El varme fritidshus

Hejsa

Jeg håber nogen har et gode råd ang. opvarmning af fritidshus på 55m2.

Jeg er igang med med at bygge et fritidshus på 55m2 - 4.5M højt med 2 hemse. 

Huset er bygget med lærketræs facade med tagpap under facade. Det er isoleret med 200mm glasuld i vægen, dampspærre, liste og gips og ligeledes 350 i gulv og loft. Gulvet bliver et massivt egetræsgulv og fliser på badeværelse.

Mit spørgsmål er ang, den bedste løsning til opvarmning af huset, da vi også bruger det i vinterhalvåret. Der er ikke vand i vinterhalvåret, andet end opsamlingssystem, så varmen skal komme fra el.

Jeg har overvejet el-gulvvarme i hele huset. Har hørt at det godt kan lægges i baner af lister med tynd lag spartelmasse over og derefter kan trægulvet monteres på listerne. Er det nogen der har erfaring med denne løsning? 

Vi ejer en ny varmepumpe som jeg har tænkt at installere som supplement og bruge den som eneste varmekilde i sommerhalvåret. Jeg er ikke vild med tanken om at bruge varmepumpen som eneste varmkilde hele året, da vi ikke syntes der er den mest behagelige varme ( træk, lyden osv.) Måske vi tager fejl?:)

Anden løsning er at installere el radiator i hvert rum og bruge dem sammen med varmepumpen.  

Ja så kort fortalt, gode råd til el opvarmning af 55m2 træhus der skal bruges hele året af en familie på 4:) (2 små børn).

På forhånd mange tak:)



Hejsa Jeg håber nogen har et gode råd ang.... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vores største frygt er nok egentlig også om der bliver fodkoldt.. da vi har 2 små børn. Det er derfor at vi overvejede gulvvarme som supplement i første omgang. 

Mener i at med den gulv opbygning vi har*,  at der er risiko for at det bliver fodkoldt?

*Huset er bygget med lærketræs facade med tagpap under facade. Det er isoleret med 200mm glasuld i vægen, dampspærre, liste og gips og ligeledes 350 i gulv og loft. Gulvet opbygges med fibercement plæder nederst og et massivt egetræsgulv øverst.


Tak igen. 


Huset står på en punkt/skrue fundament


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nej hvis det ellers er lavet vindtæt er det jo super isoleret. Alene gulvplankerne føles jo varme i sig selv


Elektronikteknikeren

Jeg tror også jeg ville bruge varme pumpen som primær opvarmning. Den kan også sagtens holde huset frostfrit når i ikke er der. alle dørene skal så være åbne.

Men jeg ville helt klart supplerer alle rummene med el paneler. Det bliver begrænset hhvad de kommer til at bruges, men det er mega øv at vågne op til et koldt sove værelser hvor morgen. Da man jo oftest har døren lukket om natten. Om dagen kan døren jo sagtens stå åben og bringe temperaturen op.

Også i rummet med varmepumpen ville jeg placere et par radiatorer, da luften fra varmepumpen først og fremmeset vil op i de hemse. I hemsen bliver der nok temmelig varmt, men sådan er sådan nogle jo.

Alternativt til el paneler, kan naturligvis bruges el gulvvarme. Det vil give et bahgeligt gulv. Og det er meget begrænset hvad det vil bruge af strøm, når gulvet er godt isoleret, og varmepumpen sørger for det primærer.

Var det mig blev nok Varmepumpe og el gulvvarme.

Det er fuldstændig overflødigt at sætte elovne op når man har en varmepumpe spm typisk afgiver 5 til 7 kw varme og så i lille hus på 55 m2  


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Ikke hvis man har rum med lukket dør hvor man vil opretholde stuetemperatur.


Elektronikteknikeren

sådan en varme pumpe hvor god er den til og sprede varmen hvis vi går udfra huset er 55 m2 ? set udfra der ikke er el radiatorer 

Den er rigtig god i rum med åben forbindelse. Men princippet består jo i varmeflytning med luft, hvorfor der skal være åbent til de rum som skal have glæde af varmen. Men den er god til at blande luften i det rum den sidder i.


Elektronikteknikeren

min side spørgsmål er pga vi har et sommerhus også på 55 m2 hvor tanken om sådan en pumpe har været i overvejelserne.

Jeg ville tage Luft/luft varmepumpen, også evt et par elpaneler i de værelser hvor døren bliver lukket om natten(selvom vi har døren lukket til vores soveværelse om natten, med vinduet åbent uden varme på)

Men det skal være en ordenlig varmepumpe, af de gode mærker, ikke nogen harald nyborg eller jem og fix, det skal være noget panasonic, toshiba, misubishi eller lign, eller risikere i bare at den ikke kan lave varme nok når det bliver rigtig koldt...

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også