Muligvis for højt forbrug - fjernvarme

Hej alle Gør Det Selvér   

Jeg har fået bygget et nyt hus og det stod færdig september 2018. Det er på 160 m2 og energiklasse A15. Nu hvor der er koldt med minus grader dag/nat synes jeg, at mit fjernvarme forbrug ligger lidt højt. Jeg ved ikke hvad det skal ligge på, så spørgsmålet er om det er for højt?? Det bruger pt. ca. 55-60 kWh pr. døgn. Mine termostater er sat til 23 grader i alle rum. Min returtemperatur er ca. 33-35 grader. Jeg har været inde og kigge i menuerne på Danfoss Comport 110 her er min Fremløbstemp. Maks. temp. sat til 39 grader. Ifølge vejledningen fra Danfoss skal den være 55 grader, når der er gulvvarme. Spiller det nogen rolle på forbruget, at min temperaturen står til 39 grader? Jeg har haft en VVSér forbi og han siger at det står korrekt, men jeg vil gerne være sikker    


 



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Max fremløbstemperaturen (Linje 2178) på 39 grader er ok til gulvvarme.

Den aktuelle fremløbstemperatur bør være lidt lavere end 39 grader i så nyt et hus. Maks temperaturen er for at beskytte evt. trægulv mod for høj overfladetemperatur og maks fremløbstemperatur vil du først nå når der er ca. -20 grader udenfor.


Hvis du afregner pr. Kwh / Mwh, så har den indstillede fremløbstemperatur ikke ret meget betydning for forbruget, da du kun betaler for den varme som bliver afsat i huset.

Afregner du derimod pr. m3, som vi gør her i Aalborg, så gælder det om at benytte så lav en fremløbstemperatur som muligt, så man trækker mest varme ud af hver liter fjernvarmevand.



Hurtig spørgsmål. Vil der være noget galt i, at indstille Linje 2178 til 55 grader, som Danfoss forskriver?   

Ja du risikerer at dit gulv kommer til at køre varmere i kortere intervaller, dvs. at temperaturen kommer til at svinge op og ned som bølger. Med mindre du har en shunt med termostat til gulvet.

Uanset hvad, får du ikke noget ud af det.


Elektronikteknikeren

Man kan læse at et nybygget (efter BR18 norm.)hus på 140 m2 typisk har et energiforbrug på 5,2 MWh. fjernvarme. 

Ja, det er korrekt, men jeg mener også at forbruget er regnet ud fra at man har 20 grader i huset.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis