-dør er der plads til at den anden dør kan åbne indad ind i dette lille areal, faktisk bliver min dør-måtte brugt af de andre som dør-holder (de folder den og ligger den ind under døren så der ofte bare er helt åbent og det trækker, så jeg ofte selv lukker døren og ruller min egen måtte ud igen) . Der er kun min køkken-dør før de resterende trapper starter, og ja, man SKAL ind ad den forrige dør for at komme videre op til de sidste få trapper som går op til loftet. 

Hvis den blev lukket af så skulle alle i opgangen helt ned og så gå ind af de to andre opganges bagtrapper for at komme op til loftet af deres veje - og det tvivler jeg på at de gider.


Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også