male køkkenlåger

køkkenlågerne er masiv træ, de er malet og har holdt de sidste 20 år men nu skal det være.

Hvad er rækkefølger for at resultatet bliver ligså godt som de tidligere ejere af sommerhuset har gjort ?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis de er malet i forvejen, og den maling sidder fast, ville jeg rengøre dem med grundrens, og slibe dem let (korn 120) og så male dem 2-3 tynde lag, med mellemslibninger (korn 200, eller finere).
Eventuelt spartle skruehuller fra greb, hvis de skal skiftes   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du skriver :

Hvis de er malet i forvejen, og den maling sidder fast, 

ville jeg rengøre dem med grundrens, og slibe dem let (korn 120)

> efter de er slibet skal de så ikke vaskes af eller er en blød kost nok ?

lågerne kommer til og ligge ned på 2 klodser, men det er vel ydersiden man starter med først og så kanterne når det er tørt så bagsiden ?





lågerne er malet i forvejen og det er kun ved håndtagene (bøjle håndtag) der er lidt afskalning ved nogen af lågerne og skuffer.

vedr grundrens kan jeg bruge sådan noget man normalt bruger til træ møbler.

håndtagene bibeholdes.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Bagside og kanter først, så lågerne støtter på klodser på bagsiden. Derefter forsiden til sidst. Du afmonterer håndtagene inden du maler.


fase

Ganske almindeligt grundrens eller også kan du lave en spandfuld lunkent vand med en sjat salmiakspiritus i.
Det handler bare om at få det affedtet og rent, inden du sliber, for at undgå at du "trykker" fedt ned i overfladen med sandpapiret.
Det er nok at aftørre dem med en hårdt opvredet klud, når du har slebet, for at fjerne slibestøv.

Ja det er absolut nemmest at male dem når de ligger ned. Først bagside og kanter, og derefter forsiden (så hvis din opklodsning skulle efterlade mærker, er det på indersiden).

Og så lige til slut min personlige kæphest:
Vær opmærksom på at tørretid ikke er det samme som hærdetid. En maling bliver hurtigt tør, men den kan være længe om at hærde helt op.
Du kan kontrollere om den er hærdet ved at trykke en negl i malingen, hvis den efterlader et mærke, er malingen ikke hærdet, og derfor kan det være risikabelt at tage lågerne i brug.

Det er også en smagssag om du vil bruge rulle eller pensel. Rullen laver "appelsinhud" mens penslen laver det mere jævnt, men kræver lidt mere øvelse at få helt flot.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Fornem forklaringen begge 2, nu har jeg fået afmonteret beslag og håndtag så vil jeg begive mig i kast med og få den gjort rene.



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Husk at tage en masse billeder af processen, dels for du selv kan huske den (hvor meget arbejde der rent faktisk er blevet lagt i det) men også fordi vi andre da godt vil se dit resultat  
God arbejdslyst. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

PinkHenrik: Billedere er også godt når madammen foreslår nye projekter, men har glemt omfanget af arbejdet.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

nu er jeg så nået til at fronten har fået 2 gang men syntes det er svært og undgå at der kommer maling ned langs kanterne så de er nødt til og blive tørret af, der bliver brugt en lille flad pensel, penslen bliver kørt ud over kanten ikke den anden vej og lange lige strøg

hvad er nemmest kanterne først og så fladerne eller omvendt ?

som jeg ser det kan det så passe man skal op på og give det 3 gange.


Til maling på smalle steder vil jeg anbefale en rund sprossepensel. Den kan du dreje mens du maler, så malingen ikke kommer ud over kanterne.

Husk også at fortynde malingen til en passende viskositet så du undgår løbere. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jetdirect skrev den 08-02-2019 17:33:19

nu er jeg så nået til at fronten har fået 2 gang men syntes det er svært og undgå at der kommer maling ned langs kanterne så de er nødt til og blive tørret af, der bliver brugt en lille flad pensel, penslen bliver kørt ud over kanten ikke den anden vej og lange lige strøg

hvad er nemmest kanterne først og så fladerne eller omvendt ?

som jeg ser det kan det så passe man skal op på og give det 3 gange.


 Det er noget nemmere at male med en lakrulle og så trække efter med en pensel. Sådan fordeler man lakken bedre men ja. For en "amatør" kan det sagtens passe at man skal male med slutmaling 3 gange. Især hvis man lægger et tyndt lag maling på.

Personligt ruller jeg først forsiden og så kanterne og trækker så efter med min motler eller fladpensel.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også